Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 7508 ggr
Dosi
15

Dålig aptit hos valp

Hej! Min lappishane på 8 månader har börjat få så dålig aptit, kan det ha att göra med könsmognaden? Han blir väldigt påverkad om det finns en löptik i området och blir superstressad. I övrigt är han intresserad av godis vid träningen men ratar numera även mumsiga märgben som han tidigare älskat. Ska man vänta och se om aptiten kommer igång igen eller ska man ta kontakt med veterinären? Han är i bra hull och är pigg i övrigt.

[Doglovers]
0

Vi har 3 olika raser här på kenneln. Och som ett brev på posten så får stövarna runt 8 månaders ålder dålig aptit. Vi gör inte så stor affär av det. Men i stället för torrt kan vi blöta upp maten och tvärt om. Men vi ändrar inga rutiner. Vi kan även hälla på lite flytande margarin. Titta inte på den när den äter. Äter den inte så ställ undan maten. Blir du ängslig så blir din hund det. En äggula (inte äggvitan)  i maten kan ju göra att den får i sej proteiner. Men blanda inte ner den utan lägg den ovanpå.

Lite olika råd du kan testa. Den här perioden försvinner av sej självt.

Lycka tillSkrattande

Dosi
0

Okej, tack så mycket:) Jag får hålla ut och se om det bättrar sig helt enkelt! Han får redan färskfoder med äggula så jag kör väl med det som vanligt.

Denna kommentar har tagits bort.
sallberglina
0

Förlåt jag postade kommentaren ovan i fel tråd! Ta gärna bort den admin.

[Doglovers]
0

#4 Hahaha förstog nästan detSkrattande

Inom en timma kan du ändra det du skrivit genom att klicka på "hantera" längst ner till höger.

russin
0

Det är ju flera faktorer som spelar roll i denna ålder. Dels så slutar dom helt enkelt att växa så in i norden och behöver pga det ofta lite mindre mat - dels så börjar dom bli könsmogna.

[Forest]
0

3 hahaha :)

Dosi
0

Nu har det blivit ännu värre :( Han totalvägrar frukost och kvällsmat kan ev. slinka ner efter mycket om och men.

Har börjat ge lite mindre mat men han bryr sig inte ändå, känns jobbigt :(

[Doglovers]
0

Om du är orolig ska du absolut kontakta veterinären för en undersökning och där kan du även få lite tips och råd. Jag förstår om du är orolig. Det skulle jag också vara. Tror du att du kan aktivera din hund lite mer och den får leta efter sin mat lite här och var i huset eller ute? Bara en liten fundering.

Dosi
0

Ja, snart kommer jag nog få ringa veterinären. 
Mja, har funderat på om jag ska använda hans mat vid ett träningstillfälle, men det är svårt när det är färskfoder. Testade en gång att han fick spåra upp sin mat inomhus(detta var innan perioden med matvägran) och då ville han knappt inte äta när han väl hittade den :(

[Doglovers]
0

Vad är det för färskfoder du använder?

Dosi
0

Vom og hundemat

[Doglovers]
0

Vet inte riktigt vad det är för mat.

Vi använder ett färskfoder till en av våra tikar som har svårt att gå upp i vikt. Finns i fykantiga hambuger plattor. Jätte smidigt. Bravo heter det. Finns i olika styrkor, så att sägaOskyldigwww.bravodjurfoder.se Vi använder det som är lite kraftigare. Röd text.

Vår lilla taxtik får en platta 2 gånger om dagen och står sej jätte bra på det. När hon jagat får hon lite extra. Det är inte så geggigt som en del andra färskfoder är. Jag plockar fram en på kvällen och ställer i kylen till morgonen därpå. Och när hon ätit upp den tar jag fram en tills eftermiddagen.

Dosi
0

Har tidigare gett Bravo men gick över till Vom og Hundemat för att slippa spannmålet. Är nöjd med maten vi ger men just nu går inte frukosten hem men kvällsmaten går ner iallafall :)

[Doglovers]
0

Okey.

