Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2126 ggr
Rafflan
0

Doldfel försäkring?

Hur funkar en sån?

Är valpen försäkrad ersätter försäkringbolaget det, så länge hunden är under 3 år?

Är valpen inte doldfel försäkrad ersätter säljaren kostnaden upp till köpsumman av valpen?
Eller?

Jag fattar inte -_-'

[Forest]
0

nyfiken tass- då jag inte heller riktigt hajjat detta

myra82
0

Det är en försäkring som uppfödaren har i fall det är något medfött fel på valpen som inte upptäcks när den är liten, tex hjärtfel. Men den täcker endast sådana dolda fel och inget annat så därför är det viktigt att valpköparen själv täcknar en vanlig försökring.

Rafflan
0

#2 men om valpen inte har en dold fel försäkring fatta jag det som att uppfödaren måste betala för dolda fel sjukdomar, stämmer det?

Eller blir det jag som köpare som får stå för det?

faw
0

tass!

[Forest]
0

3 nja, det stämmer väl inte? Obestämd 

2 Men om nu Olle går med hunden till vetrinären och då upptäcks det hjärtfel på hunden Lisa. betalar då uppfödaren självrisken som krävs på försäkringen?

[countess]
0

Jag tror det är uppfödaren som måste bekosta veterinären på dolda fel vare sig hunden är försäkrad eller inte !

#5 om uppfödaren inte måste betala skulle ingen försäkra valpen :P

myra82
0

Så som jag har förstått det hela så betalar uppfödaren upp till det beloppet vad du har köpt valpen för eller så om kostnaden är mycket mer än vad inköpspriset är så tar uppfödaren tillbaka valpen dvs köpet hävs. Är inte helt 100 på att det är så men jag har uppfattat det så.

Royalz
0

Ja uppfödaren är ersättningsskyldig. Därför är det viktigt att uppfödaren tecknar en dolda fel försäkring på sin kull.

Det kan bli dyrt för alla blandrasuppfödare som inte tecknar dolda fel om det är något dolt fel med deras blandras valpar. Det är det inte många som tänker på.

[Doglovers]
0

Och det kan bli problem för dom uppfödare som inte lägger undan de pengar som eventuellt blir kvar när hela kullen är såld. Man måste ha en summa undanlagd för kommande behov. Om olyckan skulla vara framme.

TS Ställ den här frågan på kennel iFokus. Där tror jag finns en som kan det här med försäkringar, för det där med doldafel är en lite lurig historia.

[Forest]
0

6 aha, då är jag med så det är ganska bra att uppfödaren har doldafelförsäkring för den tjänar  på det för annars får de lägga ut en del kosing om det skulle vara något. Kan bli ganska dyrt.

Men hur är det på blandrashundar kan man då kräva samma av dessa uppfödare? Borde väl rent logist funka så, eller har jag helt fel uppfödare som uppfödare?

Royalz
0

#10 Uppfödare som uppfödare.

[Forest]
0

11, får vi hoppas att folk är smarta någ att göra doldafelfärsäkring på sina valpar annars kan det slå dom dyrt.

[countess]
0

#11, 10 frågan är ju om man kan bevisa att det är den som fött upphunden? Många skriver ju inte kontark :/

Michaela-N
0

Hahaha och detta får jag reda på nu.

"Uppfödaren blir då ersättningsskyldig." Det var därför som vår uppfödare inte tecknade en dolda fel-försäkring, och förklarade det med att "Det är inte så viktigt utan bara en extra avgift."

[countess]
0

#14 det är ju endå hon som får srå inför eventuella kostnarer om hunden har ett dolt fel

[Forest]
0

13 när det är ofta folk itne änds vet om vad deras uppfödare heter, kräv mer är väl ett väldigt bra sak att göra köpekontrakt som bevis att man köpt en valp för denna summan o denna chip-beskrivning på hunden oxå.

sofiek90
0

Gäller det även importerade hundar? Min ena är import från Danmark, om jag hade missat att dolda fel försäkra henne, skulle uppf. då vara ersättningsskyldig även om min hund är import? Jag har ett kontrakt på summan, men det är ju DKK, inte SKK.

MVH

Sofie

Rafflan
0

Men hur blir det då igentligen, tex jag köper blandrasen hugo från Linnea Lindholm på hagvägen 1b i örebro. Sen vissar det sig hos veterinären att hon har hjärtfel, skickas då veterinär räkningen till henne?

För det kan ju inte vara meningen att jag ska betala den summan själv och sen försöka kräva pengar av henne?