Människorna tar över
Jag ska troligtvis flytta till Göteborg nästa år för att plugga och har haft lite ångest över att inte ha lika mycket skog och mark att låta Ture röja runt i. Här hemma i Täby har vi en oändlig sko med fantastisk natur, man möter sällan någon annan och när vi väl gör det så gör det inget - Ture är (för stunden) världens lydigaste lilla kille och kommer så fort man ropar.
Har googlat runt en del på promenadsträckor i Göteborg och har då sökt på ord som "hund" och "okopplad" eftersom det är sådana promenader jag söker. Det skrämmer mig hur extremt mycket negativt som kommer upp. Folk skriver saker som "Det är väl inte svårt för hundägarna att ha sina hundar kopplade, och det lättar ju oerhört mycket för de som är hundrädda". VISST, man ska inte ha sina "agressiva" hundar okopplade - det kan jag hålla med om. Inte heller finns det väl någon anledning att ha sin hund okopplad i stadens centrum. Men i SKOGEN måste vi hundägare väl få ha våra snälla (och oftast lydiga) hundar okopplade. Och OM de råkar springa fram och ge någon en puss är väl inte det världens undergång.
Från början var ju trots allt det här djurens planet, och under en lång tid levde djur och människa i "fredlighet". Numera är det plötsligt normalt att vara hundrädd - något som faktiskt nästan inte existerade för sisådär 50 är sedan. Tycker att det är fullkomligt vansinnigt med dessa koppeltvång och smutskastning mot hundägare som har sina hundar lösa. Så kommentarer som "Det är väl inte svårt för hundägarna att ha sina hundar kopplade" är enligt mig helt befängda - Ture skulle aldrig klara sig utan sina dagliga lösa promenader där han får vila ifrån allt mänskligt ochg faktiskt vara hund i en timme. Nosa, gräva, springa och integrera med sina artfränder fritt utan ett koppel som hindrar hans signaler (och därför lätt kan leda till "slagsmål").
Människorna bygger och bygger - men glömmer bort djuren. Låt hundarna ha kvar sina skogar.
En lång och lite bitter text. Vad tycker ni?
Jag tycker det beror på Vart hunden springer lös.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag håller med dig!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag ser inget fel i att ha hundar lösa så länge de lyssnar på sin ägare eller den som är ute o går med den. Då gäller det oxå att man själv ser om det kommer andra med hund så man kallar in sin egna hund, och komemr det andra o går utan hund ska man oxå kalla in sin hund :) Jag hoppas att ni kommer trivas i gbg jag tycker inte direkt om så stora städer :P
Jag håller helt med dig på vissa punkter. Självklart ska hunden få springa lös i skogen osv, men inte i stan eller till exempel slottskogen i Göteborg. Tänk om någon som har en hundfobi möter er och hunden springer fram och 'pussar' den. Den människan kan få men för livet! När det är en fobi så handlar det inte om ifall djuret är aggressivt/farligt eller inte. Det handlar om djuret överhuvvud taget, bara namnet på djuret ger dig ångest.
Jag vet hur det är för jag har ormfobi, och jag fick den jämförelsen en gång när en kompis hade kattfobi och jag tyckte det var töntigt. Då sa hon att det är samma sak som min ormfobi. I höstas gick jag i skogen för första gången på 3 år. En sommar var det så extremt att jag inte gick på gräs - alls.
Så jag tycker att man ska respektera folk med rädslor! Och har man inte en fobi så har man inte en blekaste aning om hur dåligt man kan må under en konfrontation med det djuret.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Förresten, det finns ju en hundrastgård i Slottsskogen! Och har man tillgång till bil så har man skog en halvtimme utanför Goteborg centrum 
#1 och #4
Hon skriver ju "Men i SKOGEN måste vi hundägare väl få ha våra snälla (och oftast lydiga) hundar okopplade."
#6 är det verkligen folk som ifrågasätter att man har hunden lös i skogen?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#6 Jag vet att hon skrev så! Men Göteborg är ju en rätt så stor stad och går man då en populär slinga så vistas ju där även folk utan hund, och då tycker jag att man ska respektera att man har sina hundar kopplade - om man vet att det är mycket folk där oftast. Annars tycker jag verkligen att man får ha sin hund lös!
Det finns skog och bra sträckor där hunden kan vara lös i Göteborg också ;) Dock är det långt att gå från bussen, men har du bil å körkort eller körkort å möjlighet att låna bil är det inteomöjligt att komma ut i skogen regelbundet.
Jag bor i göteborg och har skogen precis bakom huset, även de anlagda ridvägarna är mer promenadvägar än ridvägar (folk klagar på att hästar bajsar - på ridvägarna)… Skogen bakom huset är full med vilda djur - men inga andra människor/hundar. Jag går rakt in i skogen utan att följa stigarna, hundarna älskar det.
