Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1604 ggr
NathalieT
0

En fråga om spår!

Jag har funderat lite på "vanliga" spår, där man lägger ut föremål, hur nosar sig hunden fram till föremåle/t/en?

Jag är ju en van viltspårsläggare och vid viltspår nosar ju hunden efter blod och skank doft.

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

JessieS
0

De följer ju bara lukten efter där man har gått. :) Jag tex brukar sätta mig ner och klappa lite på marken vid starten sen går jag bara i ett vanligt tempo runt hela spåret. I vinklar så brukar jag trampa/klappa lite extra på marken för att göra det lite enklare men det är bara för att jag spårar så sällan. Om man lägger ut pinnar efter spåret så har ju de ganska mycket lukt av den som burit på dem så de brukar inte vara så svåra för hunden att hitta, om inte hunden har för bråttom och springer genom spåret. Pinnarna ligger inte bara huller om buller i skogen utan de ligger ju efter spåret så hundarna hittar dem ju så länge de följer rätt spår.

"Vanliga" spår är nog lite svårare för hunden att följa än vad viltspår är eftersom att bloddropparna inte finns och inte heller eventuella rester från klöven man släpat. Lukten blåser ju lätt iväg och är mycket svagare men det brukar bara göra att i alla fall min hund anstränger sig mer. När jag gick en viltspårskurs så höll hon ett väldigt högt och stadigt tempo runt hela spåret eftersom att hon tyckte det var så lätt. Hon märkte knappt ens bloduppehållet. :p

NathalieT
0

Jaha, så det var ett så "enkelt" svar på frågan ;D Kanske ska testa lägga ett "vanligt" spår någon gång :)