Vänja hund vid andra husdjur?
Ja, det är så att min kille och jag skaffade chinchillor(en gnagare, ifall ni inte vet :P) förra veckan. Chinchillorna bor hos honom.
Sen första stund har familjens hund varit helt besatt av chinchillorna! Hon har fått se dem där de suttit i buren, men inte röra, och hon blir såå nyfiken! Hon krafsar på buren och verkar vilja lukta(eller smaka?) på dem på nära håll. Vi har låtit henne vara och hoppats på att hon ska ge sig, men hon kan sitta utanför buren i flera timmar och gnälla. Kör man ut henne ur rummet gnäller hon ett bra tag till innan hon ger upp, och hon tar varje chans hon får för att komma in dit igen.
Detta gnällande är jättejobbigt för familjen och jag tror inte att det är speciellt roligt för henne heller. Det har ju bara gått en vecka ännu, men jag undrar: Kommer det gå över? Går det att vänja henne vid dem på något sätt som inte innebär att hon får träffa dem?
Vad ska man göra/inte göra för att förenkla invänjningsprocessen?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vad är hunden för ras?
Det är en lagotto romagnolo.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vår hund är likadan med kaninerna. Jag ville låta henne träffa dem medan hon var en liten valp för att hon förhoppningsvis skulle vara snäll mot dem när hon blev äldre men hon var för galen i dem redan då så det gick inte att vänja henne. Jag ville alltså att hon skulle kunna vara lös med kaninerna men med tanke på hennes reaktion (det gick inte att utläsa om hon ville putsa dem eller ta en tugga av dem) så gick det aldrig att prova.
Det vi istället har gjort nu är att varje gång jag öppnar dörren ut till kaninerna så måste hon sitta på avstånd. Hon kommer springande varje gång men vet att hon ska stanna på håll. Skulle vi lämna henne ensam skulle hon helt klart gå ut till dem men så länge vi är där så vet hon att hon måste visa dem respekt (hm… ja, visa oss respekt kanske och göra som vi säger).
När kaninerna är ute i hagen har jag gått fram med Skade till hagen så att hon har fått nosa genom det finmaskiga gallret och då brukar hon gnälla och skälla ibland men eftersom hon aldrig får gå så nära när kaninerna är "inne" så beter hon sig inte så då.
Så ett litet tips kanske kan vara att vänja henne vid att hon inte ens får gå fram till buren, vet inte om det kan hjälpa, men kanske.