Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4274 ggr
[Surina]
1

P-stav till hundar ?

Hade en fundering i natt angående priventinmedel för männinskor.

Det finns ju VÄLDIGT många olika för oss men inte så mycket för hundar?

Så jag sökte lite på internet då det var ju ganska inressant att veta vad som fanns.

Då stötte jag på att det finns tydligen p-stav åt hundar? Men jag har aldrig hört speciellt mycket om det eller om det finns hos vetrinärer?

Någon som vet hur det är med detta??? Det är ju väldigt intressant tycker jag ! :D

Karmatarerskanise
1

Puttar upp

Letfors
0

Jag vet lite men inte mycket. Den måste fyllas på en eller två gånnger per år(minns ej helt) sen är det ökade risk för canser har jag hört. Sen vet jag inte så mycket mer.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

russin
0

I Sverige finns P-spruta och kastrerings-chip. P-sorutan ger ofta otrevliga biverkningar och frmst hos tik, då livmoderinflammation är ofta förekommande.

Chip-kastrering ger färre biverkningar och provas oftast på hnar, men är dyrt.

Preventivmedel för hundar är knappast aktuellt, då det inte är själva fortflantningen man är ute efter att få bort utan det är ju själva driften - alltså att få bort löp och starka drifter hon hanhundar. Det finns liksom ingen mening med att ha hanhundar och tikar som fortfarande parar sig, men utan valpar som resultat. Dels infektionsrisk i onödan och dels den kemiska risken med att pytsa in hormoner i kroppen.

Jag har haft tikar i nästan hela mitt iv och har aldrig någonsin hittils haft en tjyvparning - det gäller bara ha lite koll på sin hund under löpetFlört

sarae
0

Suprelorin Implantat är väl det som närmast kan liknas vid P-stav (även om det inte är samma sak), och jag gissar på att det är det #3 pratar om. Det är mycket effektivt, och  relativt biverkningsfritt, i alla fall på iller där jag har min erfarenhet om implantatet sedan flera år. Nackdelen är att det inte håller speciellt länge på en stor hund, på iller håller det vanliga implantatet på 4,7 mg i ca 2 år, i kansk 6 månader på en normalstor hund. Det har därmeot tagits fram ett kraftifgare implantat på 9,4 mg som då håller längre.

Det finns mängder av vetenskapliga  studier på implantatet på en hiskelig mängd olika djur. Mitt tips är att söka på http://scholar.google.com  efter "suprelorin implant + dogs" - där bör komma upp mängder avvetenskapliga  artiklar. Många kräver dessvärre särskild prenumeration, men man kan ofta läsa abstrakten gratis, samt att en del fulltext artiklar även är gratis.

På illersidan är jag mycket nöjd med implantatet och hur det verkar. Men på iller har vi också problemet att man i princip måste ta dem ur brunst på ett eller annat vis- löp hos honor kan leda till dödlig benmärgsdepression och hanar luktar många gånger avskyvärt och beteer sig ungefär lika illa. P-sprutor och P-piller orsakar vanligtvis cancer och cystor med högfrekvens vilket gör det till ett olämpligt alternativ.

Man använder även Suprelorin för att stävja och dämpa symptom på binjuretumörer med mycket goda resultat.

Hos hund föreligger ju inte samma problematik, men det kan vara ett alternativ om man har flera hundar av blandade kön och har planer om framtida avel, men gärna vill vänta några år.

Ett implantat på 4,7 mg kostar vanligtvis mellan 800-1500 kr att sätta in.