Galna människor
Känner för att skriva av mig lite.
När vi skaffade våran hund (en rottweiler) så börjades det pratas i byn(det är en väldigt liten by) om det såklart. En tant sa åt en klass i skolan att våran hund skulle döda alla hundar och "riva alla får". Haha. I små byar är folk inte van vid andra hundar en jakthundar, så såklart blev det en stor händelse. Vilket faktiskt är roligt.
Men det som jag egetligen stör mig på är att vid flera tillfällen har en av våra grannar stått utanför våran grind och försökt hetsa Troja(hunden). Han har skrikit och viftat med ett basebollträ. Jag har aldrig förstått till vilken nytta, men troligen så ville han att hon skulle hoppa över grinden och anfalla honom så att han kunde anmäla oss eller något. Troja som är cool-lugn reagerade inte och undrade nog mest varför gubben hoppar och skriker som en idiot. Våra hundar har ALDRIG gått i närheten av hans gård, men hans hundar har däremot varit på våran går och skällt på våra hästar och levt rövare. Sånt är väldigt frustrerande, men som tur är så har han slutat med sina försök till hetsningar och hans hundar håller sig numera på gården.
Vi har dock en granne emellan knäppgrannen, han är väldigt snäll och låter min häst beta på hans äng. Knäppgrannen däremot brukar jaga hästen och försöka skrämma honom genom att slå ihop stekpannor. Knäppgrannen brukar även jaga våra katter med pinnar.
Det är tur att våra djur är så snälla, annars hade knäppgrannen fått smaka på en hov eller en klo i ögat
Och hade Troja varit farlig så hade han nog inte vart så cool med sitt basebollträ..
Ville bara skriva av mig om den knasiga grannen :)
/Lova
Ny blogg!
Oj, du är snäll när du skriver knasiga grannen. Jag hade nog sagt något värre 
Låter som riktiga idioter du får stå ut med. Filma någon gång, man borde väl kunna anmäla gubben?
- Mvh Emma
Wow, låter helt knäppt.
// Hannah
#1 Haha jag har kallat honom mycket, men tycker mest att det är roligt.
Har inte orkat anmäla, känns inte värt.
Han har inte gjort något på länge, förutom att en av hans hundar sprang in på gården. Men om man ser honom göra något igen så måste jag filma :)
#2 Jo han är väldigt knasig!
/Lova
Ny blogg!
Hahahaha men gud, det finns verkligen människor till allt! :P
Knasig = psykopat I det här fallet… :-O Shiet, vilken galning Såg klippet med killen som retar en häst. Måste lägga upp en länk
- Tillräckligt bra är perfekt! -
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Ts, ärligt talat så verkar han inte riktigt frisk…. på allvar alltså. Han kan nog ha någon störning.
Att bo på ett litet ställe gör att man hamnar i blickfånget direkt man skaffar något som sticker ut lite, och som skrämmer människor. Det bästa är ju om man har en bra relation med alla i byn, då brukar det inte bli några problem egentligen. Att prata är underskattat :)
Jag bor på ett litet ställe, det bor ca 300 personer här, och man känner ju, eller känner till de flesta. Här kallas jag: hon med alla hundarna, och den negativitet jag stötte på när jag skaffade min första fd gatuhund för två år sedan, gick snabbt över när jag pratade med dem jag visste var negativa.
#9 Nej, har hört att flera andra grannar haft problem med honom.
Verkligen! Och i denna by gillar man att skvallra och såfort de fick reda på att vi skulle köpa en rottis blev det livat. Men som du säger, det bästa är ju att ha en bra relation, fast det är ganska svårt när folk har fördomar.
Ett exempel på folk som jag inte ens vill försöka prata med:
Jag var ute på en promenad med Troja som var lös, det var på en liten väg och en kvinna hade samtidigt lös sin hund på sin gård, hennes hund börjar tokskälla och springer mot oss, Troja brydde sig inte alls men kvinnan skriker ändå till mig att jag ska sätta fast hunden. Trots att det var hennes hund som sprang fram och skällde. Jag satte snällt fast Troja och gick vidare, sedan släppte jag lös henne igen. Hon hade ingen som helst anledning till att skrika på mig när varken jag eller min hund hade gjort fel. Men hon valde ändå att göra det eftersom hon visste att Troja är en sk "farlig hund".
/Lova
Ny blogg!
#10 Jag kan förstå din irritation, men samtidigt så ÄR det ju så att många av de här raserna ÄR skrämmande för många människor, just pga okunskap och fördomar. Eloge till dig att du kopplade din hund ändå. Det vore ju perfekt, ifall du lärde känna den där kvinnan, och kunde lära henne att din hund är inte farlig bara för att det är en rotte.