MVH
Sofie
7 finns det säkert, har mött ett par nötter 
#7 Varför riktade du din fråga mot mig och inte TS?
hundrastgård finns även i Tuve, och då är även skogen nära :) Jätte fin rastgård! Finnns även i Kärra. :)
MVH
Sofie
Från början var ju trots allt det här djurens planet, och under en lång tid levde djur och människa i "fredlighet".
Du bor ju förmodligen själv inte i en egenbyggd hydda ute i skogen utan el, vatten och liknande bekvämligheter så att dra den anledningen till att du bör få ha din hund lös där du vill blir ju lite fel 
Numera är det plötsligt normalt att vara hundrädd - något som faktiskt nästan inte existerade för sisådär 50 är sedan.
Eh, vad baserar du det på? Att det är något "nytt påfund" att vara rädd för hundar? Det har nog folk varit i alla tider…
Tycker att det är fullkomligt vansinnigt med dessa koppeltvång och smutskastning mot hundägare som har sina hundar lösa. Så kommentarer som "Det är väl inte svårt för hundägarna att ha sina hundar kopplade" är enligt mig helt befängda - Ture skulle aldrig klara sig utan sina dagliga lösa promenader där han får vila ifrån allt mänskligt ochg faktiskt vara hund i en timme. Nosa, gräva, springa och integrera med sina artfränder fritt utan ett koppel som hindrar hans signaler (och därför lätt kan leda till "slagsmål").
Varför är det vansinnigt?
Meningen är väl inte att det ska vara förbjudet att ha hundar lösa överallt, utan som du i början i ditt inlägg #0 själv skriver för att det inte ska springa hundar lösa mitt i centrum eller i tätbebyggda områden. Vart menar du att Göteborg eller någon annan kommun skriver att hundar inte får vara lösa någonstans? Det är väl helt riktigt att hundar inte ska få vara lösa hur som helst och var som helst.
Det är väl självklart att man ska kunna ha en lydig hund lös på passande ställen, vart menar du att du är förbjuden till det?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag bor i göteborg och har aldrig märkt något problem med att ha hunden lös. Visst det är inte som där jag växte upp ute på landet där man i princip kan ha hnden okopplad hela tiden, men jag bor mitt inne i stan också.
Där jag bor finns det lite gräsängar och jag brukar låta min hund springa lös och sedan kopplar jag henne när jag ser att någon kommer, det har aldrig varit några problem.
Sedan finns det lite skogar här och var bland annat delsjöområdet där jag har varit en del, och visst det är en fel folk, men om man inte går på de utmärkta stigarna brukar man inte möta så många och har man koll på hunden är det inga problem att ha min lös ialla fall.
Var i Göteborg ska du flytta? Kanske kan tipsa om bra rast ställen :)
Ditt inlägg gör mig arg, TS. Jo, faktiskt så gör det det! Jag har hund och han är lydig och går lös långt från all bebyggelse där det kann finnas folk som är rädda för honom. Jag skulle kunna ha honom lös överallt, om jag ville. Men jag bor i ett invandraområde där i princip hälften av alla jag stöter på är hundrädda. Jag respekterar det och håller honom kopplad, både för deras och våran egen skull. En ansvarsfull djurägare vinner respekt även hos dom som är rädda för djuret. Och jag minns den gången när våran andra hund som valp råkade smita ur kopplet och sprang fram till en tjej som var livrädd för hundar. Fy *** vad jag skämdes! Jag har aldrig sett en människa bli så rädd. Och märk då att han bara var valp! Så att som du säger "Och OM de råkar springa fram och ge någon en puss är väl inte det världens undergång" så är det faktiskt det. Eftersom min kära mor är så vårdslös med sina hundar "råkade" en av dom springa fram och ge en puss till en kille med hjärtproblem, som nästan fick en hjärtattack. Det ledde till polisanmälan. Och det hände mitt i skogen!
Och för den delen, hur kan du ta för givet att dom okopplade hundar det klagas på faktiskt är lika lydiga som din hund?
Skogen, naturen, tillhör oss alla, både människor och djur. Om jag är hundrädd (vilket för övrigt är en rädlsa som funnits lika länge som hunden själv) har jag också rätt att vara där. Och som hundägare har du ett ansvar, din hund ska inte orsaka skada på nått vis. Kan du då inte garantera att hunden lyder dig till 100% har den inget att göra lös i områden där det kan finnas människor. Om den lyder dig så kommer ingen människa klaga. Så det är helt upp till dig hur du vill ha det.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
"Men i SKOGEN måste vi hundägare väl få ha våra snälla (och oftast lydiga) hundar okopplade. Och OM de råkar springa fram och ge någon en puss är väl inte det världens undergång."
Nej, hundägare som inte har full koll på sin hund ska INTE ha den lös. Och det är tydligt att din inte alltid lyder, så du borde alltså ha den kopplad. Leta upp en inhägnad för hundar, så kan du släppa lös den där. Det är oansvarigt att ha sin hund lös om man inte har 100% koll på inkallning.
