Hur transporterar ni era hundar ?
Jag undrar om någon kan berätta hur ni transpoterar era hundar säkert i bil,buss,tåg mm.
Vad använder ni er av för burara och vad tycker ni man ska satsa på för bur när det kommer till prisklass osv?
Något ni rekomenderar?
Jag har inte åkt buss eller tåg med Linus. Men när jag åker bil har jag ett säkerhetsbälte för hund, det finns säkerhetsbälten som är krocktestade och sedan finns det dem som inte är det, jag har ett som är krocktestat. De krocktestade säkerhetsbältena är lite dyrare men en bur är ännu dyrare. Däremot har ju inte alla möjlighet att ha hunden på sätet och då funkar ju en bur bättre. Det jag hört om burar är att man ska välja en som är krocktestad eftersom dem som inte är det kan göra större skada än nytta (men det vet jag inte om det stämmer, det är bara nått jag hört) 

Åker inte komnart så ofta. Någon gånng per år om ens det :S i bil sitter dom i en mim bur. För att ha de så särket som möjlgt för dom :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Buren som #2 har verkar vara en bra bur, jag hade nog valt en sån eller liknade om jag hade kunnat ha en bur i min bil 
När vi åker buss o tåg använder vi ingen bur… I bilen åker han i en canvas-bur, fast egentligen är det inte så där jättesäkert om man inte sätter fast den i säkerhetsbältet. Hur funkar ett säkerhetsbälte för hund?
Jag har min hund i baksätet med Allsafe bilsele. Är jättenöjd med det.
Min hund åkte länge i en allsafe bilsele, funkade jättebra och kändes stadigt och säkert, tills han bet sönder ett bilbälte när han var ensam en stund i bilen :/ Då skaffade vi bur till baksätet. Ingen krocktestad tyvärr, har inte riktigt pengar till det nu men hoppas kunna köpa en snart (mim eller vad dom heter).
Mina hundar sitter i en varsin bur, Hugo i en canvas bur & Silas i en mindre stålbur.
Vi ska försöka få tag i en stor dubbelbur, eftersom Silas kommer växa ur den han sitter i nu… 
På buss och tåg ligger dom på golvet.
#5 Jag har också en allsafe bilsele, jag tycker att den funkar jättebra :)
Vi åker bara bil och då åker han i bur i vår bil (se bild) och med AllSafe-selen om vi åker med någon annan.
Buren har vi specialbeställt av en här i närheten, en rejäl sak som inte skramlar och som är anpassad till vår kombi. När vi letade bur var vi först in på Djurmagazinet men där hade de bara Gibbons skrangelmodeller och en annan modell som jag tyckte verkade lite väl överdrivnen i utformningen och som dessutom var väldigt dyr. Jag tänkte och tänker fortfarande att jag vill ha något rejält som håller och som inte står och rasslar när man kör. Jeppes har man ju hört mycket bra om, för att tipsa om något. Därifrån hade jag beställt om jag inte fått tag på min bur.
AllSafe-selen är den enda mig veterligen krocktestade bilselen till hundar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
hon sitter alltid i mitt knä.. åker bil typ 3 ggr per år :p
#9 Har också för mig att allsafe-selen är den enda som är krocktestad.
Smart med specialbyggd bur!
#12 Ja, den har i alla fall varit den enda så länge jag har hållit mig uppdaterad om saken 
Flera burtillverkare/försäljare erbjuder ju burar som är anpassade till just din bil, men ska man beställa får man ju räkna med några hundralappar i frakt så det är ju en fördel med att hitta någon i närheten som fixar det.
#13 Ska kolla upp det så snart vi fixat en kombi :) Hade vart praktiskt att kunna vara fler folk än jag och min sambo samt hunden i bilen ibland, hundburen tar ju upp hela baksätet, haha.
#14 Vi hade inte kombi och därmed bara AllSafe cirka 1 år och sedan skaffade vi kombi och bur och vilken skillnad! Det är så skönt både för oss och hunden. Tycker han knölar runt så hemskt när han sitter i sätet, han får aldrig någon ro, men i buren sitter han lugnt och lägger sig om vi åker längre. Och själv får man extra plats och slipper hundhår och hundklor i sätena.
När vi åker bil så sitter han i bilbur… Buss så åker han "löst" och tåg har vi bara åkt 1gång och aldrig mer.. trångt o jävligt och en massa hundar över allt och folk som trampa o klev så inget mera tåg resande för oss iaf :P

Förra hunden hade bur som vi satte fast i säkerhetsbältet.
