Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 4405 ggr
Letfors
1

Löptikar på agilitytävling!

Just nu pågår en het diskutin på agilitylistan. Den handra om den nya regen som har med att löptikar får från och med årskiftet delta på tävling. Det ska ha kvar sina start nummer och om aranskören säger stara på matta. Disktutin handlar mycket om hannar som inte kommer att vilja jobba och/eller ylande i tält. Hur går era tankar om de här?

Mina är: Nästa varje tävling är det någon som sygger in sin löptik för att få tävla eller bara var med för att de inte har någon bätterstans att göra av den. Trors det värkar hannar vara kvar på banna. Visst kommer antlat löptikar att öka på en tävling. Om vi kommera i flera granländer där det är tilllåte med löptikar. Har det inga problem med att de sprinager av planen til tikarna.

Jag som har en hund med mycket jakt i. Kan skulle kuna få problem med att min hund börjar spåra vilt om något sådant har krossat planen. De tar ingen hänsyn till. De är likande sitvation med nartuliga instinker som hanar har för löotikar.

Jag förstår alla som har problem med tikgalan hanar, därför har jag bara tikar i nu läget.

Vad tänker ni? Agility tävlade som varnliga hundägare!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Fridaaaa
0

Tycker det är fel att ha löptikar bland okastrerade hanhundar, synd om hanhunden plus syns om ägaren.
Nej tycker inte man ska få ha det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
5

Är hanar så hysteriskt galna pga löptikmar i närheten att dom inte ens kan koncentrera sig på träning/tävling i vuxen ålder kanske kastrering är något att fundera på - det finns tyvärr många översexuella hanar där testosteronhalten är lite väl hög.

Jag är inget fan av kastrering, men i och med att många raser ska ha otroligt tydlig könsprägel och mycket maskulina hanar, så kommer även dessa hanar ha högre testosteronhalt = mer myckiga mot hanar och mer galna på löptikar.

En hane ska kunna tävla oavsett löptik eller annan störning - annars gäller mer träningSkrattande

[Surina]
0

Jag tycker att man skulle ha agility tävlingar honor och hanar separat iaf.

Det skulle ju vara mycket lättar för säkert väldigt många.

[Forest]
0

Tycker det är bra, nu anser jag väl inte att höglöpande tikar ska delta kanske. Men hanar ska lära sig att funka med löptikar man får ofta vara med sin löptik under kurser o där säger kursledaren (vart på 4 olika kurser när någon tik har löpt) att det är bara nyttigt för hanhundar att lära sig.

Changrila
6

Jag håller med dig!

Sedan är det väl så att löptikar ska starta sist om de är med? Har för mig att det är så på rallylydnaden iaf…

På rallylydnad får löptikar vara med. Dessutom tror jag att de får vara med i skydd eller IPO eller vad det var. M.a.o. har löptikar redan tidigare fått vara på klubbarna och träna och tävla. Det är inte ens alla klubbar som har löptiksförbud! Uppenbarligen har agilityhundarna klarat sig ändå, och det tror jag absolut att de gör även i framtiden.

Jag har många gånger träffat hundägare som är helt övertygade om att jag har hanhundar eftersom deras hanar gjort utfall mot mina hundar. Jag har även träffat hanhundsägare som är övertygade om att mina tikar löper eftersom deras hanar är så väldigt intresserade av mina hundar (de har då varit mitt mellan två löp). Så tja, folk verkar gilla att kunna skylla på löptikar om deras hundar inte uppför sig som väntat och jag tror alltså att folk ofta gör det här med löptikar till en större grej än det behöver vara.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
0

# 4
Visst är det en fin tanke att inte höglöpande tikar ska vara med, meeen det kan vara extremt(!) svårt att veta när en tik är i höglöp.

---------

[Forest]
0

6 jo det kan vara lite knivigt :) Men du kom med bra förslag där ang starta sist. Det skulle underlätta. Men en sak kanske man kan ta med hanhundar känner lukt av löptik är det inte upp till 5 km avstånd Flört  Ska då vi med löptikar behöva vara ifrån området upp till 5 km o vänta ut när vi får starta.

[countess]
0

Det jag undrar är vem säger att det inte varit en löptik på banan dagen före? eller just före tävlingen och vem säger att ingen har smygit in sin löptik och tävlar endå ! det tror jag är vanligare än man tror! Nä jag tycker löptikar ska få vara med har jag koll på min tik så får dom hålla koll på sin hane ! Min åsikt iaf ! Sedan tycker jag hanar ska klara av att jobba fast det är en löptik brevid ! Annars kan man ju lika gärna ta bort allt vad störning heter ?

