Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1176 ggr
mandyelisabeth
0

Träning

Jag har nu börjat träna sitt,ligg,rulla runt med min valp på 12 veckor. Jag tränar 5-10min per gång. Och han får givetvis belöning när han gör rätt.

Vad mer kan vara bra att träna på?

Jag har hört att om valpen hämtar vantar,strumpor osv som den inte får så ska man inte säga NEJ eftersom det är bra att hunden hämtar grejer. Men hur ska man egentligen göra tycker ni? :D

Alla tips och råd mottages gärna :D

[Tess86]
0

Om han gillar att hämta saker kan du ju träna in ett apportkommando, så blir det träning och lek i ett. Då lär sig också valpen att han ska hämta det du säger att han ska hämta (det du har kastat iväg) och inte vad som helst. Under den träningen tycker jag att du bara kan belöna när han hämtar rätt sak. Om han hämtar fel sak så lägg bara undan den saken utan att säga något och så ger du honom kommandot igen, att hämta. Om han har glömt vad du menar kan du prova att kasta saken igen, så att den blir intressant. Och så massa belöning när han hämtar det du bad om :)

SmileyMalin
0

När min 11 veckors kommer skuttande med strupmor och liknande i munnen så får han beröm och sedan kör jag byteshandel med en leksak :-)

Egentligen tycker jag inte att en valp behöver kunna fler kommandon än "kom hit", "stanna" och "sitt". Sedan handlar det ju mest om att lära valpen att träning med matte är det absolut roligaste i världen :-)

Jag kör fortfarande mest "sitt" med min valp trots att han kan det väldigt bra och säkert skulle kunna lära sig betydligt fler kommandon. Ett "sitt" och sedan massor av beröm och bus för att hela tiden öka självförtroendet och motivationen :-)

mandyelisabeth
0

#1 Ja, så har jag gjort också. Om han hämtar fel grej så tar ja den ifrån han utan att säga ett pip. Jag kanske ska börja öva honom på apport och säga apport när jag kastar iväg en grej och så när han hämtat den och sedan lämnat den hos mig så får han givetvis massor belöning.

Jag skulle också vilja veta vad för annan belöning än levergodis jag kan ge? =)

mandyelisabeth
0

#2 Ja, men jag är rädd att han tolkar mig fel om jag berömer när han hämtat en strumpa även om ja gör byteshandel så kanske han tror att han får hämta strumpor ändå… :/ Och jag kommer givetvis lära fler kommandon osv framöver. Jag vill satsa mycket på lydnad och även en hel del på agility när han blir äldre =)

SmileyMalin
0

Ja, fast strumpan tar jag ju bara från honom, men leksaken leker och busar vi med tillsammans :-) Så jag hoppas att han själv kommer inse hur mycket roligare leksaken är och börja komma med den istället :-) Fast det är ju bara en gissning ;-)

Min lilla vovve är också blivande agilityhund, så en av dom få saker jag tränar bortsett från "sitt" är kommandot "upp" och "tryck". "Upp" innebär att han ska stå med fyra tassar på något och "tryck" innebär att han ska stå med baktassarna på något och framtassarna på golvet. Brukar ta typ en stor madrass så att det blir riktigt larvigt lätt :-) Sen kommer jag när han blir större minska ner till mindre saker så att det blir mer och mer balans inblandat :-) Det är som en förberedelse inför agilityn. När han blir större är det ju också smidigt att kunna köra dess kommandon utomhus på tex stenar mm för lite extra balans och mental träning på promenaderna :-)

Angående godis så får min valp sin mat som godis. Också får han lite mindre portioner istället. Han är ett sånt matvrak att han blir lika glad för en foderkula som en godisbit :-D

mandyelisabeth
0

Tack igen =) När kan jag börja öva med "upp" Och "tryck" tycker du?

