Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1929 ggr
Puzzel
0

VAD TROR NI DET ÄR ??????

Hjälp min äldsta tik skulle krypa ur kojan i morse de sover inne men har varsi koja under trappen, och när hon är på väg ut därifrån skricker hon som besatt jag springer självklart fram för att kolla vad det är, så jag masserar lite över ländryggen och höfter på henne det märks att det ömmar lite där, när hon reser sig upp sen ser jag blod på golvet och kollar igenom tassar och allt på henne för löpa ska hon inte göra förrens i augusti/september men det är från vulvan det kommer ser jag då, nu har vissa tikar i klubben förskjutit sina löp och börjat tidigare och senare än de brukar, men min första tanke var självklart livmoder inflammation, men hon ger inga direkta tecken på det visst alla gör inte det men min förra fick feber, drack kopiösa mängder, savade från vulvan (flytningar som stank) hon kissade mycket det gör inte denna, så min undran är tror ni hon har sträckt sig hon springer och leker en hel del när man är ute med andra hundar, är det höfterna som börjar säga i från på henne hon är ju husky och snart 7 år alltid varit väldigt smal och tunn brukar kalla henne anorexia hunden, hon äter och dricker normalt, kissar inte mer än vanligt, ska kolla tempen på henne, hon blöder ljustblod, hon luktar inget men är väldigt lugn just nu, eller tror ni det är livmoderinflammation, tar tackasamt emot alla råd, visst jag ska ringa och rådfråga vår veterinär direkt nu på morgonen också och se vad de säger. // Sussie

CarolineO
0

Alltså det låter ju mer som om det är ett förskjutet löp på gång om hon inte visar några andra symptom… Men jag tycker du gör rätt i att kolla med vet.

AlbaStiffler
0

Kan nog vara bra att kolla med veterinären. Men om de andra hundarna löper så kan ju din tik ha flyttat sitt löp för att tajam de andra hundarnas löp. men det är ju lite oroande att hon verkar öm. Har du tempat henne?

AlbaStiffler
0

Fin animering förresten! :-)

majjijja
0

är blodet ljust så låter de ju som om de e blandat med urin.. min första tanke va urinvägsinfektion.. har hon badat ute ännu? du bör nog kolla med en vertinär

Malin-A
0

hoppas d blir bra me din vovvsing =)

Puzzel
0

Hon är tempad med 37,4 så ingen temp, hon har inte badat ute då hon inte gillar vatten man går tills man badat benen inte mer på sin höjd simma efter en pinne inge mer men hon har endast badat tassarna i ett dike, däremot upptäckte jag att när hon ska sträka på sig efter att ha legat så kan hon inte sträka ut bakbenen bakåt som förrut och masserar jag över ländryggen så ömmar hon så kanske har hon sträkt sig men jag har inte sett nått men hon ska ta det lugnt, har pratat med vår veterinär och hon tyckte inte det lät som livmoder även om läget kan ändras fort men att jag ska hålla henne lugn, korta prommisar och inge lek, usch man blir så orolig för dem.

#3 Tack jag gillar också den även om den nog ska föreställa en alaskan malamute.några fler fina vovvar

AnneN
0

en temp på 37,4 för en hund är lite lågt då tempen normalt ligger mellan 38-39 grader och låg temp kan vara ett tecken på livmoderinflamation.

Ringde du veterinär på morronen? Vad sa dom isf?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

majjijja
0

gallsten?? urin blåsan sitter väl där någonstans tror ja.. ja vet inte bara försöker hjälpa dig att komma på va som är fel för de finns inget värre en när ens små älsklingar blir dåliga. minns när kira fick vatten svans hade aldrig hört talas om de innan. hoppas du får rätsida på va som är fel

Puzzel
0

Jag ringde i morse till veterinären, tog tempen innan jag ringde men hon tyckte att det inte lät som det ändå men att läget kan ändras fort, min förra tik som fick livmoder vart väldigt loj, orkade inte gå alls, fick feber, flytningar, drack o kissade mängder men det är som sagt väldigt olika så jag håller stenhård koll på henne, blodet luktar inget, hon vill med ut men hon får gå egna promenader, hon dricker inge speciellt ligger mest som vanligt men vill gärna komma och kela, ska tempa senare igen och kolla känna lite på henne hon har ont när hon ska sträka ut benen bakåt kan det vara livmodern då ??? Trycker man på ryggen och bakåt mot svansen ömmar hon och sätter sig, men hon tycker ändå det är skönt att bli masserad, tror ni det är livmoder hur länge vågar man låte det gå ska hon in redan i kväll eller vågar jag vänta tills i morrn ?? Om hon själv klart inte blir akut dålig i natt, jag har bara haft två tikar innan och den ena fick livmoderinflammation resten av hundarna har varit hannar så jag känner mig osäker på symtom mm.

