Ställa högre krav
När tycker ni det är rimligt att börja ställa lite högre krav på valpen/unghunden?
Allt från längre träningspass till längre promenader?
Har delvis hand om träningen av en 6månaders valp/unghund och han har just börjat tuffa till sig lite, och egentligen har jag bara sett detta som ett bra tillfälle att börja ställa lite högre krav på honom.
Varför ställa krav över huvud taget - jag har tagit promenader med min hund oavsett ålder, jag tycker även valpar kan få röra på sig ibland. Nu är det skillnad på hur och var vi gått, men jag har då även gått småsvängar med pauser när min hund var 12v.
#1- Jag är nog lite trött men fattade inte riktigt ditt inlägg, haha! :)
Jag menade mest träningsmässigt- till slut kommer man ju till ett tillfälle då man känner att hunden kan och bör kunna detta. Då är det ju självklart att man höjer ribban lite, för att utvecklas.
Haha jag tror inte jag förstått ditt knlägg heller… :s ;)
Jag vet inte riktigt vad du menar?
Menar du i vilken ålder man ska kunna ställa krav eller menar du vilka krav man kan ställa på en hund som är 6 månader?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4- Egentligen både och… :)
Man måste ju i första hand vara säker på att hunden verkligen förstått det man tänker kräva att den ska kunna.
Och sedan får man komma ihåg att med valpar/unghundar så är det ofta lite så att det den kunde pricksäkert förra månaden har den helt plötsligt "glömt" lite senare.
Det jag tänkte mest var hur jag skulle sköta övergången mellan "valpgullestadiet" och unghundsstadiet. Han blir ju tuffare och hormonerna kan ibland spöka till det ;)
Då skulle jag lägga mest krut på vardagslydnaden. Arbeta med de olika momenten och försöka hålla på dem. Det tycker jag är vad man kan lägga som "nivå att uppnå" för en unghund.
Jag tycker att vissa valpar är lite sena med vissa är mer valpiga i den åldern o då kan man lära dom eklare saker som ändå är viktiga så som stanna och inkallning, försöka lära dom hålla bra kontakt med än är en fördel oxå :)