Klickerträna valpkull
Jag startar en egen tråd istället för att bli OT på en annan, frågan var så himla spännande! :)
Vad är era åsikter om att klickerträna en valpkull på 5 veckor och över?
Varför är det ok/fel?
Jag vet ju att det förekommer, finns lite filmer och folk som gjort det. Ett exempel är : http://www.youtube.com/watch?v=YMKzHp0ckJc&lr=1
http://www.youtube.com/watch?v=SH1PhRxsq10&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=jBy-e8j0JJA&feature=related
Jag minns även ett amerikanskt program om forskning där det var 6-7 veckors valpar som kunde en bunt med kommandon och körde hinderbana (hur bra det är vet jag inte dock??).
För min del så vet jag inte riktigt varför det är fel. Så länge det inte finns några krav och allting är bara roligt och trevligt (precis som ALL valpträning ska vara!!) känns det ok för min del. Men det ska ju absolut ligga fokus på att man inte gör valpen övertrött eller överstimulerad. Men det kan ju vara ett kanon-bra sätt att träna passivitet hos de små! Jag kan definitivt tänka mig att göra så med mina små i framtiden men det vore intressant att få höra era åsikter också! Kan vara något negativt man inte tänkt på?
Jag ser faktiskt inget negativt i det, så länge man gör det rätt och anpassar det efter vad valparna kan och orkar. Som valpköpare skulle jag nog se det positivt.
jag har själv klickat in illervalpar i den åldern te.x och använt det både för bit och lådträning tex.
Jag ser inget negativt, kan ist tycka att det är positivt. Kan dock inte formulera mig varför.
Jag ser inget fel med det, bara man ser till att man gör det på valparnas villkor och inte ställer några höga krav!
Jag ser inga som helst fel med att klicka in valparna och introducera de till "klicker-tänket".
Sen att påbörja inlärningen på olika trick skulle jag väl inte uppskatta lika mycket, eller de beror på vad uppfödaren har för metod. Jag vill shejpa så mycket det går och att valpen inte har några större krav på sig.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
jag ser absolut inget fel i det heller :) o gud så söta de små boxrarna var då!!
Jag ser inga fel med det så länge det inte går till överdrifter , Där valpar inte får vara valpar där man övertränar hundarna vilket jag har sett mer och mer ! Även personer som gör det på ett lekfullt sett kan även kräva en massa av valpen fast att det inte är menigen . Klickerklok hund kan hunden bli även om man inte börjar vid 5 veckor . Enda vitsen är isf för att ljudträna som #0 sa i förra tråden . Men annars ser jag ingen meningen med det
Under 5-7 veckors ålder så utvecklar valpen jaktbeteende, sin äventyrlighet, fostran, sinnen etc. Så att ge valpen flera typer av stimuli under den perioden- ex. uppmuntra kontakt genom klickerträning etc. lär bygga upp ett helt annat "hjärnsystem" för valpen.
Det har visat sig att genom olika typer av stimuli så bökas det om i hjärnans nerv-central. Djurbarn som utsätts för olika saker får olika sätt att "tänka". Det gäller både positiva och negativa upplevelser; ex. människor som hamnar i depression får vissa delar av hjärnan mer aktiv medan andra faktiskt "dör av" under den perioden.
Om man skulle, när valpen är som mottagligast för att lära sig nya saker (eftersom den efterforskar vid det stadiet så är hjärnan öppen till massor med nya upplevelser) så lär det vara mer effektivt att träna in ex. klicker då. Ungefär som att det är bäst att lära sig cykla när man är liten för att det sitter bättre. Det känns som att det framförallt kan underlätta för en förstagångs-hundägare att uppfödaren har klickat in en enklare form av kontakt så att det blir lättare att träna valpen när den väl kommer hem. Istället för att få hem en valp som inte vet vad kontakt kan erbjuda och därför tycker att det är roligare att ex. jaga. (Sen är självklart detta inte en universal-lösning på alla hundägarens problem men det ger en möjlig grund för de valpköpare som inte är jätte kunniga!)
Däremot kan jag förstå MelliPirellis linje: alla har olika typer av träningssätt och valparna kanske inte bör lära sig sitt, ligg etc. Men enkel kontakt och klicker-ljudet torde fostra en trevlig relation till människor och träning i allmänhet.
