Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 8391 ggr
malinroth
0

Tänka på vid omplacering.

Nu på lördag ska jag, Nelly och min sambo ner till Enköping för att hälsa på och förhoppningsvis ta över en omplaceringshund. Vad bör jag tänka på rent praktiskt om jag väljer att ta henne?

Jag antar att något sorts köpeavtal borde skrivas, finns det några särskilda regler för hur ett sådat ska se ut eller har det ingen betydelse?

Finns det annat man bör tänka på? Försäkring kan man väl tecka när man kommit hem med hunden (vi kommer att stana i sthlm över natten och åka hem på söndag) eller bör man göra det direkt man tar över jycken?

Jag längtar som en tok och jag hoppas verkligen att hon följer med oss hem! Hon verkar vara precis som jag vill att min nästa hund ska vara. (ganska lik min nuvarande i temperamentet :P) Hon är ingen problemhund utan säljs av andra orsaker :)

Alexandra-S
0

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av omplaceringar och har därför inga speciella råd, men försäkrning skulle jag nog ta så fort som möjligt då det ju fakiskt kan hända en bilolycka eller vad som helst..

Vad är det för hund? Glad
Lycka till och hoppas att det går bra och att ni tar henne Glad

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

sofiek90
0

Om hunden är försäkrad kan ni ju bara flytta över så försäkringen står på dig? :)

MVH

Sofie

malinroth
0

Det är en bedlington terrier på 1år och 4månader :) tanken var egentlige att jag skulle köpa en bedlingtonvalp till sommaren om allt gick bra med ledighet osv. Men då såg min syster den här lilla tösen på blocket och hon verkar verkligen vara en underbar hund så jag tänkte att jag kör på det istället :) Hon behöver ett nytt hem och jag behöver en ny träningskompis och familjemedlem ;)

Hm, ringer man då och tecknar direkt på telefon ellr? Eller gäller försäkringen direkt om man tecknar på nätet? Får kolla upp det där lite närmare.

#2 jo det skulle man ju kanske kunna göra.. Beroende på vad hon har för försäkring. Har kollat runt och har tänk att jag skulle teckna en försäökring på folksam om det nu blir av.

Loveradio
0

Vad kul :) min nästa hund blir nog också en omplacering. Lämnar ett tassavtryck här.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

mandariiin
0

Ändra ägaruppgifter hos jbv.

Maja2
0

Beställ blanketter för registrering av ny ägare hos JBV, du kan även skriva ut köpeavtal på nätet.  Är hunden veterinärbesiktigad?  Kolla hur det är med vaccinationer och att hunden är chipad.

malinroth
0

Tack för era svar! Det ska jag kolla upp och fixa!

malinroth
0

Skriva ut köpeavtal, gör man det på skk eller? Hunden är inte ännu reggad i skk utan nkk, kommer nog att regga om henne till skk. Kan man skriva eget avtal och är det något särskilt man bör tänka på för att det skall vara giltigt isåfall?

[countess]
1

Jag har tagit 2 omplaceringar ! Det viktigaste är att du går i hop med hunden se på små problem som stora problem! Fråga så mycket du kan en bra sak kan vara att ställa samma fråga med olika ord om du förstår vad jag menar! Då ägaren lätt kn råcka försäga sig i eventuella problem!  Gå ut med hunden om möjlighet finns ensam då för och se hur hunden är ! visitera hunden osv ! är den renrasig med stamtavala så ska ett köpes kontrakt skrivas hunden ska även iaf enligt min åsikt vara besiktad högst 7 dagar innan ni hämtar hem den ! Även ägarbyte på jbv !  Min första omplacering var en problem hund! Tydligen hade hon aldrig huggit något men det kom fram senare då ägaren råkade försäga sig !

Min andra omplacering som jag har nu . Var tydligen toppen snäll mot alla hundar , vilket hon är hon har aldrig varit dum eller elak . Men när jag var och hälsade på berättade ägaren att hon spöat sin kullsyster flera ggr vilket inte heller kom fram då jag köpte henne ! Var noga och läs ägaren så kommer allt bli bra  =)

malinroth
0

Tack, bra info! :)

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som #9 säger,, Ställ en fråga och sedan "fråga runt den frågan" så personen ev försäger sig till sist..