De här… muskelhundarna har fått ett oförtjänt dåligt rykte, och det är fruktansvärt att det blivit så. Jag tror att upplysning, kunskap och kommunikation är enda vägen att gå för att rätta till det. Du kan inte påverka hela landet, men kanske några av dina grannar? Lär känna dem bättre, och framför allt- låt dem lära känna din hund.
#11, Jag förstår de som tycker att det är skrämmande, de har ingen kunskap om hundarna förutom vad de har läst i tidningarna!
Nu har visserligen allt lagt sig ganska mycket (det är 6 år sen vi köpte Troja) men folk är fortfarande skeptiska när de ser oss komma gående. Tror faktiskt att Troja är den enda "farliga" hunden i hela byn som domineras av gråhundar, jämtar och finnspetsar 
Önskar att jag kunde samla alla fördumsfulla människor och låta de hälsa på Troja och berätta för de att hon inte är en farlig hund :)
/Lova
Ny blogg!
#12, ja, varför inte samla hela byn och göra det? Visa upp saker Troja kan, ha en liten uppvisning :) :)
Jadu , han verkar inte .. frisk i någon ände ? .. 
Själv har vi 3 st rottisar som är hur lugna och underbara som helst , folk i samhället går på oss när man möter dom . En av min storebrors vänner har en liten dvärg zchnauser , när hans pappa är ute och går med honom och man möter honom med någon utav våra hundar , så säger han att vi ska dra in våra hundar och att det är mördarhundar .. när det är hans hund som reagerar på våra stora och börjar skälla medan våra är knäpptysta ..
Jag hade filmat fubb*** o även försökt få detta med hästen o gubb** för det han gör är inte så snällt. kan ju hända något riktigt illa, hade inte haft min häst obevaktad när en sån gubbe finns i närheten. Sicken idiot. Sen detta med hundar o raser väldigt många kan inte hundar utan tror det dom fick lära sig som barn är det rätta, rottisar var döttsmaskiner
.
#15 Jag har också fått höra mördarhund några gånger. Helt sjukt hur folk har mage att göra såna påhopp! Och nej han är verkligen inte frisk!
#16 Hästen var inte obevakad, annars hade vi ju inte sett var gubben gjort
Men han står inte längre på den ängen.
Japp, och människors okunskap samt fördomar får man ju tyvärr leva med :(
/Lova
Ny blogg!
Du ser att gubben skrämmer hästen, jagar katterna och hetsar hunden, men gör ingenting åt det?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
tsss det är inte för att det är en liten by, det är för att människor är idioter, finns säker massor med folk i din lilla by som inte snackar om din farliga rottis eller försäker skrämma folk, dem tycker säkert den är fin och ser den som vilken annan hund som helst, men det är bara idioterna man märker ;)
21 undantag finns 
#21 Det finns alltid människor som är negativa till olika saker och ting, och beter sig mer eller mindre illa, det handlar inte bara om hundar, utan kan vara vad som helst.
Det handlar mycket om hur man själv agerar på det, man kan välja att göra sitt bästa för att visa upp en positiv attityd, och försöka göra sitt bästa för att vara en god representant för sin hundras eller vad det nu må vara. En del väljer att bli negativt inställda, vägrar visa hänsyn, och beter sig som idioter själva, och använder sin hund som en skrämsel-och macho-pryl bara för att visa sig obrydda.
#19 Men ni tycker det är roligt att han håller på? Varför rev ni inte i åt honom när han beter sig sådär? Skulle någon bete sig illa mot mina djur skulle den minsann få höra ett och annat.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#24, Jag var ca 13-14 år när detta pågick, och jag kan ärligt säga att NEJ jag konfronterade inte en stor vuxen man som visat tendeser som inte är normala. De fick de vuxna sköta. Vet inte om du inte läste att jag skrev att han har slutat med sina dumheter.
Roligt? Jo, jag står och asgarvar när jag fick höra att han har jagat min häst. Nej såklart inte. Men det är skrattretande hur långt en människa vill gå bara för att han inte tycker om hästar och för att han "protesterar" över att vi skaffat en "farlig" hund. Därför skrev jag att det är roligt.
Typiskt att människor ska tro det värsta om alla. Självklart är mina djur högt älskade och jag skulle aldrig utsätta de för något farligt. Du behöver absolut inte oroa dig om deras välmående.
/Lova
Ny blogg!