Dagmatte
Jag letar ju daghund som några av er vet och nu fick jag precis ett svar på en av mina annonser. :) Det är en japansk spets-tik på 6 år som en tjej äger. Hon behöver dagmatte då hon kommer ha praktik på heltid i 2 månader.
Problemet är… det är ju alltid nåt! Att hon inte har tillgång till bil. Och det har inte jag heller. Så hämtning och lämning blir ju problemet. Hon bor i stan så det är 1,5 mil mellan oss.
Har kommit på 3 lösningar.
Lösning 1: Jag tar bussen och hämtar hunden och åker tillbaka. Tar 30 minuter med buss (om man har tur). Så 60 minuter fram och tillbaka. Bussbiljetten kostar 21 kr om man är max 19 år. Så 42 kr skulle det kosta vid hämtning av hunden och 42 kr vid avlämning av hunden. Sen är det så att hundar i väska åker gratis. Visst ryms rasen i sånna? Sen har jag hunden här hela dagen tills kl. är 18 då jag åker tillbaka med den. Då kostar det 84 kr för bussresorna per dag. Hon skrev att hon kunde stå för de kostnaderna.
Lösning 2: Jag tvingar min pappa att skjutsa ut hunden till mig. Även där så står ju hon för bensinkostnaderna. Då tar det 40 min för honom fram och tillbaka innan jobbet. OCh jag tror att hon bor ganska nära honom. Dock är jag inte så säker på att han är villig att göra det :P
Lösning 3: Hunden bor hos mig från måndag-fredag (om hon går med på det) så får hon hämta hunden eller att jag åker och lämnar den och så har hon den över helgerna. Så hämtar jag den på måndagarna? Det skulle ju vara kul att prova på att ha 2 hundar eftersom det är nåt jag planerar.
Vad tror ni?
Hon skrev att hon också skulle behöva hundvakt nån helg här och där. Så antingen kan jag ställa upp ibland som hundvakt och hoppas att nån annan som är i behov av dagmatte hör av sig. Eller så försöker jag få det att fungera med nån av mina lösningar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Fråga din pappa först och främst, så att du vet om det alternativet finns överhuvudtaget.
Och… varför kan inte Hon ta bussen till Dig och lämna hunden?
Ska göra det. Det blir nog krångligare för henne eftersom hon har en praktiktid hon måste passa. Antar jag.
Men jag är mer inne på alternativ 2 eller 3.
Ja, eller så hämtar du på morgonen, och hon tar bussen och hämtar hunden hos dig på aftonen?
#4 Hmm… ja det kanske skulle funka.
hon kan inte säga att till på pratikplatsen att hon behöver börja något senare? Jag fick göra det då dottern inte gick på fritis. Kanske hon då kan komma med hunden via buss.
tycker också att ansvaret först och främst är hennes. MEN om du gärna vill hjälpa till så tycker jag att du ska ha någon slags ersättning även för tiden som du åker! skulle Valle åka med eller klarar han att vara ensam hemma?
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Valle klarar av att vara hemma själv en stund.
Pappa kunde inte ställa upp och skjutsa ut hunden sa han.
Men jag ska fråga om hon inte kan åka hit med hunden iallafall. Jag ska ju egentligen inte behöva åka fram och tillbaka 2 gånger om dan. Eller så kan jag ställa upp och ha hunden hos mig mån-fredag.
Vill gärna hjälpa till och hitta en lösning.
Jag har dagmatte till min hund och jag tycker det är självklart att JAG lämnar och hämtar hunden. Vet en annan som jag känner som hade ute på annons där hon ville att dagmatten var tvungen att hämta och lämna och jag tycket det är fel. Det är jag som behöver hjälp och då ska jag försöka underlätta för dagmatten så mycket som möjligt. Det ska liksom inte vara jobbigare än nödvändigt att vara dagmatte, speciellt som att "lönen" inte är så stor
#9 Om dagmatten har bil och ägaren betalar bensinen så är det ju okej om ägaren inte själv har bil och har möjlighet att lämna. Om ägaren inte kan ta buss eller liknande till dagmatten.
Men nu när jag tänker efter så verkar min första lösning lite överambitiöst och för krävande. Jag ska ju inte behöva åka buss 4 gånger om dagen för att hämta och lämna hunden. Så jag håller med dig.
Oj vad du verkar vilja ha daghund :P Jag tycker att det är hennes ansvar att lämna hunden . jag lämnar mina och hämtar mina ! Likaså när mamma satt hundvakt här första veckorna när jag hämtat valpen så hämtade jag henne med bil och då bor vi bara ca 15 minuter i från varandra :P ps eventuelt har en kompis till mig en collie som behöver dagmatte ! Kan återkomma med det om det behövs om du är ledig då =) Han bor i holmsund
#11 Det är mer att jag vill hjälpa till att hitta en lösning
är sån som person.
Okej :) ja gör så
T.ex om det skulle vara nån som har en hundaggressiv hund och behöver hjälp med avlastning, så skulle jag inte tacka nej som många skulle göra. Utan jag skulle troligtvis försöka hitta en lösning. T.ex skärma av lägenheten. :P
Samma sak när en tjej behövde kattvakt. Då hade jag redan katt och då funderade jag på om jag kunde ha katten hos mig tillsammans med min katt. Men katter har ju sitt hem som revir och kommer det en ny katt så blir det med stor sannorlikhet slagsmål. Så efter att ha letat efter lösningar så gav jag upp tillslut och tackade nej ;)
Alternativ 3 låter ju enklast, om hon nu går med på det. :)
Kanske det enda som kvarstår också?