#7 absolut men det funkar likaväl utan också ;) Och man kan även träna kontakt med valpar utan klicker ! Därför är jag likgiltig och förstår inte varför riktigt, Men hur menar du , att bara för att man inte klicker tränar valpen så är den inte alls medveten om kontakt utan gillar att jaga tex ?För som sakt och det vet jag att du vet om så går det att träna kontakt utan klicker :P
Sen å andra sidan så kan jag tänka mig speciellt första hundsägare även andra kan tänka "gud den är redan klicker tränad" och när man kommer hem med sin valp kommer senariot igen, Valpen är trotsig för den kan ju det här med klicker! För just nu är det dessutom sådan hysteri om att klicker är ju rena trolleriet . Men det ligger ju rätt mycket träning bakom också . När jag först hörde om klicker trodde jag det . Ända tills klasskompisarna skulle klicka in mig ! Alla fick testa på att shejpa in ett beetende !
Sen som med all hundträning är ju inte allt svart och vitt heller . Visst kan klicker vara bra om det görs korrekt och uppfödaren och nya ägaren vet vad som gäller . Samtigt kan det vara riktigt dåligt ! Likaväl vanliga metoden den funkar ju enbart om uppfödaren vet vad den gör !
Jag tänker såhär:
När en hund ska skapa en ny kontakt med någon och lära sig att vara kontaktsökande så krävs det att hunden ska förstå vad som är ett "bra". Ett bra åtföljs av många olika kroppshållningar, tonlägen, miljösituationer och allmän kemi mellan valp och förare. För varje ny person måste valpen lära sig att DEN personen är värd något, DETTA betyder bra o.s.v. Eftersom varje person har ett unikt kroppspråk, tonläge o.s.v.
Om du skulle ta min fisen och träna så skulle hon fatta vad du menar om du säger "bra" men det ordet kanske inte är lika värde-laddat som mitt "bra". Eftersom du och jag har annorlunda röster och tonlägen. Du kanske säger "brrrrrra" och jag säger "braaaaaaaaa". Jag kanske piper, du kanske har mer pondus. Etc. Och då kanske hon presterar, ett tag, sämre än vad hon kunnat ha gjort om ni var bättre synkade.
Men med en klicker så minimerar man detta till viss del. Klickljudet kommer alltid att betyda samma sak- godis. Nu är ju en duktig hundtränare snabb på att, redan vid första tränings-tillfället, lära en ny hund vad som är "bra". Men en vanlig valpköpare som är förstahunds-ägare kanske inte är det. Och klickern behöver oftast inte läras om på nytt utan valpen vet vad ljudet innebär.
Är man då ny valpköpare och har ett verktyg med sig från uppfödaren som valpen vet att "detta betyder GODIS!!" så, när valpen gör något "fel", är det lättare att faktiskt styra upp det. För du har du ett hjälpmedel som tränats in ordentligt av någon kunnig. Lite som att någon rider igenom din häst innan du får sitta på den- du får en viss grund men det är upp till dig och dina kunskaper att arbeta vidare med det.
Sen är det väl viktigt att berätta för valpköparen vad klicker-träningen har inneburit. Att man befäst ett grundläggande kontaktsökande beteende innebär inget annat än just det. Om man sen vill underhålla det eller skippa klickern totalt så får man göra som man vill. Jag skulle iaf inte sälja till någon som trodde att valpen vid 8 veckor ska vara lydig för att man klickat in den..
Ser inget fel i att öva kontakt med en valp :S och jag tror inte på att hunden förstör sin medfödda lust till att jaga p.g.a. det.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Rent spotnant gillar jag det inte. Det kanske låter jätteluddigt när jag förklarar varför, men jag har svårt att försklara hur jag tycker illa om det men jag ska försöka iaf.
Klickern är för mig ett ganska kliniskt instrument och rätt "skarpt" sätt att träna in saker. Det kräver ganska mycket av hunden att lära sig klicker, rent tanke mässigt. Jag tycker det är för mycket att lära en valp.
Det var som en som läser till lärare sa till mig att idag försöker man lära barnen saker så tidigt som möjligt. Barnen ska börja tidigare i skolan, man kräver mer tidigare tidigare osv. Vilket gör att de inte fått leka och vara barn när de behövt och hjärnan blir överstimulerad vilket leder till bland annat bokstavskombinationer. Samma sak kan jag tycka det är lite varning på klicka in de tidigt.
