Juckhund
Hej! Athos, 9 månader cirka, juckar på sin tikkompis Wixie. Mest är det när de har busat och han är trött. Hon gör ingenting för att förhindra det. Vi säger till honom och då slutar han oftast, men börjar direkt igen. Förut testade vi att lyfta bort honom, så att han inte fick vara med Wixie på en stund, men det funkade inte så bra. Nu stänger vi ute honom ur rummet en liten stund när han blir för "juckig".
Vad ska vi göra för att få honom att sluta?
Låt dem helt enkelt inte leka så länge att han blir trött. Han blir trött och stressad. Låt dem leka, men bara korta stunder, sen bryter ni och lär honom att vara passiv.
Tack för tipset! Hur ska vi träna in det på ett bra sätt? 
#2, träna honom att kunna ligga ner, tex på en filt eller nåt. Man måste helt enkelt se till att de lär sig att slappna av, och att ligga ner och ta det lugnt. Hur gör ni när ni leker, och vilka lekar är det? Hur länge håller ni på, och hur avbryter ni lekarna?
#3 Vi brukar berömma när han ligger ner och tar det lugnt. De brukar leka med varandra, brottar och jaga varandra och så. Avbryta brukar de göra av sig själv, efter en liten stund. Wixie lägger sig ner och Athos börjar jucka. Men han brukar också lägga sig efter en stund. Men vi ska träna på att han ska ta det lugnt då också. 
#4 Jakt och flyktlekar skapar stress hos hundarna. Hur ofta leker de? Jag skulle aldrig rekommendera att hundarna ska leka varje dag, eller ens varannan dag.
Men hur leker NI när ni leker med honom? Vilken typ av lekar?
#5 De är med varandra ganska ofta, (nu på lovet mer än vanligt). Runt två gånger i veckan vanligtvis. Hemma brukar vi leka kurragömma, dragkamp och så jagar vi varandra och gömmer saker. Haha, inser nu att det nog inte är så konstigt att han juckar om det är för att han är stressad, men jag har försökt att inte stressa upp honom.
#6 Direkt det blir jakt eller flykt, tex jaga pinnar, bollar, en annan hund, allt som handlar om jakt eller flykt, skapar stress i kroppen. I små mängder är det användbart, tex om man vill lära hunden nåt där lite fart och fläkt är bra, då belönar man ofta med leksak, kastar en boll eller kampar om nån sak. Det gäller bara att se till att stressen aldrig blir för hög, då blir hunden överstimulerad.
Många som har bekymmer av olika slag med sina hundar, är inte medvetna om att det ofta handlar om just stress, som eskalerar. Lekar och aktiviteter där det handlar om att de måste använda hjärnan mer, dränerar stressen. Spår, sök, problemlösningar, utmaningar i form av balansträning etc är bra aktiviteter, där hjärnan används mer på ett sätt som tröttar ut, men inte får det adrenalinpåslag som jakt och flykt genererar.
Enja juckar på gossedjur när hon får överslag som jag säger rent stress, vid lek. Jag tar enkelt ifrån henne jukdjuret o visar vart jag lägger den sen säger jag nu räcker det o så går vi o tar det lugnt. Detta var ett tagsen då jag akterverar henne mer samt att hon har en kompis hon juckar inte på kompisen.
#7 Jag ska tänka mer på det, tack
#8 Tack för ditt svar!