Din sista kommentar i citatet gör mig faktiskt arg. Snacka om att inte ha respekt för andra människor eller bry sig om vad som kan hända ens hund.
Jag bor i Göteborg. Så jag undrar vart i göteborg du ska bo? Jag kanske kan hjälpa dig med bra skogsstigar osv? :)
Det finns faktiskt mycket skog här med, även om du kanske inte tror det ;)
Och givetvis ska en aggressiv hund vara kopplad. Men om man har kontroll över hunden tycker jag absolut att den skall få vara lös! För som du säger så måste ju hunden få vara hund ibland och bara busa, gräva och sådant.
Jag tänkte mycket när jag läste ditt inlägg Ts, men många andra före mig har redan skrivit precis det jag tänkte, och de har jag markerat med Bra inlägg. Tar bara upp det #17 skriver i sista stycket:
"Och givetvis ska en aggressiv hund vara kopplad. Men om man har kontroll över hunden tycker jag absolut att den skall få vara lös! För som du säger så måste ju hunden få vara hund ibland och bara busa, gräva och sådant."
Har man inte den kontrollen över sin hund att den absolut inte går fram till någon människa och pussar den utan lov, hävdar jag bestämt att man inte ska ha den lös. Då ska man träna mer, eller ha den kopplad, helst båda sakerna. Att den måste få vara hund ibland och bara busa, gräva och sådant, Ja, det borde alla hundar få vara, MEN då krävs det att ägaren har lärt den hur den ska bete sig, dvs aldrig någonsin gå fram till någon människa utan att man har gett den lov.
Busa, gräva och sådant kan den göra i långlina, om man inte har tillgång till inhängnat område.
#18 Ja det har du rätt i! Långlina funkar ju lika bra, och då slipper man orsaka eventuella problem… För man har ju ändå hunden kopplad! Fast långlina ;)
Men nu till det här med koppel, jag har hört att många som får valp har den lös från första början, direkt när dom får hem valpen så går den alltid lös.
En i mitt område hade tydligen gjort så med sin valp, och hans hund går alltid lös ännu och är superlydig och lyder varenda signal han ger.
Vad tycker ni om det? Själv vågar jag faktiskt inte släppa min valp ännu. Då han gärna jagar löv och springer mot människor. …
#19 Har man valpen lös direkt man får hem den vid 8 v. kan man utnyttja det faktum att valpen inte vågar fara så långt på egen hand, utan håller sig nära. Det är DÅ man ska lära valpen att den måste hålla koll på, och följa dig. Väntar man för länge blir det svårare, för valpen blir modigare och modigare för varje vecka. Då den är kring 12 veckor, vågar den sticka iväg mer, särskilt om man vant den vid att matte alltid följer.
#20 Ja jo , det har du ju rätt i. Jag hade dock inte vågat, men jag håller på att träna honom på att gå lös. Alltså att han ska gå fot och så släpper ja kopplet och han skall fokusera på mig och vilja lyssna på mig :)
Jag tycker såklart att hunden ska få vara lös och springa fritt! Men jag tycker också att man som hundägare borde visa respekt till de som är hundrädda.
Jag tycker även att koppeltvång kan vara bra då jag inte hade viljat stöta på en aggressiv hund som kan vara farlig mot både mig och min hund. Tror inte heller att du hade viljat stöta på en sådan hund, precis som en hundrädd inte vill att din hund kommer pussandes.
/Lova
Ny blogg!
Jag har själv varit hundrädd och det var inte roligt! Jag kunde inte ens gå till skolan ibland för att ja såg någon komma med en lös hund, då vände jag och gick hem igen… Ja grät om en hund kom emot mig och blev helt livrädd…
Så jag som själv vet hur de känns tycker att man absolut ska ha koppel och om inte så måste man ha lika mycket kontroll som om man hade koppel :)
Jag ser inget fel med att ha sin hund lös OM man har koll på den och visar respekt, när jag möter människor när Pelle är lös kopplar jag honom alltid, inte för att jag är rädd för att han ska springa fram, för det gör han inte, utan jag gör det för att visa respekt för man vet aldrig vem som kan vara hundrädd!
Göteborg har väl en del rastgårdar, där kan du ha din hund lös.
Jag tycker inte det är en rättighet att man skall kunna få ha sina tamdjur lösspringande i tätort eller där folk kan dyka upp, att din "trevliga" hund kan råka sticka fram och nosa på nån KAN vara väldigt otrevligt för den människan eller hunden som blir utsatt, även om din hund är snäll så KAN mötande människa eller hund vara mindre snälla men dom skall för all del respektera eran existens under kontrollerade situationer.
Jag vet inte om jag skulle vilja hålla med om att hundrädsla inte existerade för 50 år sedan, däremot var man mycket mer medveten om vad en hund var kapabel till och långt ifrån alla hundar var "snälla" som det nästan förutsätts idag att en hund skall vara.
