En tanke som slog mig
Jag satt och tänkte för mig själv mkt på småhundar som föds med bettfel. Och man ska ju inte avla på bettfel för det inte är bra. Men har hört att Shih tzu har lätt att få bettfel stämmer detta? och i sånna fall hur kommer det sig att de har kunnat avla fram dem? Och får många hundar stryck av att de avlar just på bettfel?
M.V.H Sara
Olika raser har olika bett - beroende på vad människan velat ha…
Shit-Tzu ska väl ju ha lätt tångbett ellet litet underbett. Rätt hos den rasen, men stort fel hos många andra raser.

Alla betfel är inte obehaligt för hunden. Det är bara att utställningdommarana inte gillar det. Hundar med lättare överbett går det ingen nöd på. Inte hällere meniskor med samma sak. :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Okej tack för era svar för jag känner nämligen en som har en blandis som hon vill ta valpar på och man ser tydligt att hon har underbett. Raserna som är i henne är poder puff bichon havanais Shit-Tzu och något mer det är hon inte själv säker på. Bara det att hon inte är säker på vad allt som är i henne gör att jag inte tkr detta verkar så seriöst. Hon hade en blandras med golden och schäfer och den fick valpar första löpet. Och hon fick inte sålt alla vilket ledde till att hon fick ta bort några valpar. Kom dock inte i håg jättemkt utav de då jag inte var så gammal men jag är rädd att samma sak ska hända igen. Och det var inte längesedan hon hade en JRT som hon inte kunde stimulera tillräckligt så den gick tyvärr till anfall mot några chihuahuor vilket ledde till att hon tog bort den för hon vågade inte ha kvar den. Hunden blev inte ens 1 år gammal. Hon och hennes pappa har haft massor djur som de inte har tagit bra hand om. Är lite svårt att komma till sak på ett bra sätt. Men jag har försökt att prata med henne men hon lyssnar ju inte.. Vad tycker ni att jag ska säga? För hon ber ändå ofta om råd och tips. Men jag själv skulle inte avlat på henne. Vad skulle ni gjort om ni var i samma sits?
putt
Oj, det var en sår sits du har hamnat i.
Som du skriver så verkar hon inte jätte seriös och om hon själv varit med om att inte få sålt alla valpar och behövt avliva, förstår jag inte varför man skulle sätta sig i den situationen igen.
Vad säger hon är anledning till att hon vill ta valpar på tiken? Är det att hon vill behålla eller att det är "kul med valpar"?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Asså det är verkligen svårt att få kontakt med henne har försökt att vara snäll men hon lyssnar inte. Jag sa till henne att det inte var bra att avla på bettfel då det är ärftligt. Men då frågade hon hur då shih-tzu kunde må bra fasten de hade underbett. Och då sa jag ju att det var flera raser i henne så det spelade ju in sen visste hon ju inte hur mkt av varje ras hon är.. Sen märkte jag även på att hennes hund då har tår på bakbenen (extraklor alltså)Och jag frågade henne vf hon ville ha valpar på henne. Och då var det för att hon ville att hennes systers hund som är blandras med tysk spets och foxterrier skulle bli pappa till valparna. Och att hon kanske skulle låta nån annan få köpa en tik som hon sen skulle ta valpar på så det blev en liten gullig familj.
Jag blev skitförbannad när jag såg det hon hade skrivit…
Vad säger hennes föräldrar?
MVH
Sofie
Hennes mamma och pappa är skilda sen några år tbx. Så hon bor tsm med henns mamma. Jag vet att hon har haft problem med alkohol så hon har ju fått klara sig själv en hel del. Men uppriktigt sagt tror jag inte hin bryr sig så mkt. Hon skaffade en fransk vädur för några år sen och den bor nu hos en annan släkting. Sen så fick hon en katt till när hon redan hade två. Och sen så såg hon en kanin unge på blocket så då köpte hon fyra st honor ur samma kull och hade dem tsm med en annan familj. Men en utav kaninerna var speciellt hennes men det dröjde nog bara 2 månader innan det var dags för den första hunden(blandisen med tysk spets och foxterrier) Sen två månader efter kom JRT (vet dock inte hur länge de hade henne och sen nu denna tik som hon vill ha valpar på + hennes brosa. Så hennes syster har två st hundar tikens brossa och den andra blandisen) Jag har som sagt försökt att prata med henne. Men vad kan jag säga som verkligen fär henne att tänka om och sluta med det hon håller på med? Tror jag satt inne i förgår i 1 ½ timme och prata med henne utan resultat.