En annan sak är viktigt är att ta en promenad med hunden, lek o härja med den och se hur den är.. Ge ett jätte gott tuggben o sen pröva ta av ect
Och efter lek att bli passiv och se hur den gör då om h*n blir passiv eller om den försöker att få igång dig igen
Finns mycket man kan testa sin blivande hund på

Har själv en omplacerings hund men den var kraftigt ouppfostrad, men jag följde mitt hjärta och jag blev total kär i honom

toodiloo
0

Välkommen till Enköping :)

Jag skulle se till att hunden var veterinärbesiktigad och försäkringen ska du ringa och boka innan du hämtar hem den :)

SaraC
0
  • Ska omplaceringen ske direkt? I så fall direkt ägarbyte hos SKK och JBV som ni båda skriver på.
  • Ska ni ha en testperiod? Försök få till ett juridiskt hållbart avtal för perioden som ni ska ha hunden på "prov".
  • Försäkring beror på vilket bolag du har och vilket bolag hunden just nu är försäkrad i. Om den nuvarande ägaren tecknat en försäkring till och med till exempel årsskiftet kan inte den försäkringen upphävas förrän då, då får ni komma överens om hur ni ska göra med eventuell överlåtelse.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Cassii
0

Jag hoppas du sen berättar hur det går och visar bilder. Totalt kär i bedlington terrier Glad

Maja2
0

#11 men att ge en främmande hund ett gott tuggben, och sen ta av den det, vad säger det?  Före man har en relation med hunden skulle jag inte rekommendera att göra dylika övningar. För hunden är ju du en komplett främling.  

Däremot skulle jag be ägaren promenera med hunden i koppel, leka med den, busa upp den och sen be den vara lugn, så att jag får se hur den fungerar med sin ägare.

malinroth
0

#12 Tack ;)

#13 ja omplaceringen kommer nog att ske direkt om det inte är några konstigheter. Det är 120mil tur och retur och hunder är ju leveransklar så det känns lika bra att hon får följa med om allt känns bra när vi väl är där.

jag får helt enkelt ringa Folksam idag och höra vad dom säger :)

tack för alla era svar! Så skönt att få lite tips och ideér, hur mycket man än frågar och kollar upp finns det ju nästan alltid något mer man bör tänka på :P

#14 Ja jag kommer att uppdadera er om hur det gick :)  jag är också helt kär i rasen, det ska bli så underbart att (Äntligen!) få en egen, oavsett om det blir nu eller till sommarn eller nästa sommar!

thilda-
0

#15 även om man är främling eller ej så bör man kunna ta av.. Man ska ju tänka på att det är kanske en hund man får hem och man ska kunna klara av den med

Smultronbarn
0

Hej hur har det gått?

När vi tog en omplacering fick vi problem med försäkringen! Alla andra djur är försäkrade i Agria, så vi skulle flytta över henne också. Men det gick inte eftersom hon redan är försäkrad och de förra ägarna orkade inte ta bort henne där ifrån - vet inte om hon ingick i någon slags uppfödarrabbat-kennel sak..
Det tog evigheter men fixade sig tillslut. :)

Smultronbarn
0

#16 Oj, såg att du kommenterade precis idag :P
Är bara nyfiken! :D

[Doglovers]
0

Har inte läst igen tråden, så risken för upprepning finns.

Fråga väldigt mycket hur hunden är. Vad den tycker om, vad den inte tycker om. Hur den busar med mera.

Se till att den får med sej en filt därifrån och sin favorit leksak och annat. Allt för att övergången ska gå så bra det går. Men oftast så fungerar det alldeles utmärkt. Är det en omplacering från uppfödaren, så vet den ju en massa saker om hunden. En helt annan sak om man tar en omplacering från blocket eller liknande då man inte vet något om vad hunden gått igenom.

Lycka till och hoppas det går jätte braSkrattande

malinroth
0

Ok, trist att det strulade med försäkringen för er, det borde ju ligga även i säljarens intresse att hunden ska kunna vara ordentligt försäkrad av den nye ägaren! Alltid bra att veta vad som gått fel för andra så man kan vara uppmärksam på det själv :)

Jo hon ska få med sina leksaker och andra grejjer, även sin bur som hon tydligen gärna går och lägger sig i och känner sig trygg med.