Nuvarande hunden har en sele och sitter fast med bältet.
Vilken bra sele. En sån ska jag köpa nästa gång.
>>>Malum domesticum<<<
har en hund som älskar att åka bil och bil nästan dagligen. Vi har en bur från transportboxen. Den är lånad och tanken är att vi ska köpa en typ robust senare.
Grejen med att gärna ha krocktestad bur är för som någon skrev innan, ibland kan de orsaka mer skada. Allra helst om du har barn som åker i baksätet. För viss tester har visat att vissa burar är för styva och trycker sönder baksätet. Finns fler orsaker så kolla helst innan.
Fördelen med en bur är om det skulle hända en olycka då behöver jag inte vara orolig att han är i vägen för räddningspersonalen. För anser dom hunden vara en risk får dom avliva den för att kunna utföra sitt arbete.
I bilen åker mina i bur. funderar däremot på att skaffa en ny. Tuva blir irriterad på Poca för att hon går runt. Tuva tycker man ska ligga blickstilla!
När vi åker buss försöker jag sätta mig längst fram där man går "en trappa upp". Haha. Förstår ni?
För där är det trångt och jag inbillar mig att bromsar busschaffisen kraftigt kommer mina hundar inte flyga någonstans. :P
Vi använder den krocktestade bilburen som man även kan låsa. Kommer inte ihåg vad den heter. Svindyr, men värd varenda krona
Än så länge sitter min valp i mitt knä. Han kan inte sitta någon annanstans då han är så himla åksjuk men när han sitter i mitt knä kräks han inte alls. I framtiden kommer han få sitta i en bilbur.
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Mina tjejer sitter i bur. Har ett bilsele också, men det använder vi nästan aldrig…
#21 Har du tillfälle så sätt valpen i bilburen och sätt dej utanför en stund när bilen står stilla.. Du kan låta den gnaga på ett ben eller sysslesätta sej med något annat.
När du sedan ser att den ser trygg ut i bilburen kan du åka några meter bara med den. Så håller du på så ett bra tag och ta lite längre turer allt eftersom du ser att ser bra ut.
Jag brukar göra valpen bilvan genom att åka en tur ner till lagården som ligger 800 meter härifrån och tillbaka. Det räcker alldeles lagom.
En sak som jag sett många göra, är att ha bilen igång när dom sätter in hunden i bilen. Galet, då hunden mår dåligt av avgaserna.
Hoppas din lilla vovve kommer kunna åka bil säkert snart

Vi har en dubbelbur från Boburen i vår xc70.. Den är måttanpassad efter vår bil.
Så i den åker våra hundar :) Gillar den buren för att den släpper in mkt ljus och hundarna ser ut ordentligt. Det tycker jag är ganska viktigt!
#22 Det skulle vara en idé ska prova det. Men han har suttit i sin lilla resebur (som han sover i ibland, öppen är den då såklart) och när man har honom i den när man åker bild kräks han ändå fast han känner sig trygg i buren.
Hoppas verkligen detta kommer att gå över, tack snälla för ditt råd
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Problemet jag har är ju att jag kommer åka väldigt mycket troligen och jag skulle behöva nått som funkar bra till bil och tåg så att säga som är tryggt.
Och inte super bökigt att ha med sig :S

Har bilbur som används, åker inte tåg eller buss så endast bilen används :)
Robust hundbur, krocktestad och specialgjord för bilen. Skitadyr men värd varenda krona.
Skönt när man kan låsa den.
Brukar åka buss med honom ibland och då åker han ju såklart lös. När jag gick i skolan hade jag med honom varje dag så då åkte han buss dagligen. Det jobbiga är att han skakar och har sig trots att han åkt buss så många gånger men han brukar lugna ner sig efter ett tag.
Jag har ingen egen bil. Brukar åka med min pappa ibland och då får han sitta lös i baksätet. Dumt kanske, men eftersom det inte är min bil så kan jag ju inte installera en bilbur i den. Har inte heller råd till ett All-safe säkerhetsbälte just nu. Men när jag har det så ska det inhandlas.
När jag köper egen bil så blir det bilbur. Är lite inne på Jeppe-buren.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
I bil åker de där bak där det finns galler mellan deras utrymme och övriga bilen. Tåg åker vi aldrig, och inte buss heller. Där jag bor så åker vi bil när vi ska nånstans.
