Dansk svensk gårdshund
Hejsan allihoppa! En jobbarkompis har funderingar på att skaffa en DSG. Hon har läst och hört lite olika om rasen. Så därför tänkte jag höra med er vad ni har för erfarenhet av rasen. berätta gärna lite allmänt samt om det är någonting speciellt man behöver tänka på när man skaffar en sådan. Vill gärna se bilderr också :) tack på förhand!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
En sån har ju jag!:D
Var ska jag börja…hmm…Jag tycker att det är en fantastisk ras. En riktig allround-hund som hänger med nästan överallt. Jag känner inga andra dansk-svenskar så jag kan bara utgå från min knort och det jag läste om rasen innan vi tog hem våran Seth. Seth är alltid glad, är kontaktsökande, inga problem att ha lös, inte speciellt intresserad av att jaga, fungerar med andra hundar och katterna. Jag gillar däremot inte att han gärna vaktar och ger skall, det jobbar vi på.
Innan vi bestämde oss för rasen var vi på mydog och spanade på de raser vi var intresserade av, vid ringen där gårdshundarna fanns var det en harmonisk avslappnad stämning. Hundarna låg och sov elelr kikade intresserat runt omkring i lokalen. De var det avgörande för oss, då vi ville ha en ras som lätt anpassar sig i olika miljöer.
Vi har fjällvandrat med Seth och ha tyckte att det var superroligt! Tyvärr fick han en inflammation i huden så vi fick vända och gå hem andra dagen, inte ens då sviktade hans glada humör trots att han måste haft jätteont.
Han är en liten clown:)
#1-4 Tack för svar! :)
Ang vakt/skällande, är det inte så att de är lite vaktiga? Jag har iaf fått för mig det iom att det är en gårdshund.
Hur mkt mental och fysisk stimulans ger du honom/upplever du att han behöver?
Hon som funderat på rasen skulle åka på mydog för att kolla in raser osv, men fick tyvärr förhiner. De har varit hos en shibauppfödare, men kom tom innan besöket fram till att det inte var rasen för dem. Vartefter har de tänkt att åka till uppfödare av DSG :)
Jättefina bilder :D
#5 De har använts som gårdsvaktare, råttfångare och jakthundar. Så visst kan man få en hund som gärna jagat efter vilt eller som i vårt fall: en hund som gärna vaktar. Samtidigt är vår Seth ganska osäker, så jag är inte helt övertygad om att det bara är hand gener som spelar in, utan jag tror att han vaktar pga sin osäkerhet ganska mycket oxå.
Faktiskt så är Seth en väldigt ljudlig hund, han har väldigt mycket ljud för sig hela tiden. Han morrar och gruffar när han leker, har stönar, pustar och grymtar när han lägger sig tillrätta i bädden eller åmar sig på mattan. Han "knorrar" när han har tråkigt och vill ha uppmärksamhet;)
Jag kan återigen bara gå tillbaka till min erfarenhet av Seth och vad jag läst om andra gårdshundar när jag pratar om hur mkt de kräver. Seth behöver mkt stimulans både mentalt och fysiskt. Man märker på honon när han blir rastlös för då sysselsätter han sig själv, oftast genom att hämta leksak efter leksak ur leksakslådan och sprida ut i hela vardagsrummet, sedan försöker han antingen få igång Tinka eller oss genom att komma och knorra och puttas. När man tittar på honom när han är på det humöret sitter han nästan och hoppar på stället;) Han knorrar och sitter duktigt still för han vet att man blir ignorerad om man är "jobbig", eller blir kommenderad till korgen. Men när han tar för mkt egna initiativ får jag dåligt samvete och oftast har det då varit ett par alldeles för slöa dagar ur en unghunds perspektiv. Det blir så ibland när matte sitter och skriver tenta tex…
För att min dsg ska vara en harmonisk kille så ska vi träna tricks eller lägga spår någon gång om dagen, och ta en långpromenad om dagen. Han är väldigt lättlärd och smart, så han lär sig fort, så ju mer man tränar desto mer kräver han för att det inte ska bli tråkigt. Vi ska börja med WP så han får ta ut sig lite mer emellanåt, som det ser ut nu är vi ute och springer kortare rundor ett par dgr i veckan som komplement till de vanliga promenaderna. Nu sedan vi flyttat ut i skogen är han mkt lös och kan springa sig tröttare än förut när han gått kopplad inne i stan.
