Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2691 ggr
Noa-Nisse
0

oj vad jag är sugen!

Klenods pappa har blivit pappa igen till några urgulliga valpar =)

Och jag är sååå sugen på hund nr 2 :( men jag kan inte skaffa en till i min lilla lägenhet känns det som! och det är så synd…

Titta gärna på annonsen:
http://www.blocket.se/jonkoping/Grand_Danois_valpar_36014535.htm?ca=23_15&w=3

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

fina men ser verkligen ut som att hon håller första valpen rätt hårt uppåt^^ snygg pappa hon har måste jag säga Flört

Noa-Nisse
0

Ja kanske det :P är nog mest för att man försöker få bort de stoa valpöronen och lite av skinnet för att se att valpen har en torr hals :) så det ser nog värre ut än vad det är ;P

Ja ellerhur!! ååh jag bara ångrar mig så himla mycket att jag inte valde att bo i en större lägenhet!! typ en marklägenhet med en liten söt uteplats :) visserligen bor jag på bottenplan = inga trappor. men att trycka in 2 grand danois, 2 kaniner och underlater i en 2 på 48 kvm plus mig känns ganska så trångt ^^

[Forest]
0

2, kolla snabbt efter lite större lägenhet Flört

Noa-Nisse
1

Haha ja man borde göra det ;-)

htt
0

Åhåhå! 
Vilka läckerbitar :)

fettmedkevlar
0

Grandisar är sååå fina! Man blir ju inte lite sugen på att köpa en.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Jenniferri
0

Älskar Grand Danois så söta :D

// Hannah

bambiiii
0

förlåt mrn jsg tycker att din hund är sötare än pappan och hela familjen! hoppas att du inte blir ledsen! :(

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

anaprincess
0

Den andra valpen var fin :) Varför är dom så billiga? Menar inget illa utan undrar bara.

SmileyMalin
0

Åhh hjälp vad stora :D hur gamla är dom?

Beckibus
0

Gud vad pappan är fin!! Han skulle gärna få bo hos mig, men jag har inte plats.. Sen tror jag inte att det är min ras direkt..  men valparna var fruktansvärt söta … Men jag tycker fortfarande att Klenod är den finaste grand danoisen jag har sett.. :) Sen kommer pappan.. :)

Hur gamla är valparna.?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Lyan
0

Jag vill inte trampa någon på tårna men det är faktiskt emot Sveriges djurskyddslagar att para harlekin-harlekin och jag hade aldrig velat stödja en sådan oseriös uppfödare

Cassii
0

Vad söta! Men det är ju utomhus aktiveringen sker och inte inomhus, så känn inte så! Du kanske aldrig får chansen igen Glad

Noa-Nisse
2

#12, där har du fel. Det är inte mot svensk slag utan är bara en rekomendation. Det är inte bra att avla harlekin & harlekin men inte förbjudet som det är hos  aussien där det är förbjudet att para blue merle och blue merle. Annonsören som har valparna är inte Klenods uppfödare heller för den delen heller. så jag kan inte uttala mig om dem…
Och om det skulle vara mot svensk lag så hade ingen ställt ut harlekin i sverige eftersom jag med säkerhet kan säga att 100% av de harlekin som ställs är av harlekin-harlekin avkomma. Dock säger jag inte att det rättfärdigar det! Men säg någon avel som är sund? Man avlar på dalmantiner som också har tendenser till samma problem som harlekin grand danoisen har, då ska man utrota hela den rasen p.g.a det?

#13 du har ifs rätt ;)

#11, ingen aning om åldern på dem faktiskt :P

#9, Priset är troligtvis på valpen med fodervärdsavtal. Med en så fin pappa så hade de aldrig sålt av en valp helt för 6 000kr.

Jag skulle gett 15 000kr för Klenod men gav 10 000kr med bibehållen avelsrätt.

Vad gulliga ni är =) jag tycker ju också att Klenod är den finaste GD men det är ju bara för att hon är min ^^

Lyan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dalmatiner och harlekin beror inte alls på samma anlag. Harlekin beror på merle och dalmatinerns färg på anlag för vitt och tickning.

Det är i Sverige förbjudet att para merle-merle pga att valpar som får dubbla merlegener blir missbildade och kan födas döva och med missbildade eller inga ögon alls

Man vinner ingenting på att para harlekin-harlekin om nu inte målet är att få mindre kullar för först kommer de valparna som får dubbla harlekingener att resorberas i livmodern och sedan kullar man bort de som blivit missbildade pga dubbla merlegener

Cassii
2

Tycker du ska satsa! :)

Noa-Nisse
0

Kvittar vad du säger Lyan, det är inte förbjudet enligt svensk lag att para harlekin harlekin och att få mindre kullar är ingen anledning till att man parar harlekin :S vart du nu fått det ifrån :S

Vill helst inte att denna tråden ska balla ur så snälla, du har sagt vad du tycker och jag vad jag tycker!!

