Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1192 ggr
[countess]
2

Vad händer med sverige?

Såg i tidningen idag att blandarser var dom populäraste hundarna enligt jbv , Tycker det är förbaskat tråkigt ! Misstolka mig inte nu , jag har inget i mot blandraser men denna massavel ? Varför? Jag förstår inte , Vet av många som föder upp +enbart för pengarna vilket jag tycker är tragiskt? Folk tar hutlösa priser för en hund som man inte ens vet vad man får?

Hallå vad händer jag hänger inte alls med här :S

[Driva]
0

Jag reagerade också lite på det, men samtidigt så är det lite missvisande av 700 000 hundar är 187 000 blandraser. Så renrasiga är ju klart majoritet.

Men jag håller med om att det är lite skrämmande vad mycket blandraser (eller oreggade hundar kanske mer rätt att säga) det finns. Just för att aveln oftast ör okontrollerad och för att man ska tjäna pengar och säljer till vem som helst.

[pandes]
0

Och bland dessa blandningar är det så otroligt många amstaffblandnigar! Överallt ser jag "AMSTAFFVALPAR TILL SALU" eller amstaffblandning.

Läste precis om det i en hundtidning. Det stog om hur en amstaffblandning var tvingad att kampa för sitt liv, men var egentligen som Ferdinand (tjuren). Är det vad som händer med alla amstaffblandningar som föds?… :(

[Sarahansson1]
0

"2härliga hund?

Jag tycker även man ser många småhunds bandraser. Jag tror många tar valpar på små hundar bara för de är söta och inte svåra att ta hand om(vad jag tror) Ser på blocket masssa utav blandisar. Jag fattar bara inte vittsen med att blanda. Alla raser är framavlade för speciella ändamål och det finns ju massor utav raser att välja bland så nån utav raserna borde ju passa. Jag tycker att blandraser är som ett (?) hela livet. För man vet aldrig vad man får…

Cassii
0

håller med!

[countess]
0

#1 ja det är ju sant ifs , Men endå :S

MelliPirelli
0

Jag kan inte annat än instämma…

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Fridaaaa
1

Tycker det är massproduktion av små raser som t.ex Chihuahua med fortfarande, inte bara blandraser :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NathalieT
0

Kan inte annat än att hålla med!

Lunaliahundar
0

Det är som det brukar vara. Dvs att ungefär 25% av de hundar som föds i sverige är flerrashundar eller icke SKKreggade enrashundar och att 75% är enrashundar.

Det som är med den här listan är att blandraser är kategoriserade som om alla blandraser vore en ras, så brukar det ju inte listas.

Loveradio
1

Tycker också att blandrasaveln har spårat ur fullständigt…

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com