Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2262 ggr
LeS-
0

Frustrerad!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste skriva av mig lite känner jag!

Bor inneboende hos några tjejer i en ganska stor lägenhet sedan ungefär 1 vecka tillbaka.

En av tjejerna har en före detta gatuhund som är en korsning av gud vet vad.

Den hunden är fruktansvärt ostabil märker jag och har redan bitit min cocker valp på 10 månader 4 ggr denna veckan.
Nu börjar jag bli smått frustrerad och känner mig maktlös imed att det inte är min hund.

Håller min hund alltid inne på mitt rum med stängd dörr dom få timmarna jag inte är hemma men när jag e tex nere i köket brukar jag ha med min hund och då är Lucy, som den ostabila hunden heter, alltid där.

De har lekt lite med varandra och då går det bra, men så helt plötsligt får hon splint i skallen och biter honom.

Som nu senast satt båda bredvid varandra och tittade på mig, så vänder jag mig om och hon hugger tag i min valp av (enligt mig) okänd anledning!

Jag fattar inget och börjar bli lite trött på situationen nu…

Tips? 

Tog bild på hans öga när han blev biten där i förrgår…

Mischa
0

Tror ni får komma överens om något ex. att spärra av boendet på något sätt eller skapa regler så att hundarna slipper umgås okontrollerat och att ni båda inte känner er fångna pga någons hund går lös.

≧◔◡◔≦

Maja2
0

Att sätta ihop två hundar, varav en fd gatuhund… är inte alls säkert att det fungerar. Hur har ni resonerat före ni flyttade in? Hur har ni presenterat hundarna för varandra?

Om din hund varit en valp hade jag sagt att det är ingen fara, men nu måste ni nog ta ert ansvar gällande att sätta ihop flocken.

LeS-
0

Problemet är att jag letade efter någonstans att bo med väldigt lite varsel, så hittade jag denna rum jag bor i nu. Så tyvärr har jag inte så mkt val om jag inte vill bo på gatan.

Jag tog hennes hund och gick ut och gick med båda så de fick lära känna varandra och då gick det bra, väl hemma blev hon vaktande, inte bara mot honom utan hon är vaktande och skäller mot allt som rör sig utanför. Hon skäller på ett osäkert sätt och om vi tex går förbi en hund ute reser hon ragg och börjar morra. När min hund sniffar henne i baken sätter hon sig på tvären och tittar bak mot honom väldigt osäkert. 

Jag skulle vilja kalla henne rädd aggressiv, och hon behöver jobbas med. Men ägaren verkar inte förstå det…

Min hund är fortfarande väldigt väldigt valpig av sig i och undergiven i beteendet.
Jag försöker så gott jag kan med att ta dom på lååånga promenader ihop osv men ägaren är väldigt tillbakadragen och verkar inte jobba med sin hund alls.
Tyvärr verkar de inte ge henne några regler..

dogg
0

Hej! Se till att de inte träffas mer eller ens hälsar på denna hund, din hund är i en ålder då den utvecklas mycket och jag skulle inte vilja att denna hund påverkar den antingen genom att lära sig att bita tillbaka eller bli rädd och osäker. Det är jättenoga att skydda sin hund och bara låta sin hund umgås med bra hundar för att hunden ska utvecklas till en trevlig individ och må bra själv. Skaffa en kompostgaller hörna i köket eller ännu hellre låt din hund bo hos någon annan trygg person tills du har hittat ett bättre boende som fungerar både för dig och din hund. Kommer den andra hunden lös så ställ dig ivägen och mota bort, förklarar för ägaren att de inte ska träffas mer. Lycka till.

Maja2
0

Att flytta ihop med någon som har en hund, under de promisserna…. det kan ju gå precis hur som helst. Hur länge har HON haft sin hund?

Man kan aldrig ändra någon annan, så om hon inte vill jobba med sin hund, så kan du aldrig övertyga henne.

Bäst är nog att skaffa en annan bostad tillsammans med din hund.

LeS-
2

#4 och #5

Ja det lutar ju åt det hållet…att jag får hitta ett annat boende.
Jag är också rädd att min hund ska utvecklas på fel sätt om han ska behöva stå ut med en rädd/aggressiv hund.
Och det vill jag verkligen inte!
Jag jobbar mkt med min hund och det sista jag behöver är en rädd och osäker individ.
Han är redan väldigt osäker och går alltid runt henne, aldrig förbi henne.