≧◔◡◔≦
"Från början var ju trots allt det här djurens planet, och under en lång tid levde djur och människa i "fredlighet". Numera är det plötsligt normalt att vara hundrädd - något som faktiskt nästan inte existerade för sisådär 50 är sedan."
Det är vad vi kallar "Nature deficiency/deficit syndrome". 
Folk som är så avskilda från naturen att de inte ens vet hur de ska bete sig runt djur och natur. Jag säger inget om att ha hundar lösa vs. kopplade nu, men nog är det en sjuk värld vi lever i…
Skrivet av en tysk i en grupp jag är med i:
"LOL - "nature-deficit disorder" - that is a good one. Its the thing people have if they ask me if the fire is real, the horsedung is plastic or my dogs and the baby of a friend are robots (common stupid questions I encounter during medieval reenactments).
Also - do you know how many young (and not-so-young) people do find milk of cows repulsive (not knowing that the milk sold in supermarkets is actually from cows)? It's incredible…"
Och av en svensk:
"lol, people really ask you that? I only get yelled at because people think my dog is a wolf hybrid >.< (Det är en Eurasier hon har
)
I was a bit shocked the first time I heard about kids not knowing where the milk is from etc, I thought it was another bad "only in USA"-joke. No wonder the world looks the way it does"
"Oh its real. The first time, I believed it is a joke, but it happened several times. And this is in Germany, a country I always thought of as less detached than Japan or parts of the US. But sitting there in front of my self made medieval tent, cooking a stew on the fire, my dogs sleeping next to me - it happens.
People seriously ask if the fire is real, if the dogs are real, if the horsesh*t is real. The parents explain to their kids that I surely won't eat this food and of course I will sleep in a hotel. They think all that we do is just a show there while for me it is more like a real life than other times.
One time a parent even told the kid to go ahead and touch the fire as it is of course not real and they tell their kids that in medieval times there have not yet been trees."
"O.o' …Yikes. Reminds me a bit of the cityn00b I had to deal with during a stone age camp in school who couldn't eat a sandwich because it had been on the ground (clean wooden bench) and freaked because there was a dead animal in her bed (sheepskin)."
Och från en amerikan…
"They saw the goat and more than a couple of the kids wanted to know how we got the horns on that dog."
Och svensken igen, det här är värst:
"Speaking of "nature deficit disorder", I chatted with a prime example of this the other day. I think she was from Turkey, had lived all her life in central Istanbul. She told me she saw a cow for the first time two years ago, and it peed - she got so shocked and appalled by this that she began crying.
Turns out she had never seen anything pee before, and she had never even considered the fact that cows don't use toilets. And this person was about my age (20-25 something)…"
Sedan har jag sett en tidningsinsändare (amerikansk?) där någon skrev "Fy SKÄMS på ni jägare som går ut och skjuter djur i skogen!
Ni borde äta kött från affärerna istället, där inga djur skadats!"
…
Jag bor också i Göteborg och min tik går lös 99% av tiden utan problem. Om någon skulle vara hundrädd står det dock dem fritt fram att be mig koppla henne, det har hänt en gång på 2½ år. Om någon blir rädd är det snarare för hanen, han går till 99% kopplad eftersom han till skillnad från tiken mycket väl skulle kunna springa fram till någon.
Alltså, om din hund är tillräckligt lydig för att inte "springa fram och pussa någon" ser jag inget problem med att ha honom lös. Om det finns en risk att han springer fram och pussar någon bör du ha honom kopplad. Som Mischa säger, även om din hund är snäll behöver inte hunden eller människan han springer fram till vara det.
Att söka på nätet tror jag förövrigt blir rätt onyanserat. Var inbegripen i en liten diskussion över nätet som handlade om hundar i min hemstad i Norrland. Där uttryckte många människor samma åsikter om okopplade hundar som du beskrivit i trådstarten och en kille var till och med så hatisk att han beskrev hur han minsann tänkte släppa sin aggressiva hund lös och låta den anfalla om han såg en annan lös hund (oavsett om den lösa hunden sprang fram eller inte).
Ett litet tillägg: De flesta hundrädda människor som finns här i Göteborg verkar jag träffa på spårvagnen. Alltid är det någon som ser helt panikslagen ut när vi stiger på, som om hundarna ska äta upp dem i samma ögonblick de drar efter andan. Lite irritande men man vänjer sig.
#27 Har du din hund lös i samhället? Riktigt respektlöst enligt mig.
#28: Alla har rätt till sin egen åsikt. Jag tar mitt ansvar genom att ha kontroll över mina hundar och därmed ser jag också till att de inte stör andra människor/hundar. Om någon stör sig på mina husdjur på avstånd finns det inte mycket jag kan göra. Genrellt kan jag också säga att folk verkar störa sig betydligt mer på hunden i koppel än hunden utan.

