VoH till valp?
Om en valp äter t.ex RC när den kommer ifrån uppfödaren, kan man direkt börja fasa över till VoH-valpfoder på direkten, eller klarar inte valpens mage det?
Tar även gärna emot fördelar/nackdelar med fodret!
Jag bytte över till VoH efter ca 3v efter att valpen kommit hem. Hon åt tidigare royal canin.
Skulle bytt tidigare om det var så att jag hade VoH hemma när jag fick valpen. Finns ju ett speciellt valpfoder för valpar som VoH har.
Jag bytte från rc till nordic o då fick jag byta försiktigt som vid vanligt foderbyte. Så jag ger det tipset för en valp blir lätt dålig i magen o det är inte bra.
Okej, så jag kan alltså fasa över valpen på VoH ganska tidigt?
Jag har bytt över inom loppet av några dagar utan problem.
#4 Okej, så kör jag på det!
jag skulle mer blanda ihop lite av varje så att det inte blir för mycket för valpen på en och samma gång.
#6 Självklart kommer jag fasa över valpen på det andra fodret under en lång tid, och hålla koll på att magen är OK.
Vi fasade inte ut RC på våran valp. Dom på Nordic sa att vi skulle byta rätt av och första dagen blev han normal i magen:) Han var jätterisig på RC.
#8 Oj! Blev han inte dålig i magen? Hundar oavsett ålder måste ju ha långssamma foderbyten för att inte magen ska "volta", eller vad man ska säga.
Nej han fick fast bajs på en gång och gaserna försvann oxå direkt. Han var 3,5mån när vi bytte.
Är skillnad om man byter torrfoder, till färskfoder kan man byta rakt av utan probem. Är ju inte så mycket spannmål och skit i dom.
Det brukar vara det som hundmagar reagerar på. Kompisens hund som har gluten fick oxå byta rätt av.
#10 Okej, tack för info. Fasar över i några dagar för säkerhets skull!
10 fast det stämmer inte att alla kan byta rakt av till färskfoder, våran Donna vart kass i magen hon vart verkligen lös i magen så fick backa lite i foderbytet o smyga mer in färskfodret.