Visst det kanske fungerar men jag tror inte deras hjärnor är redo för den typen av träning än valpen är gjord för. Jag tror det kan skapa problem längre fram, med hundar som inte kan slappna av och är överstimulerade.
Och jag ser faktiskt inte vitsen med det. Klickern behövs inte för de enkla saker man ska göra med en valp. Det känns bara som ett instument för att just lära valpen mer avancerade saker tidigare än vad som är bra.
Jag är för! Så länge det sker med sunt förnuft.
Ska formulera mig lite bättre och läsa hela tråden när jag inte är på väg i säng, men hänvisar så länge till lite intressant läsning via Per Jensen.
http://www.perjensen.se/Etologi/Etologinytt/Poster/2011/12/23_God_Jul!_Jobba_med_valpen.html
#11 Jag förstår precis vad du menar!
Jag vill bara vara tydlig med att att klicker-träna en hund är i grund och botten bara att lära hunden associera ett ljud med något positivt. Det kan innebära allt från att bara klicka in att valpen tar det lungt, har det mysigt och lägger sig ned till att lära in avancerade saker som att stå på frambenen.
Det sistnämnda är jag absolut inte för. Men just kontakt som man ändå (förhoppningsvis) tränar in så, tycker jag, att det kan vara bara positivt att använda ett verktyg som valpköparen kan också nyttja. Och kanske kan lägga en grund åt den oerfarna valpköparen när valpen är som mest nyfiken och benägen till att hitta på bus! :) Men jag har ingen "traditionell" klicker-syn utan jag kör på det som känns bekvämt. För mig är inte klicker ett specifikt precisions-verktyg där man tränar ultaseriöst och svårt utan används till det jag har lust med. Kanske därför skiljer sig våra tankar åt?
Just angående barn så är det en intressant diskussion. Men kanske lite OT eftersom det innefattar massor med saker som inte kan jämföras med hundar? Idag presterar våra svenska barn mycket sämre än andra länders. Idag är också betygskraven är lättare, man tar mer hänsyn till det individuella behovet (i många andra länder är systemet att om du faller efter så är du körd) och även mycket mer hänsyn tas till barn med bokstavskombinationer (som blivit mer och mer vanliga). För hundar går det inte riktigt att jämföra- det kan till och med sägas att hundar faktiskt blivit bättre än vad de var förr medan det är tvärt om med barnen. Om du skulle tävla med samma träningsmetoder och hundar som användes på ex. 70-talet skulle du inte komma lika långt. Det ska alltså bero på att allt fler anammar positiva metoder som ex. klicker.
Tack för länken PetraKarin! Jensen är en favorit som alltid! :D
Tänkte på en grej nu , jag kan vara ute och cykla nu också men . Om jag som uppfödare tränar en valp med kontakt med klicker eller bara vanlig träning kan det inte bli lätt att valpen faller för uppfödaren och då istället blir det jobbigare för nya ägaren att finna samma kontakt? Många hundar blir ju förarbundna ! Då borde det vara lättare att träna kontakt på lagomt vis ?
Tex min valp som jag har nu redan efter 2 dagar stod jag högst på vem hon skulle sova på i soffan matte såklart !
Nu har mina omplaceringar varit gamla 8 månader och 4 år båda 2 kan arbeta med dom flesta medans min och min sambos valp endast tog riktigt kontakt med mig .
Bara en tanke som jag tror är viktig att tänka på !
#13 absolut finns det massa saker man inte kan jämföra med hundar. Men jag tror själv att mycket av de problem med just bokstavskombinationer kommer just för att hjärnan har fått för mycket intyck i yngre dagar. Lär sig hjärnan inte att få slappa av när den är liten, hur ska den klara det när man blir äldre?
Därför tror jag inte att det är bra att börja med saker för tidigt. Visst hjärnan utvecklas mycket och en valp som fåt vara med om mycket när den är yngre kommer ha lättare med nya saker när den är äldre. Men jag anser att det är skillnad att uppleva saker och konkret lära sig. Det är stor skillnad på att bara ta med en valp till en ny plats med konstiga saker eller att sätta sig ned och lära den klicker. Det anser jag i alla fall. Ungefär som att man kan sätta sig ned och lära en fyra åring matte, men jag tror inte det är bra… Däremot är det super att en tre åring följer med på resa.