Aha okej. Ja då är det inte lätt. Låter som en bortskämd skitunge som får allt som hon pekar på och när tröttnat säljs leksakerna vidare (i detta fall då djuren). Ber om ursäkt om det låter elakt, men det är den bilden jag får av henne.
Jag vet inte vad du kan göra, visa bilder? Filmer? Det finns väl massor på youtube om hundar som inte tas om hand.
Har du pratat med hennes mamma?
MVH
Sofie
haha det är lungt tänker massa grejer som kan var mkt värre än det du skrev.
Ja men precis som om man köper ett klädes plagg och när man ser något som verkar bättre så skiter man i det gammla. Jag sa åt henne att jag tyckte det var dumnt att hon skaffade sig två valpar när de inte klara av två hundar. Att jag tyckte att de var bättre om de la all tid på den hunden de hade och såg till att den blev en trygg och härlig familjemedlem. Men nja då svarade hon " Han blir ju lyckligare om han får lite bebisar att ta hand om" Jag var glad att jag satt vi d fb och chattade med henne då annars vet jag inte vad ajg hade gjort. Jag ahr ju sagt hur mkt det innebär och hon frågar ju mig en massor men mest om roliga trix och sånt. (går hundinriktning på gymnasiummet så hon tror ju att man kan allt) Och har tipsat henne om kennel i fokus. Och hon säger att hon ska börja träna lydnad men det händer ju inte ett skit. Blir så arg att jag blir alldels trött i huvudet. Det är precis som hon försöker förträna problemen hon har och vill inte lyssna på vad konsekvenserna kan bli av allt man säger.
hahaha ja, men du känner henne ju ;)
Slå till henne nästa gång. Fast kanske inte. Slåss är inte bra. Det känns som att hon behöver få en verklighetsuppfattning. Finns det ingen kennel i närheten som ni kan åka till (som hon inte ska köpa hund av!) så hon kan få se hur mycket arbete det är? Vad det kostar? Och att hon inte kan sälja valparna då de är bara några veckor för att dom är jobbiga eller för att hon tröttnat?
Kanske lyssnar hon på någon annnan, eftersom hon inte lyssnar på dig som hon ju ändå frågar efter hjälp hos.
MVH
Sofie
Tack för dina svar. jo det finns ju en del vi bor på en ö med endast 300 invånare. Men det finns gott om hundar 6 kennlar totalt fick jag det till. Ja jag får kämpa vidare valpen är ju bara 5 månader än så länge så jag får hoppas att hon inte parar henne förens hon är 2 år. Och i sånna fall om hon kan göra något rätt så ahr jag ju tid att komma på nåt.
Skulle hon - seriöst - para en valp? Barn ska inte ha barn.
Behåller hon hunden tills den är 2 år så är väl bara det något positivt. Hoppas det löser sig. Jag tror det kan vara en idé att hon får prata med en uppfödare. Oavsett ras, för alla har de ju samma arbete med valpar.
MVH
Sofie
Ja det skulle inte förvådna mig. Det var ju blandisen som jag nämnde i tidigare inlägg. Hon och hennes pappa tog ju valpar på tiken vid hennes första löp.
14 är det så hade jag anmäla detta då det strider måt lagen. 
jag var bara sju år när detta hände så förstånd inte riktigt då.. Och vet att hennes pappa har fått böter flera gånger.
16, jag menar om de parar hunden innan den är 18 månader gammal. allså den hunden inlägget handlar om :)
#17Ja det är klart jag ska göra! vad dum jag var