Det verkar ju bra för er båda, hon behöver inte tänka på hunden i veckorna när hon har praktik och du får testa på att ha två hundar, iaf måndag-fredag :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#15 Ja det är nog det enda alternativet faktiskt. Om inte hon kan åka buss hit och lämna den men det är nog för henne krångligt.
Ja precis! Det är så jag tänker :) mailade henne nyss så får se vad hon svarar. Säkert jobbigt att vara ifrån hunden men om hon har praktik från 8-18 eller vilka tider det nu är som "heltid" så har hon ju inte så mycket tid över åt hunden. Medan jag som inte gör nåt på dagarna kan aktivera den. Jag skulle iallafall tacka ja till ett sånt erbjudande.
#12 #13 okej =) Har själv suttit hundvakt måndag till fredag ! Funkade toppen för mig . Hade också 2 daghundar så jag hade 4 hundar mån-fredag ! Bodde då i obbola =)
#16 Hoppas på positivt svar då! :D
#17 Kul med så många hundar! :) som ett litet hunddagis
#19 ja absolut ! Men samtidigt känndes det som man inte riktigt hade tid med sin egen hund ! Men som sakt det var roligt och jag kände alla 3 ägarna och känt 2 av hundarna som valp varav 1 har jag uppfostrat "min sambo köpte hund som blev min typ" Lycka till iaf =)
#20 Jo så kan det ju bli förstås. Tacktack :)
Hur har det gått? Har du fått svar? :)
#22 Ja en liten uppdatering kanske vore på sin plats! :)
Flera har hört av sig iallafall, tycker det är jättekul. Hon med Japanska spetsen tyckte det skulle kännas för jobbigt att vara ifrån sin hund på vardagarna så hon ska leta vidare efter dagmatte och hon ska kontakta mig om hon vill ha hundvakt nån gång.
Sen hörde det av sig en gubbe som sökte akut hundvakt åt sin Cockertik. Han ska utomlands på onsdag och behövde hundvakt i 3 månader. Och det är ju väldigt lång tid så jag var tveksam på om jag kunde ställa upp. Han hade redan skaffat en hundvakt i god tid men denna hörde av sig igår och berättade att hon hade blivit allvarligt sjuk och inlagd på sjukhuset och kunde inte ställa upp som hundvakt. Och gubben hade ringt runt i desperation till alla han kände. Det var nära att jag sa ja, men jag fick sätta band på mig själv för det är ett himla comittment (vad det nu heter på svenska) och Valle som är unghund och allt. 1 månad hade jag absolut kunnat ställa upp, men 3… Nä så jag sa att ifall han inte hittar nån tills imorgon då kan jag ta hunden. Så jag lade på och då kom jag på att grannparet bredvid nog kan ställa upp. Så jag pratade med killen och han sa att han kunde tänka sig att vara hundvakt, så jag gav honom numret osv. Sen så ringde gubben igen och hade hittat en annan hundvakt under tiden. Så allt löste sig! Puh! (vilken novell jag skrev) 
Sen fick jag ett till mail från ett par som var i akut behov av dagmatte då frun hade fått heltidsjobb. Det stod inte vilken ras dom hade så när jag ringde dom fick jag veta att det var en Alaskan Husky tik det handlade om… Och då kände jag njaaa… En så krävande ras… Och hunden drar tydligen en del i kopplet, och Valle drar ju också en del. Så nää jag tackade nej.
Så fick jag ett till mail av en tjej med två pudlar, en dvärg och en mellan. (ingen favoritras direkt men what the heck) Båda hanar. Bor i byn bredvid. Och hon var jättetrevlig, vi fick bra kontakt och det kändes bra när vi pratade till skillnad mot dom med Huskyn. Hon behöver bara dagmatte 2-3 dar och hade bil. Så vi skulle höras av imorgon så får vi träffas nån dag i veckan med hundarna. Det blir ju tre hanar så det blir lite intressant, men den ena är bara runt året och tydligen undergiven. Det är mellanpudeln (runt 2 år) som kan vara lite dominant mot vissa hanar. Så vi får se hur det går, men jag tror det går bra. Det är bara bra om ena pudeln sätter Valle på plats, för ibland kan han tro att han kan bete sig hur som helst. 
Haha, comittment = åtagande, typ
Men jag förstår att du tackade nej, 3 månader är ju som sagt väldigt lång tid..
Kanske inte min favvo heller, men då får du ju möjlighet att lära känna rasen bättre :) Hoppas att de går bra ihop!
23 du lär få asroligt iaf med 2 pudlar hoppas att de lyssnar bra 
commitment ;-)
Lycka till, det verkar ju kunna bli värsta hundgården!
HAr ej läst kommentarerna ovanför!
Ett alternativ är ju också att du är dagmatte hemma hos henne med din hund?
#24 Hahah tack
Ja eller hur, det är lite väl länge. Hade det varit 1 månad så hade det varit en annan sak. Jo men precis :) hoppas jag med!
#25 Ja dom skulle tydligen lyssna bra så hoppas det stämmer 
#26 Oj så kanske det stavades ;) Haha japp. Men det ska bli kul att se hur det är att ha 3 hundar. 
#27 Den lösningen hade jag faktiskt inte tänkt på, men jo det kanske hade varit en möjlighet. Men nu hörde en annan som sökte dagmatte av sig som har bil så det blir nog bättre så :)
#27 fast det skulle jag tycka vara jobbigt, att vara hemma hos någon annan hela dagarna…
#29, det är ju olika från person till person. Sen är det inte alltid vad man tycker är jobbigt som räknas utan vad som är smidigast & lätttast.
TS, var bor du?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#30 självklart, därför skrev jag att jag skulle tycka det var jobbigt. Inte nödvändigtvis att TS tycker det…
#31 Umeå
#32 Jag håller med om att det nog skulle vara jobbigt.