Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1706 ggr
[MatildaTure]
0

Back on track

Har tänkt att köpa ett BoT-täcke till min lilla kille som han kan ha när vi är på hundklubben - före och efter träning. Även att ha i bilen till och från. Men frågan är vilken sort man ska välja - nättäcket eller det "vanliga" med regnavvisande tyg? Vad passar bäst till dessa ändamål? Tänker att det vanliga täcket kanske blir för varmt när det inte är vinter medans nättäcket blir ju blött om det regnar. Men samtidigt kan väl det användas under fler årstider samt verkar vara mycket smidigare att ha på sig. Min hund är en släthårig jrt om det skulle spela någon roll :)

DinJejja
0

Låter som nättäcket är det du skulle ha. Du kan ju alltid sätta ett tunt regntäcke/jacka över om det regnar?

Jag själv köpte det tjocka i helgen till min hund. Men jag ska ha det som vintertäcke så. :)

För övrigt tycker jag att BoT täckena och allt som finns är kanon.
Har inte använt det på hund innan men på häst har det gett mycket bra resultat. :)

Maliiin
0

Eftersom det är en jack russel du har så hade jag nog valt det tjockare. För den blir väl kanske ganska lätt kall under den kyligare delen av året?

Nättäckena känns inte lika slitstarka heller. Å så kostar de lika mkt som det tjockare. (Iaf sa dom det i vår lokala ridsportaffär att de låg på samma pris.)

Jag kommer köpa det tjockare alternativet till min mastiff så fort hon vuxit klart :)

Min kompis har det tjockare med till sin rottis. Mkt fint täcke!

[MatildaTure]
0

#1 Jag har använt det på mina hästar och mig själv och jag tycker det fungerar toppen, därför ska Ture också få ett. Just nu har han ett hurttatäcke som vintertäcke. Dock börjar det bli lite litet, och tror att storleken över blir för stort. Men har fått för mig att BoT täckena inte funkar så smidigt som "vanliga" täcken eftersom de går så långt ner över rumpan. Min lilla kille är rätt känslig för bylsiga saker. Sedan tänker jag att egentligen vill jag bara ha täcket för just dess speciella egenskaper - och inte som ett allroundtäcke. Men det är så himla svårt.

#2 Han klarar sig rätt bra - har mycket underull och en 5 minus klarar han utan täcke så länge han går lös och rör på sig. Men är det kallare än så eller regnar så åker täcke på. Men det kanske är smartare med ett lite tjockare så att han slipper ha ett extra täcke om det duggar eller är lite snö. Nättäcket känns ju som du säger inte speciellt slitstarkt och klarar kanske inte användningen som jag har tänkt. Men jag har tur och kan beställa in dom dit jag jobbar, så då får jag inköpspris plus moms. Så det kanske får bli båda haha.

DinJejja
0

#3 Jag hade också Hurtta innan. Men min hund är precis mitt imellan två storlekar och BoT täcket var det jag hittade som passade honom. Det går rätt långt ner över rumpan. Men han bajasar inte på det och det sitter perfekt. Finns en lucka för hundar med uppåt svans, vilket min har. :) bylsigt skulle jag inte kalla det. Man kan jämnföra det lite med ett hästtäcke, som har "lapp" för svansen och liten hals.

[MatildaTure]
0

#4 Är det det tjocka du har köpt? Alltså regntäcket med foder?

DinJejja
0

#5 Japp :)

MartinaLarsson
0

Jag har nättäcket till min tjej. Eftersom det är en Bearded Collie (som är fullpälsad) och jag vill kunna använda det på sommaren och inomhus valde jag nättäcket. När det är kallt ute och hon ska sitta still har jag nättäcket under, och ett annat fodrat täcke ovanpå det. :)

Funderar på att skaffa ett vanligt täcke också, eftersom det ibland är ganska bökigt att ha två.

Var iväg på en liten mini-föreläsning om just back on track och där berätta hon att hon brukade använda det vanliga täcket även på sommarkvällarna. Minns inte riktigt vilken ras hon hade, men hon sa att det mådde gott av det! :)