Jag försöker skydda honom så gott jag kan, men ibland hamnar man i situationer där man inte kan.

Men från och med nu ska jag inte låta dom träffas mer….får ta ett snack me ägaren om det…

Minxis
0

Lär din hund att hålla sig vid dig och skicka iväg hennes hund så fort den kommer i närheten. Kanske inte är det lättaste alla gånger men så gör jag när min är runt en annan hund som hon / den har något otalat med. Säkerhets skäl om folk inte ha koll på sina hundar så har jag sten koll på min. Och är ju inget fel med att få ha sitt eget utrymme och bestämma vilken hund som får vaa på det utrymmet. Man kan väl tycka mycket och massor om den du bor hos men som#5 sa man kan ju inte tvinga någon. Känner flera gamla gatuhundar. Knepiga hundar som man måste ha ett öppetsinne för vad dom kan uppleva hotfullt. En blir livrädd om du bär i handen ett par klackskor, en annan klarar inte av att du steker ägg.( man undrar ju vad som har hänt där :s) Dom blir rädda och måste få bearbeta. och få hjälp med det. Så tråkigt om hon inte vill arbeta med hunden. Sedan att den kanske inte heller ser valpen som en valp. Kanske låter som en konstig fråga men har den hunden slickat på din valp i början?

Letfors
0

Jag håller med alla andra! Jag tycker att medans du bor kvar elimenera alla chanser till bråk. Ta bort alla ben, leksaker mm. Se till att hundaran inte leker då det kan vara så att din hund. I leken råkar hamna över den andra eller något sätt blir "dominerade" de kan göra att den andrs hunden biter ifrån. Försök att låta dom ungås på ett särket sätt. Försök även låta din hund träffa så många stabila hundar under tiden du bor kvar. För att den ska lära sig att umgås med hundar rätt och inte bli oskäker.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Maja2
0

Fast….   det är inte rättvist att säga att det är för att den andra hunden är fd gatuhund, som den beter sig….     jag har tre st fd gatuhundar, och ingen av dem beter sig illa eller konstigt mot andra hundar överhuvudtaget. Ofta har de hundarna ett klockrent hundspråk, och har lärt sig att anpassa sig ypperligt bra med andra hundar.

Letfors
0

Har aldrig sagt det heller :) eftesom att jag inte äe där kan inte jag avgöra från mina kunskaper om valpen provoserar den andra och det då är valpens fel. Dock har en gatuhund en massa saker som har hänt i livet som vi inye känner till. Vi dra inte alla över en kam utan bara säger att i detta fallet kan det spela roll :)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Maja2
0

#10, det var inte riktat till dig :)

Letfors
0

#11 jag tror jag talar för alla. Sen ta det inte fel nu. Man jag ogillar folk som måste försvara sin ras bara för att sin hund är ett praktexemplar :)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Denna kommentar har tagits bort.
Maja2
0

#12 Va? Nu förstår jag inte vad du menar??  Talar för alla?  Menar vad?

Jag har inte pratat om någon ras alls vad jag vet.

Letfors
0

#14 alla som skrev om raser såklart :P Sa jag dig? Jag tror jag talar för alla. Om du/ni fattar är den andra sytket min egna åskit!

Kan vi hålla oss till ämnet nu????

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Maja2
0

#15 men vänta nu. Du hänvisade till MITT inlägg #11 och påpekade i inlägg 12 att du pratade för Alla. Vilka ALLA pratar du för?

Du säger att du inte gillar när någon försvarar sin RAS bara för att ens egna hund är ett praktexemplar. JAG har aldrig nämnt någon ras.

Du får faktiskt stå för ditt inlägg, för jag känner mig lite kränkt. VAD mende du egentligen??

Det var DU som hamnade utanför ämnet, det var DU som uttalade dig, då får du faktiskt svara åxå.

sofiek90
0

Går det att lösa så hundarna hållls ifrån varandra, alt. att din lille flyttar till någon annan under en period tills du hittat annat boende?

MVH

Sofie

Letfors
0

Inte du utan du 7# mennar jag i det sissta. Förlåt om du är kränt jag hoppas lite i de jag skiver. Det tycker jag att du gör med för jag hänger inte med vad du mennar. Förlät! Jag står för allt jag gör. Kan vi hålla oss till de inlägget hanalde om till en början. Kan vi inte ta det via PM om du vill ta det mer? jag kommer inte ta upp det mer här.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

LeS-
0

#7 Nej, den hunden har inte slickat min hund, inte vad jag har sett iall fall. Varför undrar du?