Denna tös omplaceras av en privatperson. Hur tänkte du med att det är så stor skillnad att köpa en omplacering från en uppfödare jämfört med en privatperson? En hund kan ju ha det minst lika illa hos en uppfödare som hos en privatperson och vice versa? jag får helt enkelt lita på det hon säger och berättar om hunden och sedan se hur väl det verkar stämma överens med hur hunden är när jag väl träffar den. Hittills har vi haft väldigt bra kontakt och hon svarar på alla mina frågor jag ställer vartefter jag kommer på något nytt att fråga om, hon har även frågat uppfödaren i norge om det hon själv inte kunnat svara på. Så hittills känns det väldigt bra men jag är medveten om att det inte alltid är som det verkar. Allt hänger på hur det känns imorgon, framförallt mellan mig och hunden men det är ju en fördel om jag och säljaren kommer bra överens ch att jag upplever henne som pålitlig. En annan sak som är ett måste är att hon ska gå ihop med Nelly (som kommer att följa med ner så att de får träffas innan jag bestämmer mig).

[Doglovers]
0

#21 Hmmm, jo jag menade så att om man seriöst tar över en hund från uppfödaren  så har man mer koll på vad den upplevt i sitt liv.

Tar man en från Hundstallet eller genom en annons i tidningen eller likanade har man mindre koll. Förstår du hur jag menar. En uppfödare kanske inser att den har för många hundar eller att den kanske inte uppfyller kraven som avels hund med mera. Förstår du nu…?

Lycka tillSkrattande

jensten
0

Hej!
jag är totalt novis vad gäller försäkringar, men kan berätta hur det gick för min väninna som hämtade en omplaceringshund vilken var försäkrad. Bara någon vecka efter hon hade fått hem lille Harry, fick han magknip och spydde blod. De åkte in på sjukan och han undersöktes på alla möjliga vis. Sen kom smällen - tydligen kan det uppstå någon form av karens då man byter ägare?!?!

Kanske någon annan som vet mer om detta?
Det kostade dem 11 tusen att få hunden röntgad etc, och det är ju en rejäl smäll att få direkt.

Varmt lycka till med kommande hund!
Mvh!

[Doglovers]
0

#23 Bra att du tog upp detta med karens. Det är tydligen så på vissa ställen.

malinroth
0

#22 Jo men jag vet inte om jag håller med dig. När det gäller hundstall osv förstår jag resonemanget. Men om jag köper av en privatperson som haft hunden sedan den var 8v eller om jag köper av en uppfödare som sparat hunden ser jag ingen skillnad i hur man ska kunna veta hur den haft det.

Tack! Jag är så nervös!

#23 Olika försäkringsbolag har olika regler när det gäller karenstid. något bolag har bara karenstid om hunden inte är försäkrad sedan tidigare men jag kommer inte ihåg vilket. Folksam har 20dagars karenstid för sjukdomar men ingen karenstid för skador, vilket jag tycker är rimligt, en sjukdom borde upptäckts under besiktningen men en skada uppkommer ju ofta plötsligt.

Alexandra-S
1

Hur har det gått idag? Skrattande

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

moonlights
0

Blev det någon hund? Glad

toodiloo
0

Jag vill också veta!

malinroth
3

Det gick jättebra :) Jag valde att ta henne och hon kom glatt och ville följa med när jag tog hennes koppel och skulle åka :) Hon gick framför mig till bilen och hon har fortfarande inte visat någon som helst oro, nedstämdhet eller otrygghet :)

Hon är en väldigt enkel hund att ha att göra med. Gosig till tusen och väldigt trygg och glad. Under bilresan till stockholm där vi skulle stanna över natten sov hon precis hela vägen och resan hem på 67mil gick lika bra den!. Hela första netten sov hon som en stock och nu ligger hon forfarande och sover där jag la henne inatt när vi gick och la oss! Hon är en riktig möbelhund men jag vill vänja henne av med att hoppa upp i alla möbler hur och var som helst så får hon inte sova i sängen ännu, men hon sover där jag lägger henne, som sagt väldigt lätt att ha att göra med :)

I sin förra familj kallades hon för Bella men jag kallar henne för Dimma och hon lyssnar väligt bra på det :) Hon är ganska skruttig i pälsen med rätt många små tovor och lite roligt klippt och sådär så jag har ett litet projekt framför mig innan pälsen blir som den ska :) Hon är inte heller helt färdig i pälsen men jag har pratat med uppfödaren och enligt henne har hon mycket engelska linjer bakom sig och de hundarna brukar ibland ta rätt lång tid på sig innan pälsen är klar och på sidorna uppfattas den nu som lite sträv men hon trodde att det skulle bli bättre. Jag ska ju inte ställa så det är ju inte hela världen om pälsen inte är helt perfekt :)

