Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6831 ggr
faw
0

erfarenhet av bayersk viltspårhund?

som rubriken säger, är det någon som har någon erfarenhet av bayersk viltspårhund? isåfall får ni mer än gärna dela med er av den erfarenheten, eftersom jag funderar på att skaffa denna rasen. är den i jättestort behov av motion? hur är rasen i sig, lugn? självsäker? berätta allt ni kommer på! ge gärna något tips på var man kan hitta en yngre "omplaceringshund"! ps vet inte om det ligger i rätt forum

faw
0

Ingen?

Chalin3
0

Inte på jätte nära håll. Vet en som var fruktansvört duktig på eftersök. En "bekants bekant" hade en som inte fungerade så bra i familjen, men den fick heller aldrig arbeta med näsan,

Det hörs ju på namnet vad den är avlad för…. men vad den har för aktiveringsbehov har jag inte någon större koll på. Har dom ingen rassida du kan kika på?

faw
0

#2 Jo, dom är ju det har jag hört, dels därför jag funderar på en :)

Att den inte funkade i familjen är väl ingen förvåning om den inte får jobba med de den är bäst på :)

Jo, dom har det, men hittar inte så mycket av den infon som jag vill ha, plus att jag vill ha lite mer "personliga" erfarenheter :)

Anibaz
3

Det är ju en jakthund som kräver en hel del. Ingen sällskapshund direkt. Men håller man på mycket med spår och så och är intresserad av tex eftersök så är det en lämplig hund.

Varför vill du just ha den här rasen? Finns ju många hundar som har liknande egenskaper.

faw
0

#4 Om jag väljer att köpa den, så är det inte för att ha den som sällskapshund. Då är det för eftersök. Medveten om att det finns flera raser med liknande egenskaper, men jag fastnade lite extra mycket för den här typen. Kan du ge några fler exempel på raser med liknande egenskaper?

Anibaz
0

#5 Stövare tycker jag är ganska lik Bayern, självklart skiljer sig en del men på det hela tycker jag dem är ganska lika, både i kropp och knopp.

Anibaz
0

Fast det finns ju såklart en drös olika stövare.

faw
0

Strövare känns ändå inte som att det är det jag är efter, eftersom det är en utpräglad jakthund, vilket inte bayersk är. Då jag tänkt (som jag sa) att använda till eftersök & inte jakt, även om det finns jakt i alla hundar så finns det mer/mindre i andra. Tacksam för förslag dock, har du något mer?:)

Anibaz
1

Exakt vad i Bayern är det som lockar? Lättare att ge förslag om jag vet vilken typ av hund du är ute efter/gillar. Glad

Anibaz
0

Du har ju även alpenländische dachsbracke och hannoveransk viltspårshund. Dessa två + Bayern är dem enda raserna som hör till viltspårshundar.

faw
1

taget från skk.se, utgår från att deras beskrivning av rasen i sig stämmer, även om det är från individ till individ.

"Den har från födseln en naturlig fallenhet för att rapportera eller skälla vid dött vilt. Hundar med viltskärpa och klokhet kan användas vid jakt på vildsvin."

"Rasen ska vara stabil, självsäker, oförskräckt och lättfostrad och får inte vara varken skygg eller aggressiv. Den är tillgiven sin ägare och oftast tillgänglig mot främlingar men kan ibland vara avvaktande. Rasen upplevs i övrigt som lättlärd och lydig, lugn, lättskött, intelligent men även envis, matglad, tjuvaktig, skällig och vaktig. Som eftersökshund är den samarbetsvillig, mycket spårvillig och spårsäker, även på gamla spår."

den delen jag har gjort tjock är extra viktigt för min del!

faw
0

Hannoversk, ligger ju väldigt nära bayersk.. så ja, visst :)

Alpenländische dachsbracke, är för liten, vill ha någon mellanstor :)

[Doglovers]
1

Ett tips är att du lyssnar lite med deras rasklubb. Där kan du får höra av folk som har erfarenhet av raserna. Bayraren verkar riktigt bra. Alpländaren ska ha ett suveränt luktsinne, men vet ej hur dom är i huvudet för övrigt. En bekant hade 2 varav den ena var lite osäker att hantera, men det kan komma av många orsaker.

Lyssna med Asmadens kennel. Dom föder upp Bayrare och ska fått fram bra hundar. Och är det en ren eftersöks hund du är ute efter, så är du helt rätt.

Stövare använder man inte till eftersök, men dom skulle säkert klara av det med lite jobb från ägaren. Men nä, det är inget jag kan rekomenderaFlört

Hoppas du hittar det du sökerSkrattande

Chalin3
0

Vi har Simba till eftersök. Änär han ju inte färdig, bara i början av träningen. Men redan spårat på två rådjur och det har gått kanon. Det är en av alla orsker till varför jag älskar boxern så, den vill arbeta och lämpar sig braför alla olika "grenar". Sedan är det ju mycket mer än det som är så underbartmed dom. Men iaf för eftersök och spår är dom ofta väldigt duktiga.

faw
0

Tack för alla tips.

#13, du menar askmadens? :)

Will do!

[Doglovers]
0

#15 Jaa, så klart. Hade nog lite bråttom hahahaSkrattande

faw
0

Haha, förstod nästan det. När jag sökte på asmadens så dök det bara hund något från storbrttianien ;)

Har hört talas om dom förut, deras hundar är väl rätt duktiga?
Vet du något mer om kenneln? :)

faw
0

Dom planerar ju en parning i feb, vilket blir perfekt till sommaren man får hunden då :)

[Doglovers]
0

Dom kan en hel del om hunduppfödning. Är väldigt insatta i det dom gör.

Dom har förövrigt fött upp Asmadens Yrrol som går super bra på utställningar. Hur den är annars vet jag inte.

Lyssna lite med dom. Det kan tänkas att dom har kö. Det brukar vi ha, men vi har inte dom raser du söker.

faw
0

Jo, självklart. Har skickat iväg ett mail för några timmar sen, så då får vi se :)

Vad föder ni upp för raser då?:)

[Doglovers]
0

#20 Stövare.