Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1321 ggr
[Surina]
0

Hund ensam hemma?

Jag sitter och tänker lite hur jag ska få detta med valpen att funka bäst…

Jag måste gå till skolan vid 12-14.30 så är borta några timmar.. men jag kan ju inte lämna valpen så länge redan vid 8 veckor!

Men min pojkvän kan tänka sig att ta hand om valpen de timmarna, då hans mamma inte kan varje dag i veckan.

Men då undrar jag lite, jag måste väl presentera min pojkvän till valpen tillsammans med mig ? För att den ska kunna känna sig trygg med honom också.

Han har en viss effekt att skrämma små hundar väldigt lätt…

Så jag undrar lite när tycker ni att det går för mig att lämna valpen med min pojkvän? Jag hämtar valpen på ett lov så första tiden behlöver jag inte lämna den alls, för att den ska få känna mig osv.

Sen också när tycker ni att man ska gå på valpkurs? Vissa säger typ direkt meden andra säger vid 12 veckor och inte tidigare?

Maja2
0

Kommer inte pojkvännen att finnas med i valpens vardag nånting i början?  Tror inte det kommer att bli något bekymmer… om det inte är så att han är hotfull eller okänslig, vad är det som gör att han skrämmer små hundar väldigt lätt?

Jag tycker att du ska Anmäla dig till valpkurs snabbt. På de flesta ställen är det väntetid, och där du nu väljer att anmäla dig, finns uppgifter om hur gamla de ska vara, det varierar beroende på klubb.

[Surina]
0

Nee det är ju så att jag bor i egen lägenhet och han bor kvar hemma hos hans föräldrar(kanska så lat)

Ja han vet inte riktigt.. han är inte hotfull eller nått sånt men han går bara in så har andra små hundar sprunigt iväg och skakat (Chihuahua)

Jag tror att han ser för stor ut så att säga… han har ju lätt att komma uppifrån istället för att göra sig liten.

Okej ! Då ska jag fixa det! Men jag har kollat att vissa klubbar har valpkurs 1 och 2 medens andra har bara 1 kurs ? Är det någon skillnad

Maja2
0

#2 Det bästa är att kontakta klubbarna och kolla deras upplägg, annars kan du aldrig veta.

[countess]
0

Jag var bara ledig en vecka när jag hämtade min valp ! Första dagen kom mamma min och lämnade min äldre hund och hon och skoja fick bekanta sig med vandra sedan under den veckan kom mamma lite nu och då och hälsade på ! Sedan i 1,5 vecka satt mamma hundvakt hemma hos mig så valp fick bo in sig vilket tuffingen tyckte att hon gjorde första dagen :P Efter det så är dom hos mamma på dagarna när jag jobbar !

Det jag därimot inte skulle vilja är att dom är hos olika varje dag hit och dit ! Utan det är enbart min mamma som sitter hundvakt !

jag skulle inte gå innan 4 månader då valpen ej hunnit få ett riktigt imun försvar!

[Surina]
0

Okej så jag ska nog satsa isf på min pojkvän som inte jobbar då att vara hundvakt :)

[countess]
0

#5 okej det låter vettigt ! Men är han arbetssökande eller något? eller vad händer om det tar slut? Tänkte att det är bra att ha en backup :P

[Surina]
0

Nee han ska ju förhoppningsvis komma in på universitet i höst.

Om det tar slut så har jag pratat med en nära vän som kan ställa upp :)

[countess]
0

#7 okej vad skönt =)

[Surina]
0

Jo precis :) Man måste planera allt, vill verkligen inte omplacera min hund :S Vill helst att hunden ska vara med mig tills den dör.

[countess]
0

#9 jag hade heslt varit hemma i minst 1 år haha :P Hade nog behövts då jag är som en zombie . Att både jobba och ha valp tär rejält på krafterna ! Särskilt när lillan varit sjuk!

[Surina]
0

Skulle jag med vilja :P

Oj oj! Ja det är ju som ett barn så det kräver väldigt mycket!

Jag är glad att mina studier är så korta :S

Nåå stackare :(

[countess]
0

#11 haha enligt syrran är hon 100 resor värre än ett barn ! ;)

russin
0

Jag personligen skule aldrig gå valpkurs med en 12 veckors - den är bara bebis då fortfarandeGlad

4 månader tycker jag är en alldeles perfekt ålder att börja gå kurs, för då är valpen klart mer hemtam med omgivningen, lite promenader mm.

[Forest]
0

Väldigt bra att du skapar skyddsnät när man är själv med djur så är det ett ont måste anser jag för ibland blir man sjuk o inte så roligt o gå ut när man har hög feber eller annat. Jag gick kurs när Enja var 6 mån en valpkurs tyckte hon var så valpig länge o vi träna lite hemma oxå innan :)