Men hoppa över frukosten några dagar och prova med det. Din hund kanske står sej så pass bra på fodret att han/hon inte är något hungrig på morgonen efter att ätit kvälls matenObestämd

russin
0

Du kan med gott samvete ge endast 1 mål mat per dag - vissa hundar vill bara en gång och då oftast kvällsmålet.

[Doglovers]
0

En del av mina hundar äter på natten. Jag ställer in mat till dom på morgonen och på eftermiddagen, men det rör dom inte förrän på natten. Hmmm, dom skåpäter väl ;0))

sallberglina
0

Var vuxna hund äter i princip enbart på natten, men har maten framme hela dagarna.

[Forest]
0

12, du ger det bästa i färskfoder så gå ner till bravo skulle jag inte :) Kolla upp valpen hos vetrinär o be dom kolla halsen extra noga är mitt tips. Lycka till hoppas att han får tillbaka sin matlust snart Glad

Dosi
1

#19. Ringde veterinären innan och han sa bara att jag skulle ta det lugnt och avvakta, ge honom mat på kvällen osv. Hoppas det ger med sig :)

[Forest]
0

20, Enja var likadan som din kan jag säga. Matvägra i veckor lovar har inte vart med om detta innan på hund. Hon kunde vända på klacken när erbjöd maten. Vet du vad som hjälpte? Sluta dallta o sen gav jag sent väldigt sent 23-tiden hon vart lite nattätare. Detta har vänt helt o idag äter hon 2 gånger per dag med glädje. Hennes hals var fin o blotest som togs visa normal-värden på allt :) Enja såg bedrövligt smal ut ursh va inte glad i den valptiden.

Loveradio
0

Min 8 månaders hund har också dålig aptit nu. Det har nog med åldern (könsmognaden?) att göra. Han får 2 gånger om dan men ibland vill han bara ha kvällsmaten.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Dosi
0

Nu har han kräkt på tom mage och lite galla kom upp, så nu väntar ett besök hos vetten iallafall, hoppas dom kan hjälpa oss!

[Doglovers]
0

#23 Det kan dom göra på grund av tom mage. Vet du, även hundar kan ha magkatarr.

Hoppas det inte är något allvarligt. Håller tummarna för er båda tvåGlad

Dosi
0

Nu har vi vart hos vetten och efter mycket om och men fick han andapsin och losek utskrivet. I övrigt försökte dom pracka på mig ett foder fullt med socker, spannmål och tillsatser, vetten var mäkta förvånad när jag sa att jag vägrade ge det Flört Jag blandade ut hans vanliga mat med ris istället och gör det fortfarande. I samband med kastreringen så fick jag sluta med andapsinet för att det inte skulle krocka med hans smärtstillande på morgonen. Kräkningarna upphörde men nu har dom kommit igen.. pust. Speciellt på tom mage så kommer det upp skum och galla och småskräp som damm och hår han ätit upp. Jag vet inte vad jag ska göra åt när han går som en dammsugare både inne och ute och stoppar i sig allt han kommer över och sen kräks.. blir mäkta jobbigt med nu när han börjat kräkas igen är jag rädd för att han ska hoppa upp i sängen och spy på natten (han vill helst inte vara ensam när han gör det).. Pust, några tips? Probiotika för magen kanske? Eller något annat för sur mage?

Loveradio
0

Köp lite morotspuré (barnmat) och ge nån tesked i maten. Det är bra för magen.

[Forest]
0

äter han bättre nu?

Dosi
0

#26. Det ska jag absolut testa!

#27. Ja, han vill ha mat igen iallafall, och är intresserad av den, så det är jag jätteglad för :)

Loveradio
0

#28 Morotspuré ska dessutom vara smaskens :)

Loveradio
0

Du kan förresten ge en matsked i maten, tänkte lite fel.