Utställning-Päls?
Hej!
Jag har delvis hand om träningen av en 6månaders liten Welsh Corgi Cardiganhane. Som en del av hans miljöträning hade jag tänkt att ev pröva ställa ut honom på en inoff eller liknande.
Men jag undrar hur viktig pälstypen är?
Kan man bli diskad för det och isåfall, får man ändå en bedömning och får visa hunden?
Han är lite "fluffy", inte långhårig men har längre hår kring öronen och under magen. Och lite längre päls på övriga kroppen, än en korthårig hund. :)
Såhär står det i rasstandarden:
"Pälsen skall vara kort eller medellång, hård, helst rak och ha god underull. Den skall vara motståndskraftig mot väder och vind."
Så min fråga är väl om ni tror att jag iallafall hade fått ställa honom och få en bedömning? Ägarna har inget intresse utav att ställa ut men jag tror att det hade varit nyttigt för honom att bara pröva på :)
Det är väl en trimm-ras!? Så det bästa för att få en korrekt bedömning är ju att låta den trimmas.
Ställde vår Jack russell (broken) på en inoff för 2 år sedan.
Fick då med i kritiken att hon "inte var i päls"
Då vi vid det tillfället var väldigt okunniga på rasen så trodde vi att domaren menade att hon var urfälld 
Men hon behövde ju trimmas…
Glömde skriva.
Men trots att hon var otrimmad så fick hon förstapris och ett HP.
#1- Det har jag då aldrig hört eller läst något om, att han skulle behöva trimmas!
Kanske inte de ska
känner inte till rasen. Googlade bara "Welsh Corgi Cardigan trimmning" och fick upp ett gäng resultat.
Tog då för givet att det var en trimm-ras.
Nu måste jag ju kolla hur det ser ut 
Det är skillnad på inoff. och off. utställningar.
Visst kan du ställa ut honom, du får en bedömning även om du inte går vidare. :) Jag har ställt ut min tibbe för miljön och hanteringens skull, trots att hon är missbildad ^^ Fått omdömme, även 1a pris men inga HPn.
MVH
Sofie
#5- Tack för infon!
Då vet jag det, vore ju riktitgt spännande för både mig och honom att se hur det går till bara!
#6 Jag tycker det är bra träning, de inoff. brukar ju inte vara så stora så då är det oftast inte så trångt och lika många hundar som på off. utställningarna. :)
MVH
Sofie
Sen behöver det inte vara en auktoriserad domare som dömer på inofficiella, alltså är det inte säkert att de kan rasen och vet hur pälsen "ska" se ut =)
På en officiell kan det förmodligen bli neddrag på pälsen om den inte är korrekt men sen är den fortfarande ung också så pälsen kanske ändrar sig när valppälsen försvinner.
De va därför ja skrev att de e skillnad på inoff. och off. utställning ;) Fast ja skrev inte va de e för skillnad, men domarna är väl den största skillnaden. Uppf. till min schäfer sprang med henne på en inoff. för nått år sen å då vann hon å blev BIM men domaren va rädd för schäfrar… xD
Det är bra träning, om du är ute efter den biten. Du kan även ta med dig honom på inoff. utställningar utan å tävla innan å tävla när han vant sig vid miljön å så. :)
MVH
Sofie