Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4333 ggr
htt
0

Bur=Måste?

Anser ni att det är ett måste att köpa en bur ("innebur", inte bilbur) när man skaffar valp? Har sett att väldigt många har det.

Viccan92
0

Jag har ingen bur. Inte till bilen heller även om det hade varit bra att ha till bilen. Men köper man en till bilen kan man ju använda den inne med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
1

Man måste inte. Räcker med t.ex kompostgaller och göra en liten hage :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

myra82
0

Har aldrig haft bur eller hage till mina valpar.

oskartoller
1

Kompostgaller är billigt och bra. Vi har både och.

Kompostgaller vi spisen så att trollet inte snor matFörvånad

Canvasbur som han har som koja och den är med på utställningar.

Hagstadius
0

Har aldrig haft varken galler, bur, inhägnad eller liknande till mina hundar. I bilen sitter dem framme nere vid fötterna och det har gått bra, men är valpen lite osäker så kan det vara bra med bur men ha den öppen hela tiden. Så kan hunden ha sitt lilla egna place där och kanske blir säkrare.

Fridaaaa
2

#5 Du vet väl att hund räknas som last, och ska sitta fast på ett säkert vis?
Det är oansvarigt att ha en hund lös i bilen anser jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

urfaren
0

jag har aldrig haft bur eller hage…

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

[Forest]
0

Tåls väl upprepa att man inte får stänga in hund i bur inomhus. Bilen har vi bilsele. hage hade jag ute när vi bla grillade o ville inte lämna valpen inne när vi andra satt ute, sen den fick sova i sin hage finka kano men så var storasyran med henne oxåFlört

Så ingen bur eller lekhage inne har vi haft.

Misarn
0

Vi har aldrig använt burar inomhus till våra hundar, är det förvisso vissa möbler eller saker man är rädd om kan man sätta kompostgaller för eller bara plocka undran sakerna. Att ha en innebur är verkligen inte ett måste man får lära valpen att det är ajabaja att tugga på andra saker än sina egna tuggleksaker Glad

Men kan tycka att har man hunden med sig i bilen så ska hunden sitta säkert antingen med speciella hundbälten eller i en bur.

pius314
0

Har bilbur, inte inne. Vi har stängt med kompostgaller till barnens lekrum så de kan ha sina grejer ifred. Hade trappgrind när han var liten, men han kunde rätt snabbt hoppa över den och det var ju farligare, så den togs bort då.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Loveradio
0

Jag har kompostgaller som jag har gjort en liten inhägnad av i ena hörnet av vardagsrummet där hans biabädd är. Där i får han vara när jag är borta för annars springer han runt i lägenheten, tuggar på kuddar, saker, och kissar i soffan. Han har lite seperationsångest som är vanligt hos rasen iallafall när dom är unga. Och genom att begränsa utrymmet och ha den där inhägnaden som en trygg plats så blir han lugnare. Och han har börjat förknippa instängningen i inhägnaden med att jag försvinner och att han då ska lägga sig och sova och ta det lugnt tills jag kommer tillbaka.

Innebur var jag inne på att skaffa först, men det är olagligt att stänga in hunden i sånna medans man är borta. Så istället köpte jag kompostgaller att göra en inhägnad av som ger större utrymme.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

htt
0

Det är lite vad jag har varit inne på också- Kompostgaller ifall hunden skulle behöva "en lugn säker plats för bara den". Jag tycker det verkar lite överflödigt och att man istället kan satsa på en lite dyrare bädd eller liknande.

Changrila
0

Jag tycker det är bra med burar. Det är nog det absolut säkraste sättet när man transporterar hund i bil och på utställningar och andra tävlingar kan bur behövas, framförallt om man har fler hundar att tävla med. Att då ha en "hemmabur" att burträna med ser jag inte som något negativt.

Men att man "måste" ha en bur håller jag inte alls med om. Ska man köpa hund räcker det ofta gott med att ha en trygg och bra sovplats till hunden där den vet att den får vara ifred samt sladdar och annat farligt/ömtåligt skyddat på något vis.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jenniferri
0

Man måste inte ha en bur om man inte vill. Men det kan va bra att ha en men inget krav iaf.

// Hannah

Yanni
2

Vill bara tillägga om bilåkande med  hunden. Det Är enligt mig oansvarigt av hundägaren att ha hunden lös i bilen.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/hundarochkatteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.html

russin
0

Varför ska man ha bur inne ? mer än att ev träna inför bilåkning och utställning ? Hundar ska inte och får inte förvaras i bur innen och trots att jag aldrig haft bur inne har mina hundar aldrig haft proböem att acceptera bur vare sig i bil eller på utställningGlad

pius314
0

#16 tror att det är tänkt att fungera som en trygg plats för hunden, där den får vara ifred och kan vila i en ombonad miljö… Vad jag har förstått så ska grinden monteras av om man ska ha en bur inomhus (enligt jordbruksverket), men det är hörsägen, jag har ingen bur hemma så jag har inte fördjupat mig i ämnet.

MEN det finns ju många som stänger grinden till buren över natten, eller när man lämnar hunden ensam hemma…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
MichaelaL
0

Jag har en bur hemma, som jag även har på jobbet och i bilen.
På jobbet och hemma är buren alltid öppen. Den är självklart stängd i bilen.

Då har hon någonstans att gå undan för att sova, samt gömma sina leksaker. Jag har än så länge ingen sovkorg/biabädd för henne. Men det ska införskaffas efter våran flytt…

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

Changrila
0

Jag har en bur här hemma, köptes för att burträna unga hunden inför tävlingar, bilåkning m.m. Meen så visade det sig att min tant älskar den där buren. Den hann stå uppe några få minuter, sedan hade tanten rullat ihop sig inne i den och somnat. Så den får stå uppställd hela tiden och så är det rätt praktiskt att kunna ställa saker på burtaket :p

---------

russin
0

#19 - jar tycker bur ta upp så himla mycket plats inomhus och är även fula Flört

Har heller aldrig haft någon hund som föredragit bur framför BIA-bäddenSkrattande

Smäller upp tygburen emellanåt inne för lite burlekar med minstingen och då kan den äldre gå in och bädda lite - för att sedan lägga sig i BIA:n eller soffan istället.

För just burlekar är bur bra, så hunden lär sig vara trygg i buren - men själv skulle jag aldrig vilja ha en bur inne.

SmileyMalin
0

Jag har en stooor tygbur i köket som alltid står öppen så hundarna kan gå in och lägga sig om dom vill. (Med småbarn i huset känns en bur lite lugnare än korg).

Lilleman (11 veckor) brukar få sitta i buren med stängd lucka när jag tränar trick/lydnad inomhus med någon av dom äldre. Typ 5-10 minuter åt gången och då går jag dit och berömmer + ger godis regelbundet :-)

Känns bra att träna passitivtet på det sättet. Men annars känner jag aldrig behov av att stänga in honom!

Changrila
0

Visst är de fula :D
Proppar man in massor av filtar, gamla lakan osv i buren så ger ju det helt andra bäddmöjligheter än tex biabädden (där flyger ju allt ut om de bäddar :p). Och tja, min tant tycker det där med biabäddar och likande är helt onödiga. Min säng, soffor, fåtöljer och burar, det är det som gäller för henne.

---------