Är det någon som ser min kommentar? Jag kommenterade andra eller något sånt, jag ser det iallafall inte?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
I bilen åker hon i bakluckan, antingen i hela eller med avdelargaller. Buss+tunnelbana ligger hon på golvet.
- Mvh Emma
#31 ser inte. Det ser inte heller ut som att någon kommentar saknas 
- Mvh Emma
#33 Okej, tack för hjälpen! 
Jag har iallafall en canvasbur till Gizmo, som står i bagaget. Jag är inte säker på om den är krocktestad, men Gizmos uppfödare har en likadan som två av hennes hundar satt i när hon krockade med en älg. Varken buren eller hunden fick en skråma så bra är dom ju iallafall
När Gizmo var liten hade han den inne också som bädd, vilket har gjort att Gizmo känner sig trygg där i och nu älskar att åka bil!
Just nu står buren i Gizmos box i skolan då vi inte åker bil alls just nu.
Ingen canvasbur är väl krocktestad? Det är ju en tygbur.
Precis en tygbur kan aldrig bli krocksäker, skulle bilen vid en krock bli ihoptryckt i bak exempelvis och buren befinner sig där så lär även buren det och hunden blir troligtvis mos.
TS.
Min fröken får sitta i bak med bilsele, perfekt också då min kommande bil kommer vara av coupé modell och ingen bur får således plats =)
#35 Jasså, det hade jag ingen aning om att dom inte testade några 
Men den är ju ändå uppbyggd på en stomme? Så helt värdelös är den ju inte med tanke på att stommen skyddar buren från att tryckas ihop?
#37 Jo men stommen är ju inte direkt stark, den skulle brytas av.
Den typen av stomme som finns i canvasburar skulle aldrig hålla vid en krock där bilen trycks ihop och buren befinner sig där. Den konstruktion som riktiga, krocktestade burar har är en helt annan typ och betydligt starkare.
#28&39 Då kanske jag ska ta och byta bur när vi ska börja åka bil igen 
Eller ett Allsafe bilsele är ju också ett alternativ =) Billigare än en riktig krocktestad bur också som kostar några tusen, om man nu har möjligheten att ha hunden i sele i bilen =)
Min valp är väldigt åksjuk så han sitter i mitt knä! En bur har vi inte plats med, och just nu väntar vi med att köpa sele tills han är van vid att bilen och inte är lika åksjuk.
Om det skulle vara så att backluckan trycks in vid en krock, kommer väl knappast buren att hålla…
Vilken bur menar du?
Stora hunden sitter i en bur bak. Har fällt baksätet då jag bara har en halvkombi och hans bur inte får plats annars. Valpen åker i en kattransport för tillfället och den sitter fastspänd i framsätet. Hon ska, när hon växt ur kattransporten få en likadan bur som stora hunden. En vanligt ihopfällbar gallerbur.
Drömmen hade varit att ha en krocktestad bur.
Jag har en allsafe sele till min hund i bilen, det funkar kanon. Den sitter fast i bältet på ena sidan och så lägger hon sig i andra delen av sätet.
När vi åker buss och tåg så är hon lös. Oftast när vi åkt tåg är det ingen i sätet brevid eller så kan vi sättas så vi får två tomma säten så brer jag ut en handduk så ligger hon i sitt säte hela resan.
#44 vilken bur som helst :)
#47 Krocktestade burar håller, det är därför dom heter krocktestade.
Visst beror det på hur snabbt man åker, men jag har svårt att tro att den skulle hålla om man blev påkörd när man kör i 50 ;)
#49 De är väl krocktestade upp till en viss hastighet. MIM-buren till exempel ska vara säker i krock vid en hastighet av 85km/h enligt deras hemsida.
Då kanske du skulle behöva läsa på lite mer om de krocktestade burarna.
Både MIM och Jeppe åtminstone klarar en krock på över 50 km/h till och med och troligtvis gör de andra krocktestade det också då standardhastigheten vid krocktest är just 50 km/h……
Har allsafe bilsele till båda hundarna så de sitter fast i varsitt bälte. Var tur att jag hade en extra så Donna åkte säkert från början hon oxå
Tips till 37, skaffa en sele smidigt men då krävs det att man har en ledig sittplats i bilden då den kopplas i ett bilbälte på det sättet åker man säkert, har även denna sele när vi åkte buss