jag reagerar på det här med att det väl inte är hela världen om hunden springer fram och ger någon en puss, eller att det verkar svämma över av hundrädda människor…
jag är inte hundrädd, inte det minsta, men jag skulle bli vansinnig på ägaren till den hund som kommer springandes mot mig, hur pussig den än är. jag vill INTE ha andras djur springades mot mig, för jag har ingen aning om hur dessa djur är. precis som att jag beter mig på ett speciellt sätt när jag går in i en box till en häst jag inte känner vill jag hälsa på hundar tillsammans med husse eller matte, och helst efter att ha pratat lite med husse eller matte, jag vill inte bli påsprungen och tvingad att integrera med en hund jag inte känner och inte till 100% kan läsa eller litar på. jag vill inte heller att en hund ska springa fram till mig när jag är ute och går med hund själv. det spelar ingen roll hur glad och busig hunden är, för det är inte säkert att hunden som jag håller i tycker att det är så himla roligt. hundar är inte byggda för att alltid tycka att det är skitball när en annan hund kommer och ska leka, och väldigt många hundar tycker att det är jobbigt eller får svårt att hantera situationen.
jag håller med så många andra här som säger att en hund som inte lyssnar och går att få stopp på innan den är i en annan persons, eller hunds, ansikte ska inte ha sin hund lös! personen behöver inte vara hundrädd för att tycka att det är obehagligt.
självklart ska man dock få ha hunden lös i skogen där risken att man träffar på andra människor liten, och jag kan lugna dig med att det finns gott om sådanna ställeni göteborg med omnejd :) det är lätt att ta sig till de här ställena med kollektivtrafiken också, så känn ingen ånger över det. det folk är anti mot är nog snarare att man har lösa hundar på motionsspår eller inne i bebyggda områden.
Kalli "Om någon skulle vara hundrädd står det dock dem fritt fram att be mig koppla henne, det har hänt en gång på 2½ år"
Så om någon blir skräckslagen för att du har din hund lös inne i samhället, då anser du på riktigt att denne person ska behöva be dig koppla din hund?
Personligen tycker jag det är ditt ansvar som hundägare att koppla hunden vid möte med andra människor. Det handlar om att visa respekt.
Och till TS; Hundrädsla existerade definitivt för 50 år sedan. Vet inte var du fick det ifrån.
Oj, vilken diskussion det blev - kul :)
Jag kan hålla med vissa om att jag har utryckt mig okänsligt - jag har ingen aning om hur det är att ha en fobi. MIN hund har aldrig sprungit fram till en människa eller hund utan tillåtelse, men han har varit påväg två gånger och stannat två meter ifrån (då har det varit hunägare, så de är ju förhoppningsvis inte hundrädda) och båda gångerna har jag skämts ögonen ur mig för jag tycker inte att man ska ha sin hund lös om man inte har hundraprocentig koll. Men hundar är individer och något oförutsägbart kan hända och den lydigaste av hundar kan springa fram till någon (kanske även en hundrädd) trots att man som ägare gör allt för att avvärja situationen. Det jag menar med "att det är inte hela världen" är att om detta är en engångsföreteelse och man som ägare gör allt för att ursäkta sig och hjälpa den hundrädda personen kan man fakiskt inte göra mer. Och bara för att det faktiskt kan hända så tycker inte jag att man ska behöva ha hunden kopplad alltid - för det kan ju faktiskt komma en hundrädd person promenerandes mitt ute i ingenstans.
Här jag bor nu (20 min med bil från Stockholm) har jag aldrig varit med om att någon klagat på lösa hundar. Jag är van vid att man visar varandra respekt. När jag möter ett gäng fotvandrare sätter jag min hund vid sidan tills de har gått förbi. Men i samband med att jag mötte så mycket kritik mot lösa hundar när jag googlade med göteborg som sökord så kollade jag även hur det såg ut här i Stockholm. Och även här verkar folk ha synpunkter på att hundar går lösa i skogen.
Jag tycker inte man ska ha hundarna lösa i parker, motionsspår eller villakvarter och städer. Men skogen tycker jag faktiskt bör vara en frizon. Och inte så att det är okej att släppa fram sin hund utan tillåtelse - men att det inte är hela världen om det sker ETT misstag.
Angående detta jag skrivit som låter som att det är ett nytt fenomen med hundrädsla - mitt misstag. Jag är 19 år och levde inte ens för 50 år sedan. Men förr i tiden hade djur en annan roll i samhället och jag har svårt att tänka mig att det var lika många som var rädda för hundar då som det är nu.
Som sagt, jag tycker att det är kul med diskussioner. Och om jag har upprört någon med mitt sätt att skriva så vill jag be om ursäkt. Fick som sagt lite ångest för att inte kunna ge min lilla tuss ett bra liv och det tog uttryck i irritation. Jag har ingen aning om hur det är att vara hundrädd, men kan någonstans förstå att det måste vara fruktansvärt att inte kunna avskärma sin rädsla. Och jag menar inte att inte hundrädda människor ska få vistas i skogen. Ber bara om att man ska respektera hundarnas behov lite mer (så som jag respekterar att inte alla vill ha en hund i hälarna, och därför stannar min hund när vi får möte). Här i mina trakter (och även när jag är i göteborg) har jag aldrig upplevt något annat, men när jag läser på internet blev jag förvånad och undrar om folk faktiskt går runt och tycker så negativt om oss hundägare.