Hon var lite rädd för Nelly i början, vilket kanske inte var så konstigt eftersom Nelly var väldigt busig och hade mycket spring i benen då de träffades. Men nu går det jättebra, Dimma gillar Nelly och inatt när vi kom hem vågade hon sig på att busa lite med Nelly och allt :)

Vet inte vad mer jag ska skriva nu men jag är väldigt nöjd och hon verkar väldigt nöjd med att ha hamnat hos oss :) Jag har fortfarande kontakt med säljaren och har även kontakt med uppfödaren så just nu känns det jättebra med allt sånt, jag får allt stöd jag ka få mend min nya hund och nya ras :D

Nu ska jag nog gå och väcka upp dom små liven snart så jag får min morgonpromenad någon gång ;)

Bild på lillskruttan som ligger i fönstret på hotellet. Jo förresten, när jag var ute på morgonprom med hundarna första morgonen råkade jag stöta på en hundrastpark där jag kunde släppa lös dom tillsammans, inte är man bortskämd med det när man bor i Umeå där det inte finns en enda :)

malinroth
1

Ute i rastparken :)

Loveradio
0

Fin hon är, hon verkar helmysig din nya tjej Glad Och det där med rastparken förstår jag Flört nä man är verkligen inte bortskämd med det här. Fattar inte att kommunen inte är villiga att bygga en när det finns så många hundar och efterfrågan är så stor. Riktigt tråkigt. Bra att du passade på.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Smultronbarn
0

Vad roligt att det har gått bra :D

[countess]
0

Nä vad kul att allt verkat gå bra =)

På tal om rastgårdar förstår jag inte heller varför dom inte har en enda ! Det finns ju jätte många hundar som skulle uppskatta dessa ! Dock skulle jag inte fara på en själv! Men tror det finns många som vill ha en ! Däirmot har ju någon hundgrupp startat på haga ? Men det jag inte fattar hur folk vågar släppa 30 hundar lösa mitt i haga :O Om 5 skulle få för sig att sticka tror jag inte man har så mycket att säga till om !

malinroth
1

Ja hon är verkligen hur söt och go som helst :) Igår klippte jag bort massa små tovor, borstade henne och klippte klorna och hon somnade och låg och snarkade samtidigt ;) Hur gosig och lugn som helst inne och full sprutt utomhus.

#33 Jo jag brukar vara med Nelly på hundparken, vi har ju varit uppe i gammliaskogen i höjd med sandbacka hela våren sommaren och fram till förra helgen. Nu är det uppe vid sandalidskolan. Det är en pyreneerhund som brukar ta en sväng och knalla iväg ibland men ingen av alla gånger jag varit har det hänt att någon hund stuckit. Nelly skulle då aldrig sticka iväg utan mig så det är jag inte orolig för :)

[countess]
0

#34 men var dom inte i haga parken? okej ja men jag vågar inte riskera det endå ! 1 för att jag vill ha kontrolerande hundmöten , Jag vet aldrig vad det är för hundar där . Hört att det varit väldigt mycket tjafs mellan hundarna, Vilket jag inte tycker är nödvändigt för min hund utan träffar hellre hundar som jag vet hur dom är och gör leken / mötet säkrare även om det kan hända något endå, vilket gör att det blir trevligare för mig och min hund . ifall det tex kommer en älg och 20 hundar drar efter den så skulle jag inte kunna till 100% lita på att min hund stannar , även om hon aldrig skulle dra efter en älg om vi är ute i skogen men med 20 andra hundar kan hon säkert bli döv !

Ja det finns 1000 olika orsaker varför jag inte far dit . Men samtidigt förstår jag varför folk far dit ! Jag skulle gärna fara dit utan hund och snacka massa skit men det skulle kännas dumt HAHA  =)

Men mesta orsaken är att jag anser att det är för mycket risker helt enkelt särskilt att det är ohängnat "i alla fall förr".

malinroth
0

#35 Inte om du menar hundparken 22.00 (som nu träffas 21.00 men heter fortfarande 22.00 :P) Nej alla måste ju själva avgöra om man vill komma dit eller inte, om man tror att det passar ens hund och om man tycker att man kan göra det utan att riskera att hunden far illa. Alla hundar och hundägare är ju individer och alla lever ju sina liv utifrån vad som passar dom bäst :)