Och jag klassfoder som är i "korvar" , alltså löst foder. Så jag Kan ju inte ge det när jag tränar tyvärr ;)

SmileyMalin
0

Om man gör det tillräckligt lättsamt går det att börja direkt :-) Min valp brukar få göra varje kommando 2-3 gånger en gång per dag. Vi kör ju dock fortfarande på en stor madrass och såklart på ett väldigt lättsamt och positivt sätt :-) Kommer nog börja minska ner ytan så att han får jobba lite mer när han är runt 4 månader. och sedan börja flytta det till andra föremål (tex stenar) framåt våren :-)

Nä då är det ju svårt att ge mat som godis ;-) För det blir ju ändå rätt mycket per dag. jag ger vid varje inkallning och varje gång valpen spontant söker kontakt utomhus och då är man ju nästan uppe i en dagsrason framåt kvällen ;-)

mandyelisabeth
0

Ja, jag kanske ska börja träna på det lite smått snart då.. Hur gammal är din hund/valp? :)

Men jag kan ju iof ta med mig lite små morotsbitar när jag tränar också, för de är ju bättre än levergodis som i längden kanske leder till att han får ont i magen, jag får pröva mig fram helt enkelt! :)

SmileyMalin
0

Han är 11 veckor och vi har precis börjat :-) Så länge han tycker om morotsbitar så är väl det jättebra! Du kanske kan ha något godare godis (som tex leversnittarna) i dom lägena när det är mer störningar runt omkring och lite större utmaningen för valpen att hålla fokus på dig?

[Tess86]
0

Om du tar fram en leksak och busar varje gång valpen kommer med en strumpa eller dylikt finns ju risken att han kommer hämta en strumpa varje gång han vill leka med dig. Jag skulle hellre träna in apporten som en lek med saker som han ska hämta och strunta helt i när han hämtar andra saker, dvs bara ta dem ur munnen på honom.

Ett jättebra kommando att träna in är "släpp". Om hunden hämtar något olämpligt kan man då säga släpp och ge en god matbit istället. För oss är det ett av de bästa kommandona som vi har lärt henne. Hon brukar plocka upp tuggummin ute och då kan vi säga släpp och hon släpper utan att vi behöver gräva runt efter äcklet i hennes mun. Hon sväljer aldrig någonting som hon har tagit om vi säger släpp först. I somras kom hon springande med en död, rutten fågel, då är man glad att man slipper bråka om den!

Det bästa sättet att träna släpp tycker jag är under dragkamp, ifall hunden gillar dragkamp. Man kampar med någonting, säger plötsligt släpp och leksaken blir alldeles still. Om hunden inte släpper försöker man inte dra den ur munnen för då blir det ju dragkamp igen. Man sitter bara helt stilla och tyst och väntar tills hunden släpper. Så fort hunden släpper kommer leksaken till liv igen och hunden får jaga och fånga den. Jakten efter leksaken brukar bli en väldigt stark belöning för hunden.

mandyelisabeth
0

#10 Ja det är så jag gör nu också :)

Och det med släpp är nog väldigt bra att träna in. För han gillar att ta  kopplet från kroken och om jag ska få han att släppa det så måste jag hela tiden distrahera honom med något annat. så det vore ju jättebra om han kan lära sig "släpp" :D Tack för tipset ;)

htt
0

Din valp är ju trots allt ganska ung så jag hade satsat på "grundkommandona", stanna, inkallning samt en massa bus, lek och kontaktbyggande övningar! 

Är han inklickad?

Maja2
1

Jag säger precis som htt: satsa på grundkommandona. Inkallning framför allt, samt kontakt, samt leka massor för att stärka relationen.

mandyelisabeth
0

#12 jag håller som sagt på med grundkommandona.  :)

Nej han är inte inklickad, jag vill inte använda mig av den metoden ;) köpte en klicker men ångrade mig..

#13 okej :)

[Tess86]
0

#11 Varsågod :) Det har som sagt varit, och är, väldigt användbart och kul att träna in också. Eftersom man tränar in det genom lek är det ju lättsamt och roligt för valpen och samtidigt en väldigt bra kontaktövning eftersom han lär sig att han måste lyssna på dig för att leken ska fortsätta. När hunden är lite äldre och kan detta bra kan man fördröja den fortsatta leken med att vänta tills hunden tittar på en också, dvs. lek -> "släpp" -> stilla leksak -> hunden släpper -> vänta ut ögonkontakt -> leksaken rör sig igen.