#32 Det finns som sagt hundgårdar som är inhägnade. Där vet folk att det är lösa hundar, så där är det mindre farligt om hunden springer fram till någon. Och där kan hundarn aleka av sig precis som i skogen.
Även om din hund springer fram mot någon och stannar 2 meter från, behöver man inte vara hundrädd för att bli rädd. 2 meter är ingenting.
Inte ett enda misstag får lov att hända, för ett enda misstag kan innebära massor av problem.
#32 För en hundrädd människa kan ditt enda misstag vara hela världen! Och 2 m är väldigt nära! Och det kan förstöra mycker för en hundrädd att bli utsatt för det.
#33 och 34 - Så ni tycker då på fullaste allvar att man ALDRIG ska få ha sin hund lös på en plats som inte är inhägnad. För ALLA hundar är som sagt individer och det kan komma situationer där det av någon anledning blir fel.
Det finns regler inom alla kommuner, som talar om var man får, och var man inte får ha hunden lös. Kolla upp hur det är i din kommun, och i den kommun du ska flytta till. Gällande regler att ha hund lös i skogen, så är det absolut inte så att där är det fritt fram att ha hunden lös, om man känner sig det minsta osäker på att inkallningen är klockren.
Ts, har läst ditt första inlägg en gång till…. det var såpass långt att jag första gången inte uppfattade allt. Du skriver bla:
Ture skulle aldrig klara sig utan sina dagliga lösa promenader där han får vila ifrån allt mänskligt ochg faktiskt vara hund i en timme.
För det första skulle Ture visst klara sig även om han inte fick dagliga lösa promenader. Långlina fungerar mycket bättre än många tror. Om han lever ett sånt liv att han bara denna timme per dag får vara hund, så är det nog inte bara det här med kopplet som är problemet. Det finns massor med aktiviteter att göra med hunden, även om man har den i koppel eller långlina. Det finns många som inte kan ha sina hundar lösa av olika anledningar, men de berikar sina hundars liv på så sätt att hundarna får vara hundar ändå.
Jag är absolut för att hundar ska få vara lösa, MEN ägaren MÅSTE vara hänsynsfull och inse att det ligger mycket träning bakom. Det är egentligen upp till mig själv som ägare om jag kan ha hunden lös, inte övriga samhällets.
#35 Absolut ska man få ha sin hund lös. Men jag har Gizmo lös på fält eller liknande så jag alltid kan ha koll om det kommer någon. Jag är säker på att Gizmo kommer när jag kallar in honom, men det kan ju faktiskt vara så också att någon annan som inte har lika bra koll på sin hund har den lös, och det kan sluta illa.
Jag kan såklart ha honom lös i skogen också, och det har jag haft ibland. Men då har det varit på stigar inne i skogen och inte på något elljussår eller liknande.
Men jag tycker inte att man av någon anledning ska riskera att utsätta någon medmänniska för en trängd/obehaglig siutation.
#35 Inte på en plats där det finns en risk att man träffar på någon.
En hund klarar sig utan att springa lös i skogen. På med lina eller in i inhägnad. Det klarar sig hunden på sålänge man tränar den som man bör och ger den det den behöver.
Sen är det skillnad på att ha en hund som man har full pli på och på en hund som din, som du berättar springer fram mot folk och flörst stannar 2 meter från dom.
#37 Självklart är det inte så att han under bara en timme får vara hund och sitter instängd i ett rum resten av tiden. Han är med mig hela tiden. När jag jobbar i stallet är han med och umgås med sin egna hundflock och förutom vanliga promenader lägger jag spår, tränar tricks och lydnad. Han är bara 8 månader men vi har redan gått 2 kurser och är inne på vår tredje - just för att jag vill att han ska få ett sådant bra liv som möjligt med aktivering i lagom mängd. Sina vanliga rastningsrundor tar vi i koppel eftersom vi går på stigar som ligger nära hus och vägar men minst en gång om dagen vill jag att han ska få chansen att springa lös och slippa kopplet. Just för att hunden föddes inte med koppel och jag tycker att det är vårt ansvar att de ska få leva som det är tänkt, iallafall till en viss del.
Sen det här med långlina, det har jag på honom så fort jag tvekar på att han inte lyssnar. Och det har jag inte gjort de gångerna han har råkat springa fram till någon. Men båda dessa gånger har det ju varit missar från min sida - jag har inte varit tillräckligt tydlig mot honom då jag har bröjat prata med människorna i fråga (som jag känner och Ture har träffat hundarna innan). Men jag tycker ändå att det är extremt pinsamt att tappa kontrollen över hunden och efter dessa tillfällen åkte långlinan självklart på.