zeretki
0

Jag skulle åka till Vetten iallafall men jag är kanske lite mammig av mig. :) Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Lotta
0

Jag är som dig Freja, jag går hellre en gång för mycket. Jag är alldeles för hönsig…:)

Puzzel
0

Ringde min veterinär igen men hon bad mig avvakta, hon är jätte duktig men man blir harig ändå hon har jobbat som distriktare i ett par år innan hon öppnade eget, jag skulle fortsätta tempa, kolla allmän tillståndet osv hon tyckte att är det ljust blod och lite och inte luktar elelr börjar gå i lite gult så var det inte så allvarligt skulle hon börja lukta elelr blodet skulle ändra färg eller börja gå i gult så skulle jag åka in samma om hon började dricka, kissa mycket, feber eller dyl suck varför min hund.

Malin-A
0

då får vi hoppas att du slipper åka in med henne..

Puzzel
0

Ja hoppas jag med, men pratade med en kompis som sa att de kan ju ömma över bäcknet vid livmoder inflammation så nu är jag ännu mer tankevill, ska ringa veterinären direkt i morrn annars om det blir något i natt blir det ulltuna eller Albano usch hatar sånt här.

[helenal]
0

åK IN ÄNDå tycker jag så  veterinären kan kolla och känna på hunden.

Lotta
0

Stackars liten…hur är det med henne nu då?

Malin-A
0

så jobbigt när man är i valet o kvalet om att åka till vet. eller inte.. men bättre att åka en gång för mycket en en gång för lite… hoppas d löser sig till det bästa…

Puzzel
0

Ingen temp 37,7 ingen ökad törst, ingen ökad urin mängd, ringde Ulltuna de bad mig avvakta de med då det är dem eller Albano jag har att välja på nu kvällstid och helg. Varför ska det inte finnas nån kvälls öppen veterinär i närheten för. Usch jobbigt.

zeretki
0

Hmmm, fast Ultuna brukar inte säga att de inte vill ha in en, snarare tvärtom. ;) Min erfarenhet av just dom är att de snarare vill ha patienter än tvärtom… Så om dom säger avvakta kanske det är likabra till imorrn? Om hon har druckit och ätit normalt, verkar hon dålig och väldigt trött??

Lotta
0

Låt henne vila över natten så ser du hur hon mår i morgon….du kan ju inte göra så mycket mer om du förklarat för två vettar och dom säger att du kan vänta. Märker du att det blir nån förändring så är det ju bara att ringa igen.

Krama om henne från mig

Puzzel
0

Godmorgon alla idag är Mulan sig själv igen springer runt inne, ska tempa och kolla henne och ringa veterinär och rådfråga, men hon verkar piggare men som sagt sådant kan ju ändå betyda att de är sjuka. Så håll tummarna att det går bra för henne.

kerstinjoh
0

Vad skönt att hon är piggare idag.

Håller tassar o tummar!

Malin-A
0

skönt att hon är piggare.. håller också mina tummar o tassar.. =D

Puzzel
0

Tack va snällt, vi har varit på promenad och hon for runt och beteede sig som en unghund va skönt och se men jag kommer fortsätta tempa och hålla koll ett tag så det inte ändras drastiskt igen.

Lotta
0

Åhhh det var skönt att höra…Jag håller tummar och tår =)

Malin-A
0

jag fortsätter att hålla mina tummar.. hur är hon nu då?

Puzzel
0

Idag är hon som vanligt pigg och glad lite stel kan man ana att hon är i bakdelen men hon studsar runt och hon blir ju 7 år så det är ingen unghund heller men jag fortsätter kolla henne, inga flytningar, ingen illa lukt, ingen temp, dricker och kissar normalt så jag hoppas att det var en rejäl sträkning från lek.

Lotta
0

Vad skönt att höra…tänk att man blir så fruktansvärt orolig, vilka hönsmammor vi är =))

Puzzel
0

Ja man blir ju det av nån konstig anledning men mycket beror nog på att de inte kan berätta vart de ahr ont eller vilken sorts smärta de har, så därför blir man nog harig när det gäller.

Malin-A
0

oh va skönt o höra att hon verkar må bättre,, ja man blir så orolig för dom små liven =)