Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2534 ggr
Michaela-N
1

Djurgymnasium?

Vad är det för någonting man kan bli om man går på ett djurgymnasium?

Fridaaaa
0

Beror på gymnasiet:) Vad det har för utbud osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

saxxy
0

Precis som #1 sa det beror på vilket gymnasium..
Men om du är t.ex på REAL gymnasiet så kan du läsa Häst, Trav, Hund, Djur och äventyr.. så går du då hundinrikting så har du stora chanser till att kunna jobba på hunddagis eller vad det nu finns att jobba som innom hund! Glad

//Sanna Sohlman

[pandes]
0

Om du går t. ex Hundprogrammet så kan du sedan vidareutbilda dig till veterinär, djurskötare mm.

Du kan bli färdig hundtrimmare, och jobba på hunddagis. Men det är olika för varje gymnasium.

Hultan
0

Jag gick spånga naturbruk, trivdes mkt bra. För att bli djurparksskötare tex krävs ingen vidareutbildning. Vill du jobba på djursjukhus krävs oftast vidareutbildning på högskola (SLU)

Med sunt förnuft kommer man långt!

Michaela-N
0

För att bli hundtrimmare eller jobba på hunddagis krävs väl ingen gymnasieutbildning över huvud taget?

Tänkte på veterinär, där är ju en utbildning på djurgymnasie överflödig egentligen, man måste ändå läsa på universitetet (fast det tänker jag göra i vilket fall som helst!)

Tänkte på djurskötare men medellönen var ganska låg :(

Jag tror jag går på ett vanligt gymnasium i alla fall så har jag fler portar öppna. Tack för era svar.

Fridaaaa
0

#5 Ska du ha eget hunddagis eller hundtrim måste du gå utbildning. Finns särskilda hunddagisutbildningar, dock efter gymnasiet.

Djurskötare är supersvårt att få jobb inom :(

Michaela-N
0

#6 Tycker inte det låter så intressant med hunddagis eller hundtrim heller hehe.

Är det svårt att få jobb inom djurskötarbranschen? Hur kan det då komma sig att det är så dåligt betalt?

Fridaaaa
0

#7 Det är många som vill jobba med det helt enkelt. Djurparker är nästan omöjligt :/

Hultan
0

Om du har bra betyg i gymn och söker till djursjukskötarutbildningen i skara kan du jobba som leg djursjukskötare på djurklinik sen.

Michaela-N
1

Om jag ska bli något med djur ska det nog vara veterinär…

Hultan
0

Varfördå? Att jobba som leg djursjukskötare är jättekul :)

Fridaaaa
0

#10 Vill jag med bli, men allt man måste ha för att ens ha en chans att komma in på veterinärutbildning stoppar mig :(

Michaela-N
0

#11 En djursjukvårdare är ju veterinärens assistent. Glad

Det låter ju mycket roligare att vara "huvudpersonen", och inte assistenten. Men jag vet inte ens om jag vill bli det, jag blir säkert någon jurist. Obestämd

Hultan
0

Ts du skulle bara veta. Det är ett helvete att vara veterinär med allt ansvar och all stress det innebär. Alla veterinärer är hjältar som orkar. Vi sköterskor har precis lagom mycket ansvar men fotfarande ett intressant arbete. Jag skulle aldrig byta!

valbal
0

jag gick på djurgymnasiet i stockholm med profil hund och efter det är det ju som alla andra sagt du kan jobba på hunddagis sen allt det andra måste du ju vidar utbilda dig så klart.

Frida B
0

lite OT nu men #11  är du djursjukskötare eller vet du hur det är att vara det? jag planera nämligen att bli det :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cassii
0

Jag ska gå i Forshaga inriktning. hundsport, och har planer på att bli veterinär eller ha ett rehab för hundar/djuraffär samt en egen kennel (det sista är säkert oavsett vad jag blir!) Glad

Man kan ju bli typ polis, annars? Väldigt "seriöst" Tungan ute

monstermash
0

Om du bestämmer dig för att gå naturbruksgymnasium kan du dock välja så du kan plugga vidare på högskola efteråt, genom de inviduella valen. Jag går det, och jag kommer välja sv & eng på mina invidiuella val, så jag kan plugga vidare till något annat, ifall jag inte vill jobba med djur när jag är vuxen, eller vill utbilda vidare mig. Bara ett litet tips!

Fridaaaa
0

#17 Polis är nog spännande ja, fast då måste man vara minst 21 innan man kommer in osv:)

Alexandra-S
0

#19 Vad måste man vara 21 för? Jag känner en som var färdigutbildad polisassistent när han var 22. Dvs att han gjort sin 6 månaders praktik efter att han tagit polisexamen.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Fridaaaa
0

#20 Det sa polisen som var och pratade när jag var hos jobbcoach, att dem som är under 21 kommer i regel inte in.

Alexandra-S
0

#21 Då måste han helt enkelt ha varit ett undantag :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Hultan
0

16# ja jag är Leg Djursjukskötare :)

nottheonly
0

OT: Jag undrar om ni vet om det finns några utbildningar man kan gå för att till exempel bli djurskötare, alltså kan man gå någon högskola för att bli det? Jag är liksom inne på mitt tredje år på barn- och fritid så det är ju lite sent att börja på ett djurgymnasium av något slag Flört är man tvungen att ha gått på ett sådant gymnasium eller går det att plugga till det ändå?

blev kanske lite krångligt nu men jag hoppas att någon förstår vad jag menar..

Fridaaaa
0

#24 Ta reda på vilka ämnen du måste ha för att komma in.
Men finns bland annat SLU och något i Skåne :)