Sedan kan man göra det ännu svårare genom att lägga till ett varsågod, dvs hunden får inte jaga leksaken oavsett hur rolig den är förrän du har sagt varsågod. Med Skade brukar jag skutta runt med leksaken mot golvet och göra pip- eller skrattljud och sedan när jag väl säger varsågod så flyger hon på leksaken. Hon har väldigt god disciplin när det kommer till denna lek. Om hon är på väg att ta leksaken innan hon fått varsågod räcker det med att jag säger nej, eller ah-ah som vi säger till Skade, och hon lugnar sig och väntar igen.

htt
0

#14- Får man fråga varför du inte gillar klickern? :)

mandyelisabeth
0

#16 Jag har läst mycket om klickerträning och jag har tänkt länge att det skall jag använda mig utav. Men jag är inte tillräckligt motiverad att förstå… Ärligt talat så förstår jag itne hur jag ska börja och gå tillväga? Och då tänkte jag att jag lägger undan klickern och tränar på ändå, för ja menar det går väl lika bra utan klickerträning? Men visst, jag vill förstå och kunna klickerträna. Men som sagt jag har lagt det åt sidan….

Maja2
0

#17 Läs boken "lystra" av Memea Mohlin, där får du mycket tips.

Klickern kan du även använda på det sättet att du klickar precis när hunden gör rätt, och därefter belönar. Lär hunden att klick betyder: Rätt, nu kommer godis.  Varför klickern är så bra är att det är samma ljud varje gång, och att det är lätt att kunna klicka i rätt ögonblick. Att Bara ge godis, eller säga nåt ord, tex Bra, gör att man oftast är lite för sen i belöningen, hunden förstår inte vad den blev belönad för, och ofta belönar man faktiskt fel beteende.

mandyelisabeth
0

#18  Ja, vi tänkte beställa hem den boken faktiskt! ;)

Ja, eftersom jag har en klicker så kanske ja ska börja med det trots allt?

men om jag nu säger "sitt" (han kan det men vi övar vidare ändå), skall jag då direkt klicka och sedan godis? :)

Och om jag vill klickerträna, dvs träna inne en liten stund per dag. Kan jag då t.ex träna sitt och så klickar varje gång de är rätt? Och samma med alla andra kommandon han kan?

Nu är de lite dumma frågor, men jag behöver alla tips ja kan få! =)

Maja2
0

#19  Det jag skulle ge dig som tips är, att vad du än ska lära din hund, lägg inte till kommando-ordet för snabbt.  Om vi tar Sitt till exempel. Få hunden att sitta utan att säga något, i SAMMA sekund som rumpan tar i golvet, klickar du, och ger sen en godis.   Gör om några gånger. När hunden har förstått att den ska sätta sig, och har gjort det flera gånger i rad, DÅ först lägger du till ordet: Sitt.  Kör så några gånger,  Sen provar du att den ska sitta på kommandot, dvs att den ska sitta när du säger Sitt. 

Många börjar med att säga kommandot när de ska lära sin hund något, och det blir ofta tokigt. Till exempel:

Du säger LIGG till hunden, och försöker locka den att lägga sig med en godisbit. Den lägger sig med frambenen, men baken är i vädret. Då säger du LIGG en gång till, och fortsätter locka hunden  med godis.  Du hinner då säga ordet LIGG, flera gånger, och hunden kan inte accociera det till att den ligger, för den har inte lagt sig ner en enda gång.  Locka istället hunden att lägga sig ner, och håll på ända tills den ligger. I SAMMA sekund som hela kroppen ligger ner, klickar du, och ger en godis.  Gör om det flera gånger, och när hunden klarar att göra det flera gånger, lägg då till ordet LIGG och gör som när du tränade sitt.

Kom ihåg att du måste klicka in hunden innan du börjar klicka. Dvs, ha hunden framför dig. Klicka- ge godis, klicka - ge godis, klicka-ge godis…. gör om det typ 10 gånger, sen tar du paus. Gör om övningen några gånger, så att hunden lär sig att KLICK betyder- godis kommer.

mandyelisabeth
0

#20 Tack för tipsen! Då får jag klicka in honom först och främst ;)

Maja2
0

Ts, jag skriver i den här tråden istället för den där tråden om Göteborg….

Träna din valp att det ALLTID är positivt att ta kontakt med dig, dvs belöna ALL spontan kontakt hunden tar. Träna inkallning i vardagssituationer, dvs när du ska ge valpen mat, när valpen är på väg till dig, i såna situationer säger du Kom, och belönar när han kommer . Att träna in kontakt med en så liten valp, ska inte ske med för stora eller svåra krav, tex fotgående, utan spontan ögonkontakt, att han följer dig om du backar tex, att han letar dig om du gömmer dig bakom något…   Lägg det på valpnivå än så länge.

mandyelisabeth
0

tack igen för tipsen =)