Alltså, min hund har gjort små försök att slicka henne i mungipan, men hon blir väldigt osäker och vänder huvudet och stirrar sedan på honom från längre avstånd. Så min hund blir osäker på henne och låter bli.
Hon ligger alltid och stirrar ut honom om de är i samma. Hon slappnar liksom aldrig av,

Jag har varit med alla ggr min hund blivit biten och min hund har inte visat något dominansbeteende överhuvudtaget, tvärtom lägger han sig på rygg direkt när Lucy kommer fram. Han böjer huvudet och tittar bort. Ska han gå förbi henne tar han värsta omvägen just för att slippa att gå förbi henne.

Jag kan förklara vad som hände senaste ggn han blev biten:

Jag var på väg genom vardagsrummet med min hund då Lucy får syn på min hund, Neo, och springer fram till sitt ben som ligger på mattan och hon börjar vakta den. Vi måste gå förbi och då börjar hon morra, stirrande på min hund.
Jag schasar iväg henne och får henne att släppa benet. Jag tar med benet så bråk ska undvikas.
Benet tar jag med mig till köket och lägger den på diskbänken, medan jag ska koka ris.
Båda hundarna sitter jämte varandra och tittar på mig. Jag vänder mig om för att kolla riset och helt utan varning ser jag ur ögonvrån att Lucy går till attack mot min hund och får tag i hans läpp (han är en cocker så jag antar att det inte är så svårt att få tag i läppen).
Min hund skriker och gnyr och springer åt ena hållet och Lucy ser min reaktion och springer åt andra…

Min hund provocerade henne inte en skvatt med andra ord!

LeS-
0

Jag låter inte min hund träffa den hunden mer. Jag håller alltid min kopplad när jag behöver gå ner till nedervåningen, genom vardagsrummet och ut till hallen när vi ska ut.

Maja2
0

#18 om du inte hänger med i det jag skriver, så FRÅGA, det är bättre än att häva ur sig något bara för att.   Pmar dig.

LeS-
0

# 7 Jag har tagit hand om ganska många hemlösa hundar. Ingen av dom har jag upplevt som knepig. Inte när dom varit hos mig ialla fall.

sofiek90
0

#20 Okej!

Vad säger den andra hundens ägare om det hela? Vet hon om det?

nu är du ju inneboende där, och jag antar att du liksom får gilla läget eller flytta. Men det finns ju ansvar för den hunden också.

MVH

Sofie

Letfors
0

Du kan inte försöka prata med ägaren till den andra hunden om att ta borta alla ben och leksaker som den andra hunden vaktar? Jag tro att det kan bli lungare så.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

LeS-
0

# 23 Självklart vet ägaren om det! Hon satt i sitt rum nära köket och hörde skriken och kom ut springandes.

Hon säger inte så mkt. Vi har tentaperiod här vilket innebär att man inte har tid för mkt mer än att plugga. Så hon ber om ursäkt och säger att det är hennes fel för att hon inte jobbar med hunden.
Hon har haft hunden i 2 år och det är hennes första hund. Men hon säger att om jag har tips att ge henne så tar hon gärna emot dom.

Jag har sagt att jag kommer inte låta min hund träffa den hunden mer för jag är rädd att min hund kommer att utvecklas åt fel håll och hon förstår det!

Maja2
0

#25 Men då verkar hon ju vettig ändå. Be henne gå kurs med sin hund

LeS-
0

# 24 hon håller hunden inne på sitt rum numera Glad, antar att alla hans ben e därinne.

LeS-
0

#25 Jadå, tjejen är supertrevlig! Inget fel på henne.
Jag har bett henne gå en hundkurs, återstår att se om hon gör det.

Problemet är att hennes hund tydligen bitit flera hundar i sin omgivning och det har hållt på ett tag. Folk jag har pratat med tycker att hon inte riktigt ser problemet med hunden.

sofiek90
0

#25 Åååh jag är också inne i tentaperiod nu och jag har lika dåligt samvete för djuren varenda gång. Det är ju som du säger, endast pluggandet hinns med.

Hoppas hon går en kurs då, typ hundmöteskurs eller något kanske där både hund å matte får veta hur problemet kan lösas.

Men det är bra att hon är vettig i alla fall och förstår hur du tänker också, jag hade resonerat likadant.

MVH

Sofie