Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 2304 ggr
[Tess86]
0

Aktiviteter för att träna fysik

Har ni några tips på enkla eller lite mer avancerade aktiviteter för att träna upp fysiken hos hunden. Det får gärna vara aktiviteter som är mentalt stimulerande också men de ska framför allt träna fysiken, dvs muskler eller kondition eller både och.

De aktiviteter som vi gör med Skade idag är cykla och åka skidor beroende på väder och då får hon vara följeslagare om hon vill och dra när hon vill, jogga, gå med klövjeväska, gå med vikter på bakbenen, träna på löpband i vatten, gå med lina i terräng när vi måste och annars får hon springa lös i terräng, dra vagn med vikt i, dra vikter direkt på marken.

Det är det jag kommer på just nu. Och så gör hon ju en del småaktiviteter också som att vara ute och leka och busa med oss eller med andra hundar.

Så, vad brukar ni träna med era hundar?

[Tess86]
0

Jo, glömde säga att vi tänkte börja med agility till våren också, ifall vi får plats på någon kurs och det passar för Skade.

[countess]
0

#0 Men hur var det med skades skada i höfterna ? Är det bra att hon ska dra och träna agility särskilt eftersom agility sliter hemskt mycket på hundarna ? Inget dumt mednat men tyckte jag läst att hon hade hemska höfter i någon tråd eller har jag missuppfattat?

[Forest]
0

2, har med förmig det. jag skulle inte oavsett hur välmusklad hon är köra agility, likaså krupa med henne det är något som sliter på höfterna o knän.

[Tess86]
0

#2 & #3 Jo, ni kommer ihåg så rätt. Jag har pratat med sjukgymnasten om agility för att träna Skades balans, muskler och träna kontakt med oss. Sjukgymnasten tyckte att det var en bra idé så länge vi anpassar träningen till hennes förutsättningar. Skade kommer alltså i så fall inte tränas för att kunna tävla. Hon kommer inte få hoppa utan hopphindren får sättas väldigt lågt så att det blir kliv, hon kommer heller inte får göra t.ex. V-hindret (vet inte vad det heter, det som är som ett uppochnervänt V) eftersom det där finns en risk att hon hoppar av för tidigt så att det blir för högt hopp. Vi kommer typ köra slalom, tunneln (för den kan de väl springa igenom, inte krypa?) och som sagt låga hopphinder och om det går att träna balans på något hinder. Men som sagt, vi får se om agility passar henne.

[Tess86]
0

Samma sak när jag säger dra vikter, vi kör inte weight pull med henne med svintunga vikter, men sjukgymnasten såg att Skade sträcker ut bakbenen bättre när hon drar än när hon går som vanligt så hon brukar få dra lite lagom tung vikt eller dra oss.

[countess]
0

#4 okej då är jag med =) nä tunneln behöver hon inte krypa igenom =)

Hmm sitter och funderar men det är helt tomt i huvudet återkommer med förslag till träning =)

[Tess86]
0

Vi har ju rätt många olika aktiviteter redan, vi gör något varje dag förutom promenader, fast varvar enklare saker med jobbigare saker så att Skade får vilodagar, men jag tycker att det är så kul att träna med henne så det är roligt att prova på nya saker.

Det var det här jag längtade efter ända sedan vi fick hem en valp, att få träna med henne, och sedan när hon väl var ett visade det ju sig att höfterna var dåliga och jag blev så ledsen för hennes skull för att hon inte skulle få träna och göra saker. Men så fick vi ju träffa den bästa ortopeden i Sverige och han sa att hennes problem bara kan tränas bort och det är så kul att hela tiden se henne bli starkare och starkare.

[Forest]
0

4 aha då är jag oxå med :) så du undviker ganska många hinder kan man säga. Kan oxå tipsa dig om rallylydnad, ta en titt även där rolig aktervering där man tränar in kontakt,lydnad undvik vissa momentFlört

Vattnadal
0

Dragträning är ju bland det bästa, då det bygger muskler utan att slita. Låt henne dra en trasmatta i nomesele med lina som ger rätt dragpunkt , under vanliga promenader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SmileyMalin
0

Balans o motorik är ju kul och nyttigt. Jag har lärt Liam ett kommande för framtassarna och ett annat för baktassarna. Idag fick till exempel balansera bakbenen på en sandlådekant. Det borde ju förbättra balans, motorik och även bygga lite nya muskler :)

[Tess86]
0

#8 Ja, det får mest bli en aktivitet för att ha roligt tillsammans, utan några bestämda mål. Vi får ta det som det kommer helt enkelt. Rallylydnad har jag blivit tipsad om från hundklubben också, det låter kul men det kanske visar sig att Skade hatar både agility och lydnad. Hon blir så sur när hon inte förstår vad hon ska göra. Kanske är det man själv som gör fel då men det känns som att hon älskar explosiv träning där hon verkligen får använda musklerna och blir väldigt snabbt uttråkad av lydnadsträning som är lite stillastående. Grundlydnad går ju bra men trix och sånt ledsnar hon på. Blodspår som hjärnjumpa har hon dock stort tålamod för, men det är hon ju i princip född till.

#9 Smart det där med en trasmatta. Kanske dum fråga men menar du en rulle av mattan eller en platt matta som ger mycket friktion mot marken? Skade har en Oinakka-sele, jag antar att det går lika bra som en nome…?

#10 Kul trix! Tack för tipset. Jag ska se om jag lyckas lära Skade detta :)

Letfors
0

Olika freestle trik är jätte bra fysträning. Tyå sissta varket,slalom snurra och kryp för att bara vara några :)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Vattnadal
0

#11 Nomesele är modellen, inte tillverkaren. Flört

Jag tänkte platt matta, och gärna blöt så den blir lite tyngre. Den stannar när hunden stannar, så det finns ingen risk att den åker på henne bakifrån och skräms.

MVH Elin

[Tess86]
0

#13 Jasså du, alltid lär man sig något nytt :)

Det låter som en bra idé med mattan. Jag hade tänkt en kätting av lagom vikt men den är ju kanske lite mer skrämmande. Fördelen med en kätting är ju att den är lättare att förvara. Det kan ju vara lite besvärligt med vart man ska göra av en sur trasmatta i lägenheten Tungan ute

Vattnadal
0

Tänk på att ta en lina mellan sele och kätting/matta, så att inte selen pressas ned mot baken. Dragpunkten blir för låg om du fäster kätting ed direkt i selen. Nomeselarna är gjorda att dra släde od som har fästpunkten en bit över marken.

MVH Elin

[Tess86]
0

Ja, jag har tänkt på det också. Om man fäster kätting direkt i selen så kommer ju kättingen att hänga i luften ner från Skade, och det funkar ju inge vidare.