Det här med att löptikar ska starta sist tror jag inte heller på! det är väl oftast 18 klasser ! Om det då är en löptik i varje klass ! så då blir det ju "36" klasser det kommer aldrig att funka ! Då måste dom bygga om banorna när löp tikarna ska starta ! och då kan man ju även börja tjafsa om banan var exakt likadan eller hur?

Men jag fick hoppa över 2 tävlingar i sommras pga löp dessutom var det debuten vi skulle köra . Riktigt surt men , ja jag säger endå allt eller inget ! Antigen får löptikar vara med och då starta som vanligt eller så får löptikar inte vara med .

NathalieT
4

Jag tycker att det är ganska dåligt :/

Jag tycker att alla ska ha samma chans att vinna och det tycker jag inte att alla hanhundar får när det finns löptikar där.
Kastrering kanske inte alltid är ett alternativ, hunden kanske ska användas i avel till exempel.

Så nej, isåfall så borde löptikarna inte få vistas på området när de själva inte tävlar..

[countess]
0

#9 fast många verkar tro att löptikar inte bryr sig om hanar ? det kan jag säga att det gör dom ! min fd hade en tik som hoppade över stacketet på 2 meter så fort hon löpte!  Och har man en hund som inte kan fokusera överhuvudtaget för att det är en löptik i närheten och har så problem med översexualitet ska denna hund inte gå i avel heller!

[Forest]
0

8 håller med dig du kom med väldigt bra saker :D

9 kemisk kastrering är inte permanent dessutom sen är det väldigt nyttigt för hanhund att lära sig funka o villig att arbeta trots störning med löptik.

Changrila
8

En hane som inte kan fokusera på något annat än löptikar när det är en löptik i närheten bör kanske inte gå i avel? Den åsikten står i alla fall jag fast vid.

---------

Labolina_73
0

svårt läge lite…

jag vet bara på kattutställning får inte en löpande hona vara med på.. men det jag tycker är konstigt är ju att man får ha fertila hanar som strilar.. blir lite bakvänt på ett sätt. fertil hona ja, fertil hane ja,, en fertil hona löper ibland,, så är det..

men svårt som sagt,,,

kanske skillnad även på hundsidan på utställning och eller tävlingar,, på kattsidan har vi ju inga tävlingar så..

//Linda

[Forest]
0

12, du tänker som jag Glad trevligt, sorry lite ot Flört

SaraC
1

Jag tycker spontant nej.

Som tikägare får du stå över tävling cirka 6 veckor/år, som hanhundägare kan du få stå över alla veckor på ett år!

Och nej, man kan inte säga att kastrering är något att fundera på för alla. För det första så är det ingen garanti för att det ger en förändring och för det andra så är det inte genomförbart/rätt beslut för alla.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ronja06
4

Jag ser det som fullt naturligt att även löptikar ska få tävla. Nu tävlar jag med hanhundar (och en kastrerad tik) och hitils har det inte varit några problem.

Viggo, är rätt så mycket hane. Han trippar gärna på tårna och kan med lätthet fastna vid goa "löpfläckar" när vi är ute på promenad. Han reagerar även starkt på tikar och känner genast om en tik bara är på G att börja löpa. (han är nästan värre då - han reagerar ungefär 1 månad innan löpet drar igång) MEN, på agilitybanan är det en annan femma. Där är det alltid full koncentration. Och med handen på hjärtat, det finns nästan på varje tävling löptikar på området. Även startande. Är dock osäker på hur han skulle reagera på en höglöpstik i en sådan situation. Vi har dock gått kurs i samband med att en höglöpstik var med. Då var Viggo 1,5 år och fortfarande väldigt omogen som hund. Så visst reagerade han. Och det han gärna gjorde var att springa iväg mellan "transporterna" när vi var klara med övningen. Morr… Men han kopplade väldigt fort att han inte fick något utav det ändå. Förutom en lite smått irriterad matte. ;)

Bara förra veckan vallade jag med min BC ungpojk tillsammans med en löptik precis bredvid. (nu kanske det är fel att dra en parallel mellan vallning -agility) Men det jag vill tror, att med rätt träning och hunden finner intresse för sitt arbete och förare, går det även före dess naturliga drifter. Jag vågar även tro att hanhundar vänjer sig med löptikar omkring sig. Jag menar… Min Viggo har bott tillammans med löptik i en vecka utan problem. Det var väll lite "pipigt" den första timmen. Men sedan efter en lättare tillsägelse och sedan återgå till normalt liv så ignorerade han tiken. (även om man givetvis var tvungen att ha extra koll också)

Det jag dock tycker, och önskar, är att tikarna ska få starta på en egen matta. För att det inte ska bli sådana där onödiga löpfläckar på området. Det är ju förargligt om en hane får sitta precis på plats där en god tik suttit.

