njä krävande vet jag inte,, den går ju under sällskapsraser. Iofs kan ju även dom vara krävande men detta står om rasen iaf på vovve.
Bakgrund:
Ursprungsland/hemland: Frankrike. Rasen härstammar från barbet med vilken den fortfarande har mycket gemensamt. Ursprungligen användes Pudel vid jakt på sjöfågel. Så småningom kom Pudel och barbet att skiljas åt. Uppfödarna bemödade sig om att bibehålla ursprungstypen och enfärgad päls.
Allmänt:
Pudeln är känd för sin trofasthet, sin lätthet att lära och dresseras, vilket gör den till en särskilt trevlig sällskapshund. Rasen skall ge intryck av klokhet och ständigt vara alert och aktiv. Den skall vara harmoniskt byggd och ge intryck av elegans och stolthet.
Storlek & vikt:
Mankhöjd: Storpudel: Över 45 cm till och med 60 cm med en tolerans på 2 cm uppåt. Mellanpudel: Över 35 cm till och med 45 cm. Dvärgpudel: Över 28 cm till och med 35 cm. Toypudel: Över 24 cm till och med 28 cm.
låter ju inte så krävande.. :-)
//Linda
Tycker inte pudlar är särskilt krävande, om du inte menar pälsen det vill säga ;) Fast har du den i sällskapsklippning är det inte så jobbigt :)
Tycker absolut att du skall kika på Pudel, så länge hunden får ett berikat liv och får hänga med lite varstans så borde en storpudel trivas.
Eller kanske bedlington terrier? som inte är så mycket till "terrier" som många av sina släktingar, sedan finns ju även xolo men jag antar att du kanske hellre vill ha päls än naket?
≧◔◡◔≦
Jag hade någ kollat lite på mellanpudel mer jag vet inte man jag tycker de är ofta lite lungare o inte så stutsiga.
Hört att stor pudlar käver långa promenader varje dag och mycket mental aktivering i form av uppgifter och tex lydnad/spår. Men det stämmer alltså inte?
Anledningen att den inte får krävs för mycket är för när det är mycket med jobbet eller tävlings säsong för hästen ska hunden må bra av att bara vara med och gå normala promenader ;)
#5 Dom är inte klassade sällskapshundar för inte, jag tror inte majoriteten av alla pudelägare lägger massa spår och tränar lydnad, jag känner ingen som gör det iaf :)
Däremot vill dom ju såklart ha aktivering, men kanske ett spår då och då, allmänlydnad och promenader i alla ära men mer roliga, händelserika promenader än långa.
Det är min uppfattning, den storpudeln jag växte upp med var en ren familjehund utan någon nämnvärd aktivering alls, men absolut så har pudlar potential men jag tycker det är skillnad på att gilla och att kräva aktiveringen… kolla läget med uppfödare också..
≧◔◡◔≦
#6 okey, tack för tipset, jag hade en lite förkärlek till deras päls så blev lite ledsen när jag fick hör att dem var krävande ;)
7 tror du kan ställa en del frågor oxå till uppfödare för de svarar säkert på dina frågor :)
#7 jo självklart kommer jag beskriva mig, mitt liv och hur hundens liv med mig kommer se ut och fråga om hon har någon valp/hund hon tror kan passa mig :)