När jag är i skolan är han hos sin dagmatte, då brukar hundarna vara med i dagmattens djuraffär där det alltid är liv och rörelse, och då blir de ju rastade i stan oxå. Det tycker jag är bra, ger ger ju extra stimulans mot om de skulle sitta i hundgården medan jag är i skolan.
Så hjärngympa varje dag + minst en långpromenad. Men det är väl vad de flesta hundar behöver. Fördelen med dsg i min värld är ju då att de kan träna det mesta, så matte/husse kan välja vilka grenar som ska tränas för hunden tycker att det mesta är superkul!:) Sedan fungerar det att ta ett par lugna dagar emellanåt, när jag har varit sjuk tex så har det inte varit någon hund som klättrar på väggarna.
På bilden busar Seth med sin dsgkompis Sigge. Sigge är jättestoooor, sedan är han oreggad oxå så hans storlek kan ju tyda på att det finns något annat bak i leden, men de är väldigt lika tempraments- och beteendemässigt. Seth är en liten kille, 2 cm under rasstandard i manken och vägde 6,9 kg förra veckan, Sigge är ca 6 cm för hög och väger 12 kg. Seth är liten och musklad medan Sigge är stor och gänglig. De är motpoler och är bra representanter för att utseendet varierar inom rasen.
Jag är lillmatte till en långhårig DSG, Max. Min erfarenhet är att många individer av rasen är skygga mot främlingar. Skälliga/vaktiga skulle jag vilja påstå också, men det går ju att arbeta med :)
Men det är glada och pigga hundar som gärna är med på allt.
Max har dessvärre en massa allergier och var nära döden när han fick inflamation i bukspottskörteln. Hurvida det är rasrelaterat eller inte har jag ingen aning om. Men han äter en del mediciner och får nu också äta medicin för att han får ont i lederna.
#6 Tack för all info :D
#8 Kan jag få se en bild på honom? :) Hittar inga bra bilder på nätet på långhåriga.
#10-11 Tack :) Fin han är. De korthåriga o långhåriga ser ju välsigt olika ut.
Ja, det är stor skillnad.
Vi var på en DSG träff en gång, och man kunde inte tro att det är samma ras. De långhåriga är väldigt ovanliga har jag förstått. Max långhår kommer från danska sidan, och han är dessutom den lite större varianten.
Långhår är ju inte godkänt, så vi har aldrig kunnat ställa ut.
Har aldrig sett en långhårig förut, visste inte ens att de fanns :) Väldigt söt iaf!
#14 Han tackar ;)
#13 Söt! Men okej. Då förklarar det varför det inte stod någonting om det hos rasklubben.
#16 Jag jag tycker ju självklart han är mycket sötare än de som är enligt rasstandarden ;) Han tackar!

Jag har en tik på 3 år, hon är helt underbar alltid lätt att ha med anpassar sig mkt bra i nya miljöer "hon följer med på allt". Vi bor på gård hon kan säga till om det kommer någon men inte mer än så.
Lätt att hålla ren
lätt med andra hundar!!
Min älskar att ligga och gosa i soffan under en filt tillsammans med mig jag skulle vilja säga att de har ett STORT behov av närhet.
Detta är min första men absolut inte sista :)
Jag rekomender dig att ta kontakt med en seriös uppfödare och be att få komma och hälsa på och att de kan berätta mer om rasen.
Lycka till i ras letendet ;)