Med tanke på all den utrustning man faktiskt köper in, och allt som planeras. Borde inte en liten mattstump kosta så mycket över budgeten?

Att alla tikar startar sist i klasserna tror jag dock inte hade hjälpt någonting. Kanske för första klassen på dagen. Men i regel brukar det ju nästan alltid vara som så att det kommer klasser efter en avslutad klass i början av dagen. Då kommer ändå lukterna finnas kvar i koncentrerad form.

Mvh Emelie Förlägen

JoannaLi
0

Jag vet inte, det behöver ju inte vara så för alla, men jag vet att mina morföräldrars hundar, alltså när tiken löpte, och hanen började komma på att de faktiskt hade olika kön (han var otroligt sen med det) så led han ju verkligen.

Jag vet inte hur det är exakt, men även flera andra hanar där får verkligen… Ja, de vill så gärna att det nästan gör ont, och då tycker jag att det är lite dumt att man ska låta tikarna tävla under löpet, för alla hundar reagerar ju olika, och att träna kan man ju göra, men om man satsat stenhårt på en tävling, liksom bara tränat, tränat, tränat och liksom allt klickar…

Och så kommer det en löptik, och denna hanen är 'otränad' så raseras ju det.

Kanske är olika för olika raser, och individer, men någonstans där ute, även i agilityvärlden, måste ju dessa hundar finnas.

Ronja06
0

#17: Jag tror mycket väl att det tyvärr kommer att sållas bort hanhundar ur tävlingar. För något jag vet på min Viggo, är att han blir dödstrött efter att ha umgåtts med löptikar omkring sig. Det är som om han går på helspänn, även om han inte visar det så tydligt. Hade jag inte varit konsekvent med hans träning och han blivit van med löptikar sedan tidig ålder, så tror jag inte att han hade valt agilityn före en god löptik.

De som jag dock känner för lite extra är faktiskt de hanhundar och ägare som är helt nya i sporten. Säg att lilla Lisa har börjat träna agility med familjens hanhund på 2 år. Hunden var aldrig tänkt som agilityhund, utan familjehund. Hunden har aldrig tränat tillsammans med löptik. Hunden är jätteduktig på kursen (kurserna) och nu vill de ut och testa på att tävla. Nervositeten och spänningen är hög. Hunden startar och springer två hinder. Plötsligt får den nosen i backen. Den kan inte bryta beteendet utan Lisa får hämta sin hund och kämpar allt hon kan för att få honom att finna koncentration på agilityn igen. Hunden springer fram till en löptik som står vid bankanten.

Nervositeten förvandlas till ilska och frustration. Och slutligen kanske man därför aldrig mer vågar tävla. För att man fick en sådan start.

DET scenariot är jag rädd att se nästa år. För det krävs en jädra massa mod att våga gå ut efter en sådan incident.

Något annat jag hört det diskuteras om i bekantkretsen är att de med löptikar kan spela fulspel. För fula medtävlande finns det, som tävlar för vinnandets skull utan respekt för andra har jag hört. TYVÄRR, är det något som har setts. (medtävlande som med avsikt försöker distrahera varandra) Diskussionerna har varit som sådana; tänk om en tävlingsmänniska med avsikt går runt med sin löptik runt hanhundskonkurrenterna för att distrahera dem? För mig är det givet att om man nu ska tävla med sin löptik, ska försöka hålla sig i bakgrunden så mycket som möjligt. Men sedan så finns det kanske inte människor som är så sportsliga?

Mvh Emelie Förlägen

JoannaLi
0

Men precis (om man bara byter ut Lilla Lisa mot Unga Joanna), skulle de där stämma perfekt på mig.