#16 :) ja jag borde göra det ;) Men jag hade i princip bestämt mig för att nästa grand danois skulle bli en gul hane, men när man fick syn på dessa underbaringar så blev man allt lite sugen ;) Har ju en kärlek för harlekin, men har alltid tyckt om de gula eller tigrerade =)

htt
1

Om du har tid, möjlighet och råd så hade jag slått till ;)

Cassii
0

#17 Tycker tiken var fin :)

Noa-Nisse
0

Jag har:

Tid: Jag har mycket tid, jobbar bara 75% plus "dagmatte" i form av mamma och kompis. I början kan det bli jobbigt med en valp men sen ordnar det sig nog när den växer till sig i sinnet.

Möjlighet: Har möjlighet att skaffa valp nu eftersom jag har en massa semester att ta ut från jobbet så att valpen inte behöver vara ensam hemma i början.

Råd: Själva inköpet av hunden är inga problem, det är väl mer det att underhållet blir dyrt med två hundar som är så stora. Bara foder och försäkring går på 1600 kr för Klenod, plus en till = 3200 för bara just det. Sen kommer det ju till massor av andra utgifter.  Men jag hade klarat det, det vet jag. Bara det att jag fått skära ner på annat till mig själv då.

Det som hindrar mig mest är vad andra ska tycka om så många djur i en lgh…

Alexandra-S
0

Jag håller med vissa av dom andra, jag tycker du ska satsa om du har möjlighet Skrattande

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Cassii
6

#20 Vad andra tycker? Det är du som ska tycka, det är du som ska bo med de. Inte flyttar väl dina grannar in till? Det är ju du som lever med djuren, alltså även ditt ansvar och ditt val. Bry dig inte om vad andra tycker! Du kanske bara har denna chans, ifall du vill ha samma pappa. Som dessutom ser skitsnygg ut!

zoolatri
0

Åh, valpen på sista bilden stal mitt hjärta! Du är stark om du lyckas stå emot valpsuget;)

moonlights
1

Jag tycker också att du ska slå till, verkar vara fina hundar Glad

Och bry dig inte om vad andra kan tycka om att du har många djur i lägenheten, det är ditt liv och det ska du leva som du vill inte som någon annan vill. Och det är alltid någon som kommer ha åsikter om de val man gör i sitt liv. Dessutom som någon tidigare sa är det ju utomhus som aktiveringen sker.

Lyan
0

#17 Eftersom man inte får fler harlekins genom att para harlekin-harlekin än genom att para harlekin-svart eller harlekin-mantel så kan jag inte se någon annan anledning än att man vill ha mindre kullar. Det är nämligen den enda skillnaden som blir, färgutfallet blir detsamma förutom att man slipper missbildade valpar om man parar harlekin-svart eller harlekin-mantel.

Lagen har jag postat ovan och jag tycker den tar upp klart och tydligt vad som gäller så jag tänker inte skriva mer nu

NathalieT
0

Åh så fina :D Förstår att du blir sugen!

Isnona
0

Åh jag har också sett den annonsen, och valp nr 2 har jag verkligen fastnat för. Jönköping är inte så värst långt härifrån heller… Tusan också att det inte passar med ett valpköp nu :P Vill ju ha grand danois igen!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Noa-Nisse
0

(lyan, du vet om att mantel kommer ifrån harlekin harlekin va?

Tack för att du inte vill skriva mer, för det var verkligen inte tänkt att bli en urspårad tråd!)

Åh ja ni har rätt! Jag borde bara gå efter vad jag själv tycker =)

Men sen tänker jag, om jag nu tvekar så himla mycket så borde jag kanske vänta… hm. Jag får väl ta mig en riktig funderare ;)

#27, åh vad kul om du hade köpt en gd igen =) då hade ju Klenod och den valpen blivit väldigt nära släkt :P

Lyan
0

#28 Mantel beror på vitfläcksanlag (irish spotting), harlekin beror på merle (plus modifierare, H, som bleker till vitt). Att mantel har kommit genom harlekin-harlekin är en ren slump och beror troligen på att det är svårt att se vita tecken på en vit hund. Skulle inte skriva mer men att bli fördummad accepterar jag inte

Noa-Nisse
2

var någonstans har jag gjort det?

Cassii
0

#28 Du kan ju börja med att mejla :D

[Ronon-m]
2

Ååååh va jag blev sugen på en sån! hihi fast nu får det räcka, har ju redan 2 ;)

Men slå till, det tycker jag absolut! Inomhus ska de ju inte fara omkring ändå utan ligga ner och ta det lugnt. Jag stödjer dig i det Skrattande

[Forest]
1

Lyan starta gärna en råd om detta så slipper tråden förstöras, jag vart själv nyfiken på höra hur det är med detta ändå Obestämd

[Forest]
3

Har du tid skulle jag skaffa en till Noa-Nisse, två megahundar vad kan hända? du itne får plats i soffan o sängen får du skaffa bra extrasäng o en fotölj Flört