#39 Nu skrev du ditt inlägg innan jag publicerade mitt sista. Men som jag förklarade är ju detta vid tillfällen då han faktiskt har missuppfattat min vilja. I alla andra tillfällen kan jag säga att jag har full pli på honom, och efter dessa två gånger (då det har visat sig att kommunikationen har brustit) har långlinan åkt på
#41 För mig är det oviktigt varför det händer, det händer.
Jag blir lika arg oavsett anledning till varför hunden springer fram till mig.
Men bra att du vet vad du behöver ändra på och träna på.
#42 Ja självklart, och jag håller med om att det får inte hända. Men ingen kan helt ärligt säga att det ALDRIG kommer hända dem, för så fungerar det inte med djur. Så om vi bortser från mig och Ture nu, så kan inte ens någon som påstår sig ha superlydnad på sin hund ha sin hund lös, för det kan hända den bästa.
#43 Ja, därför anser jag inte att man ska ha hundar lösa där det finns risk för folk.
#44 Men då är det ju alltså överallt förutom på sin egna inhängnade tomt samt tomma hundrastgårdar? För ingen annanstans kan man ju säkert säga att det inte kommer någon.
Tycker det är en helt okej synpunkt, och har full förståelse.
#45 Ja, jag är ju en av dom som anser att det ska vara kopplat eller i inhägnader :)
Det är så många hundar "som aldrig gjort så förr" när det händer. Är evigt trött på det.
Ts, men varför skriver du då i första inlägget, att det mer eller mindre är andra människors "fel" och att hundar måste få vara lösa? Jag förstår inte riktigt.
#47 När jag skrev inlägget var jag jättefrustrerad - och tog i mer än nödvändigt. Men JAG anser ändå att man måste få ha sin hund lös, även om alla hundar kan råka bete sig på oplanerade sätt (ägarnas fel). Självklart åker långlinan på när det blir fel för mig och Ture men någon gång måste man ju testa igen. Det jag egentligen menar är inte att vi hundägare ska ta över skogarna, ville mer se ifall hur andra tycker och tänker. Och jag tycker att man ska få ha sina lydiga hundar lösa i skogen där det inte är några utstakade promenadleder, trots att det ibland kan ske misstag. Och detta trots det att jag vet att det finns hundrädda. Men så länge man inte är dumdristig (och inte släpper sin hund som man inte tror sig ha koll på) så kan man inte göra mer.
Förlåt om det är röriga inlägg av mig, det blir lätt så när det är känslor inblandat. Ber återigen om ursäkt om jag har trampat någon på tårna. Men detta är mina åsikter och de är inte skrivna i sten. Med hjälp av diskussioner förändras ju åsikter - och jag kan lova att många av mina har förändrats.
#48 Jag förstår precis, det är lätt att man skriver saker som man sen, vid närmare eftertanke… kanske inte ens tycker själv :)
Man lär sig nåt nytt varje dag, det gör jag i alla fall, och jag är 46 år. Att ta till sig andras tankar och åsikter och kunskaper, gör att man faktiskt lär sig och blir en större människa.
Det är ju därför man diskuterar- att byta åsikter med varandra, för att lära sig andra sätt att tänka :)
#48 Jag har haft hund i göteborg nu i 2 år och tycker som sagt det är inga problem att ha hunden lös, så länge man har koll på den. Jag har min hund lös varje dag på promenaden, och det funkar jättebra. Hon har bara sprungit fram till en hund en gång, och det var en hund som kom bakom oss som jag inte såg som var en hlvmeter i från oss. Och det är mycket hundar och människor där vi bor, men så länge man har koll så är det inga problem.
Sen är de ju en stad, det ÄR skillnad på hur man har hunden lös när man bor ute på landet eller mindre bebyggelse och i en större stad, men det borde var uppenbart…
#49 Ja det är väl så. Och det är det som är så bra här på iFokus, att man alltid blir trevligt bemött - trots att åsikterna kan te sig rätt olika till en början!
#50 Var i Göteborg bor du? Jag fick ju min lilla kille i somras och vi spenderade den första månaden på vårt landställe i Stenungssund. Där går alla hundarna lösa på vägarna inne i skogen och det rådde en trevlig stämning. I julas var första gången Ture var inne i själva staden, vi bodde hos min mormor. Där blev det bara koppelpromenader förutom när vi tog oss ut till kortedala (min mamma bodde där när hon var liten) och gick promenad på julaftons morgon. Har förstått att det ska finnas en bruksklubb (Göteborgs avd) vid delsjön. Finns det promenadsträckor runt där? Kul att kunna träna i närheten iallafall. Planerar att bo i landala eller johanneberg och då är det bara 5 min med spårvagnen :)
När man går i en stad så har jag lite svårt att se varför man ska ha hunden lös överhuvudtaget. Varför inte ha ett koppel på den, om den ändå ska gå nära?