Skulle hemskt gärna någon gång starta med Jappe (yngsta jämten, som faktiskt är jättefin när man väl taggar igång honom på arbetet), egentligen bara för erfarenhetens skull, men om man ser på hans fader när det finns en löptik…

Alltså, två stängda dörrar och en kompostgrind tog han sig genom bara för att komma till tiken, så desperat var han.

Och alltid finns det ju någon löptik någonstans…

[Malin3033]
5

Ärlig talat tycker jag att man gör en höna av en fjäder. Löptikar är tillåtet i de flesta andra sporter samt hos agilityn utomlands. Löptikar finns dessutom med på varenda tävling så jag förstår inte problemet. Skillnaden är bara att nu Vet vi om det, så nu gäller ömsesidig hänsyn.

Ronja06
0

#20: utomlands bl.a. Danmark får löptikar vara på specifika områden. Och starta på matta bl.a. Det är väll egentligen det jag reagerat på. För att underlätta mentalt för de som är oroliga - varför inte göra några sådana enkla förändringar. Löptikar har det alltid funnits på tävlingar ändå. Nu är dock en stor skillnad att antalet antagligen kommer öka.

Mvh Emelie Förlägen

Letfors
0

#20 & #21 jag håller helt klar med Mailn! Att tillåtet löptikar kommer att påvärka alla han hundsägare mentalet och gå runt att vara nervös. Det kommer att smitta av sig till hundarna. Det finns idag löptikar på alla tävlingar det är jag nästa säker på!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[Malin3033]
0

#21 fast å andra sidan har Danmark röda rosetter på löptikarnas koppel och det tycker jag är idioti då det blir överdrivet uppmärksammat. Hur hanarna reagerar beror oftast på förarnas inställning och det blir nog en jäkla cirkus om tikarna lyser med röda band: "aaah! Där en en löptik, akta!". Jag menar, hallå? :/

Ronja06
1

#22: Löptikar ska få tävla. Och jag tror att många målar fan på väggen redan nu. Av rädsla för att de inte vet hur hundarna kommer reagera. Men jag förstår dem. Jag tror inte det kommer att påverka de mer rutinerade hundarna och förarna. (ja, kanske någon såklart.) Utan detta kommer med större säkerhet påverka de hundar och människor som tävlar för en trevlig aktivering för familjehunden, eller den mycket orutinerade föraren och hunden. Många brukshundsklubbar har stängt för löptikar. Vilket inte heller främjar de som faktiskt vill träna sina hanhundar på denna form av störning.

För mig ska agilityn vara öppen för alla. Och då anser jag även att man ska få underlätta för alla parter. Att neka löptikar är fel - likaså är det lika fel att inte acceptera de hanhundar som faktiskt mår dåligt av löptikar. Att hitta en jämvikt där alla parter är nöjda är som alltid omöjligt. Därav ser jag det som mer riktigt att det skall finnas lite restriktioner. (ex. en mattbit tiken skall få starta på för att inte lämna löpfläck på startfältet) För att i största mån underlätta för de oroliga förarna.

Sedan som du skriver i #1 Letfors. Din hund är av jakthundstyp som kan få vittring på vilt skulle kunna spåra på agilitybanan om något vilt skulle ha gått över planen kvällen innan. Sant. Men vad hade hänt om någon placerat ut ett rådjur precis innan din start på banan?Som i viltspår lämnat någon blodfläck. Hunden hade till och med sett djuret i fråga. Inte bara lukten. DET fast hela tiden ? Hanhundar får, på varje tävling, utstå dessa drifter. Det gör att ingen kommer att ta hänsyn till detta, året om alla tävlingar.

Så jag ser inte heller problemet med att underlätta för de  hanhundsägare som har dessa problem?

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
4

Men fortfarande så tror jag att det kan vara lika negativt att märka ut de tikar som löper. Som man brukar säga "Det man inte vet, det dör man inte av".

Sen får man inte glömma, att det var vi, agilityfolket som ville att löptikar skulle få börja tävla. Så varför klaga?!

Ronja06
0

#25: det är ren fakta att många hanhundar faktiskt reagerar jäkligt starkt på tikar. Likväl även om man inte reagerar. Så varför inte bara kunna underlätta för dessa hanhundar? När det gäller att "märka ut" en tik är väll det också fel. Förstår precis hur du tänker. För många gånger blir det precis som man tänkt sig. Typ "jag ska inte ta tunneln, inte tunneln - hunden tar tunneln" Nu menar jag inte att man ska märka ut löptikar redan på kopplerna. Men tittar man på danmark så fungerar ju det fint med deras "utmärkarregler".

