Klossträning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ture och jag går en förbredande kurs för lydnad och agility. Sista tilfället innan jul började vi med klossträning, men nu är det som sagt uppehåll. Ture är superduktig men vet inte hur jag ska få honom att sätta sig när han har framtassarna på klossen. Har provat med lägre burk men inte heller då vill han sitta. Har lärt honom utgångsposition på vanligt vis innan men vill få det rätt här med.
Någon som har något tips? :)
Det jag har lärt mig är att innan man börjar med sittandet så ska klossen bli lägre och lägre till att man bara kan ha ett papper. Då blir det jämnhöjd med marken/golvet. För även om man inte har någon kloss ska ju hunden kunna fotposotionen. Kan hunden det tillslut kan man börja lära in fotgående smått. Och det tar ju sin tid. Sen kommer det att varje gång man stannar får man lära in hunden att sitta genom en enkel variant av att backa fast utan steg bakåt utan bara att flytta tyngen bak och sätta sig ned. Senare kommer sittandet vidd utgångspostionen.
Hoppas du förstår på ett ungefär hur jag menar. Jag gjorde tabben att först lära in sittandet innan själva fotgåenden och då fick jag problem med att få hunden att ställa sig upp igen då jag även lärt in att sätter man sig går man inte innan man fått en frisignal(vilket i detta fall inte vart fot). Så det blev ju förvirrande för hunden. Finns säkert andra sätt och det går säkert jättebra med att lära in sittandet först men det här är vad jag skulle ha gjort :)
Lycka till! Det såg jättefint ut!
Jag har lärt ingångar med hjälp av klossen, men lärt in sättande vid sidan om, dvs utan kloss. Fasa ut klossen, och lär sedan in sitt vid sidan, det tror jag är det lättaste :)