#52 Menar du mig nu? Jag vill inte ha han lös i staden utan undrar om det finns skog i området där man kan ha honom lös :)
#53, nej, förlåt, jag menade #50
#51 Jag bor på Lindholmen. Jag tränar på sbk göteborgs avdelning vid delsjön. Det ligger vid delsjön och där finns det ett stort naturområde som man kan gå vid. Jag har gått mycket däromkring och det är jättefint.
Vid johanneberg finns det en del grönområden, specillt vid guldheden. Har inte gått där själv, men sambon jobbar där så vet att det finns lite grönt där med
#52 jag har självklart aldrig min hund lös I själva stan, men själva göteborgs stadskärna är väldigt liten och de flesta som bor i göteborg bor inte där. Bara 10 min från kärnan kommer man ut till grönområden och lugnare områden där man utan problem kan ha hunden lös. Som där jag bor ute på Lindholmen. Där jag bor och går mde hunden är promenadstråk vid vattnet och inga bilar och inte speciellt mycket människor.
TS Mellan den 1/3 till 20/8 ska hunden hållas kopplad i skog och mark, eller hållas så pass kontrollerad att det kan liknas med att hunden är kopplad. Under andra tider vet jag inte hur det ser ut just i din kommun. Men det finns ju rastgårdar att använda. Då behöver du heller aldrig vara rädd att hunden tar upp vilt och jagar. För då blir det något som kallas jaktbrott.
#55 Jag tänkte, eftersom någon kunde komma en halvmeter bort bakifrån och du inte upptäckte.
Min hund har dåligt med muskler pga sjukdom och ålder (att förlora muskler i hög ålder har gjort att han har svårt att bygga upp dem igen) Det är därför viktigt att han får vara lös och springa i sin egen takt. Jag har anpassat mig att gå långpromenaden sent på kvällen när ingen annan är ute. När/om vi möter folk eller andra hundar får han gå fot brevid mig eller så kopplar jag honom.
Jag måste givetvis ha koll hela tiden, men dagtid är han i stort sett alltid kopplad. Han är trots allt en hund, en Dobermann, och man kan aldrig lita på en hund hur lydig den än är. Nu inte sagt att min gamla Dobbis är superlydig, för det är han inte… Det har hänt tråkiga saker och jag vill aldrig uppleva sådant igen.
Han har i a f byggt mkt muskler och kan nu gå normalt, tack vare att han kunnat springa mkt i sin egen takt.
#31: Och jag anser att jag visar respekt genom att hålla mina hundar under kontrollerade former. Ser någon skräckslagen ut (eller ber mig) kan jag mycket väl visa hänsyn genom att gå undan eller liknande men jag tänker inte begränsa mitt eller mina hundars liv på grund av att vi kanske kan möta någon som kanske kan vara hundrädd under våra promenader.
I så fall kan man ju dra det hur långt som helst? Kanske borde jag göra som i Danmark också och sätta munkorg på hanen och hålla honom i högst 1 meters koppel för att visa hänsyn till de som är rädda för "kamphundar"? För det är ju honom, inte henne, folk är rädda för och kanske käner de sig tryggare då.
Till TS har jag samma erfarenhet som Diva, de människor som har åsikter om att min hund går lös möter jag på internet inte i verkligheten.
#59 Hur menar du att du begränsar ditt och dina hundars liv genom att hålla dem kopplade, eller visa hänsyn hela tiden?
Har man en stor hund som de flesta är rädda för så tycker jag att man ska visa hänsyn. Det är din plikt och skyldighet som hundägare. Sköter du dig inte kan hunden tas ifrån dig.
Dessutom är folk ganska bra på att skriva glåpord även om hunden går fint och är kopplad.
Säger hunden VOFF så tror de att det är en mördarhund. Helt galet… Hunder säger ju voff. Hade jag gått med en kossa i koppel hade den sagt MU… vem hade blivit rädd då?
(skriver mest för att jag har lite tråkigt… hihi)
#59: Du förstår inte hur det kan begränsa hundens frihet att alltid gå kopplad? I så fall är jag inte säker på att jag kan förklara det.
#62, jag antar att du menar mig. Jag måste kanske förtydliga:
Att visa hänsyn Alltid, och att hålla hundarna kopplade där det finns människor, hur kan det begränsa dig och dina hundar?
#57 det var som, sagt EN gång och det kom en tant med sin hund ut från en sidoväg in precis bakom oss och min hund gick vid min sida och vända sig om och där var den andra lilla hunden….
alla kan faktiskt råka ut för något sånt även om man har stenkoll på sin hund, fast iblandverkar det som att alla på forumet är perfekta…
#64, det var bara för att få det klarare, själv bor jag i en liten by, här har vi inte parker och promenadvägar, därav att jag frågar.
Det finns något som heter "Strikt hundägar ansvar" Läs på och begrunda.