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Jag vill inte påstå att jag klagar (ingen har påstått det heller iof) ;) Men jag tycker att nu när steget (äntligen) är taget att löptikar får tävla - så kan man utveckla reglerna som så att det ska bli så enkelt för alla :)

Mvh Emelie Förlägen

[countess]
3

Jag kanske svänger ut lite mycket nu men ! Min tik är lika galen i bollar som hanar är i löptikar ska man förbjuda folk med bollar då för att min tik kankse kan kan sticka från banan?Inte för att hon gör det men jag skulle inte bli förvånad!

Sticker hunden från banan har man inte tränat kontakt tillräkligt!

Håller med Malin3033 Att märka ut tikarna är ren idioti då man blir mer nervös för att hanen ska sticka till just den tiken!

Alexandra-S
3

Jag tycker inte att löptikar ska få vara på någon träningsplan alls faktiskt. Det ligger i hanhundars natur att reagera på det och jag tycker att alla hundar ska ha samma förutsättningar. 
Det är ju faktiskt så att vissa tikar reagerar på andra tikar som löper också, och det är ju lika synd om dem.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Letfors
0

#24 emeile så får man ha rådjurklövar om belöning :) om någon skulle ha det finns det stor chans att hon dra på de. Ska vi förbjuda vissa belönigar :p

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Ronja06
0

#30: Men sätt rådjursklöven under henne då vid start, eller gör ett blodstopp precis innan start - dra den banan runt och placera i lådan i slutet. Vi kan ju gömma löptikarna i en låda också isåfall. ;)

haha förlåt. Men tycker nästan att denna diskussion är väldigt väldigt löjligt överlag. Människor målar fan på väggen. Men för mig så är det väldigt givet att har man möjlighet ska man väll ändå försöka underlätta för så många människor det bara går?

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

ok. Det där lät ju jättefel det jag skrev sist. Diskussionen är inte löjlig - men det känns som det blossar upp väldigt mycket bara. Som Malin skrev så gör man en höna av en fjäder. För vi VET INTE hur det kommer bli faktiskt. Det kanske fungerar jättebra ! Även om jag fortfarande håller på startmatta. *ler*

Mvh Emelie Förlägen

Letfors
0

Om du läser mellan rader så mennar jag samma ska :) Vi kan ju sätt upp ett nät över planen med för att hundarna inte ska se fåglar som flyter över dom i starten :P

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Magdalenaa
0

Har ej läst nå många kommentarer. Men vill mer än gärna uttrycka vad jag känner.

Jag har tävlat 4 helger i hela min karriär som började i somaras. JAG har en avelshane, som vet vad löptikar betyder, dags att skapa valpar!!!
Han är gaaalen så fort han känner en löptik på flera flera flera meter avstånd. Då han vet innebörden för det hela….

Så jag är lite emot detta med löptikar, för min egen skull. Då min hane är gaaaaalen i allt som heter löpande tik. Tror att många känner som jag.

Jag har inte vetat om vars man ska rösta för denna regel, jag hade röstat NEJ..

Men för att vara på den säkra sidan ska jag så fort mina kompisar tikar löpa att få träna med dem. Be dem gå och "bloda" ner banan och köra sen där. Allt för att få träna med frestelsen av löpande tik.

Han känner av nu i förväg när tikar ska löpa, även om de är nån vecka kvar för dem innan dem börjar.

Brukar kalla han för vampyr, den blodsugande Pudel..

NathalieT
0

Håller med dig, min hund är också aveslhane så han blir också förändrad :s
Fast han kan kontrollera sig, hoppas han kan göra det på träning också…

[Aremea]
5

Det går ypperligt att jobba med löptiksstörning. Om man har en hane som blir knäpp av det kanske man ska lägga om lite fokus i träningen.

Precis som man störningstränar med andra saker, och med drifter hos jakt och vallhundar så kan man jobba med löptiksdoft.

Som hundägare kan man inte förvänta sig att världen ska anpassa sig, man får helt enkelt träna!

/Aremea

Magdalenaa
0

#36, jo det är precis därför jag ska träna mycket med löptikar.

Letfors
0

#37 jag tycker att du har en väldigt bra inställing till den nya regen. Tänk om fler skulle anpassa sig och inte klaga så mycket :)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Fjordell
4

Jag har en amstaffkille på 9 månader, och 30 kg hund som blir alldeles till sig över löptikar är ALDRIG kul. Detta gäller inte bara på tävlingar. Löptikar finns ju överallt i verkliga livet. Ska man ha en hanhund så får man ta allt som kommer med dem också. Då gäller det alltså att träna sin hund! Man kan faktiskt, med mycket träning, få kontroll på hanens behov av gå på varenda löptik.

Jag förstår hur ni tänker, ni som inte vill att löptikar ska få delta. Men alla vi som har husdjur överhuvudtaget, har ett stort ansvar. Var och en ska se efter sina djur, inte diktera alla andra hur de ska och inte ska göra. Fokusera istället på det DU kan göra.

[Forest]
1

37 håller med 38 :)

39 även du har en fin inställning.Glad

Kan oxå tillägga att vi med löptikar har det inte så lätt vi heller, de är inte alltid så himmla duckiga på lyssna utan har ett mål i sicktet. Vadden i öronen kan vara svår att få bort Flört

Fjordell
0

#40 Absolut! Har också två tikar, dock är den ena värre än den andra. Hon bestämmer verkligen själv när hon har fungerande hörsel, men det är på tok väldigt mycket mer jobb med en hanhund i mitt tycke. Det kan dock bero på vad det är för ras också, och med en terrierhane finns det mycket vilja att jobba med :D

[Nalle-]
0

Jag har inte läst hela men måste fråga, finns det många hundar som inte bryr sig om löptikar? Och som kan koncentera sig ändå? Jag vet inte ens om jag mött någon sådan :s Är dock inte insatt i tävlingssammanhang.

[Aremea]
1

@#42 Jag har haft hanar i flera år, och under en period två hanar (en fd avelshane och en unghane mitt i könsmognad) samtidigt som en tik.

Under löp hölls de självklart åtskilda mha kompostgaller, men det var aldrig problem att mata dem tillsammans, gå promenader eller platslägga två av dem och jobba med nr 3. Så länge jag var med så var mitt ord lag!

Unghanen(nu 2½ år) vänder bort huvudet om höglöpande tik vänder baken mot honom. Han vet vilka regler som gäller.

På vallhundstillställningar kan löptikarna sitta lösa brevid lösa hanar. Hundarna sitter där de sitter och har fullt fokus på fåren. Men så är vallningen en starkare drift än sexualdriften också;)

Med andra ord: Kan vi kontrollera vallningen i en BC så kan man kontrollera könsdriften. Det handlar bara om träning.(i normalfallet)

Loveradio
2

Tycker inte löptikar ska få tävla.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Lostmybrain]
2

Jag tycker löptikar borde få tävla.

Att de löper kan man ju inte göra något åt.

Hanar kan man träna!

SmileyMalin
0

Jag tycker att det är tråkigt att regeln om att tikar ska köra sist slopades. Alltså inte sist på hela dagen utan bara sist i sin klass ;-) Tror dom flesta rutinerade hanhundar kan hantera löptikar på området, men att sätta en hanhund i starten bara en minut efter att en höglöpande tik suttit på samma ställ känns rätt dödsdömt…. En sådan enkel detalj hade ju verkligen underlättat för oss med hanhundar! Skulle jag veta att hunden som fått startnumret före min okasterade hane var en löptik skulle jag garanterat köra en vit lögn för att få byta startnummer!!

Sen kan jag känna en viss oror för tikarnas välmående med den nya regeln… för många tikar mår ju trots allt dåligt under löpet och är absolut inte pigga nog för att tvingas ut på tävlingsbanan under höglöpet, men kommer alla förare respektera detta? Låter man sin tik stanna hemma även om det exempelvis är sista chansen att ta den sista sm-pinnen?

fettmedkevlar
1

Jag har bara läst första inlägget i tråden..

Men jag anser att kan inte en hanhund prestera bra på tävling trots löptikar så får ägaren ta och träna mer! En hund som störs av löptikar kanske bör kastreras, eller ja.. Som jag anser, tränas hårdare att inte bry sig om löptikar.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Magdalenaa
0

#47, det är mååånga avelshanar som tävlar! OCH dem vet vad lukten av löp betyder, och blir galna…..

Det vet innebörden om vad som ska hända.
Kanske svårt att träna bort när dem är till för avel?!

fettmedkevlar
1

#48 Spelar ingen roll enligt mig, hunden ska veta skillnad på allvar och allvar. Är det träning/tävling som gäller så ska hunden kunna hålla fokus på det den är där för att göra.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se