Standardt, för alla?
Passar det fodret för alla?
Vi måste byta foder då han får hudutslag av RC. Tänkte då försöka byta till ett foder utan majs, eller med så låg halt som möjligt.
Det verkar som att många här inne använder deras foder och priset är ju inte skyhögt. Men kan man ge det till valp?
Simba är nu strax över 4 månader, men om det inte går vad kan ni rekommendera då?
Vad är det för ras.. Ser ut som boxer på din Avatar..?
Är inte så inne på det där med valpar och foder, men är det en större ras så ska man ju börja tidigare med vuxenfoder..?
Du kan inte jämföra Standarts olika och ta det med högst fetthalt..?
Som sagt, inte helt inne på det där. 
Andra kan säkert svara bättre..
Ja förlåt, det är en boxer. Vi har somagt haft RC innan men där ska man inte byta förrän vid 15-16 månaders ålder.
Kollade på standardts sida men hittade ingen information varken att det gick bra eller inte bra att använda till valp.
Men tack för svaret iaf (och påminelsen att skriva ras)
Du kan ge alla standarts foder till valp.
De innehåller bra värden.
De flesta vuxenfoder innehåller faktiskt tillräckliga nivåer för valpar, särskilt de för aktiv hund, men man har oftast lite mer i fodret för att även hundar som är små i maten ska få i sig tillräckligt med näring.
Men jag hade tagit Standart Extra till valp.
#1 Det är tvärtom, det är ofta rekommenderat att byta till vuxenfoder senare för valpar av stora raser än för valpar av små raser.
Valpar av små raser blir ju oftast färdigväxta tidigare.
#3 Hört av uppfödare och andra här inne på HiF att de kan växa för fort om de går på valpfoder länge.. Och att de kan växa fel..
Så jag antog bara att det var så, eftersom så många har sagt det 
My bad i så fall!
#4 Ja jag har också hört folk säga så. Men det är en missuppfattning, de växer inte för fort av valpfoder, däremot kan de växa för fort av för mycket foder.
#5 Jag har hört det så länge, i flera år, så det har liksom fastnat. Men där ser man 

Jag tror det beror på vad det är för valpfoder. RC tex, har ju räknat på hur snabbt de växer, när de spurtar och när de står stilla, och gjort serier med valpfoder för tex riktigt stora hundar, där du ger babydog, sen puppy, sen junior, innan du går över på vuxen. Där ska man följa rekomendationerna efter ålder och försöka hålla koll på mängden de rekommendrar oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Som med kattfoder.. Där finns ju olika foder.. babycat, kitten.. o.s.v.
Att jag inte tänkte på det..
#6 Japp jag trodde på det också först. Men förutsatt att hunden får tillräckligt med näring är det alltså mängden mat som är viktigt.
Om man tänker efter är det egentligen ganska så logiskt, valpar och unghundar hundar behöver kost anpassad för växande hundar. Stora raser är växande längre än små raser (en Chihuahua är färdigvuxen vid 6-9 månader och en GD vid 18-24 mån, rätta mig om jag har fel) så därför behöver de näring för växande hundar längre.
TS, ett tips är att står det på fodret att det är "för alla livsstadier" eller "för alla hundar" så ska också alla hundar kunna äta det, valpar till gamla.
Ok, tack för alla svar. Då kanske vi kan testa om det fungerar. Vill ju bara att han ska sluta klia och få utslag och övergå till ett mer animaliskt foder.
#11 Vi har oxå en boxer som nu är 8 månader och vi bytta till standardt vid cirka 6 månaders ålder och hade övergångstid tills, ja nu. Fodret funkar superbra och han är fin i hull och kropp och växer stadigt. :)
Är ju så nyfiken så måste fråga; vart är er herre ifrån, vilken kennel? :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#12 Han kommer från Malmö, från nowabox.
Skoj med fler som har boxer "bebis"
Var kommer eran ifrån?
Han kommer ifrån Queensies i strax utanför GBG :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Även orijen ska vara bra för allergihundar, har hört mycket bra om det fodret gav det ett tag till mina men pga matvägran så ahr vi färskis.
Har hört att man inte ska ge valpfoder, vår hund fick inte det, inte mammas heller, växte inte för fort, vet en som gav valpfoder till sin storvuxna ras, den växte alldeles för fort och fick problem med leder, bättre att ge färskfoder eller vanligt foder
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 Hundar växer inte för fort av valpfoder. De växer för fort av för mycket foder.
Idag kan man oftast ge vuxenfoder även till valpar och växande hundar eftersom de flesta foder innehåller tillräckliga nivåer av näringsämnen för "alla livsstadier" men gör det inte det kan valpar och växande hundar drabbas av brister. De är i behov av mer av vissa näringsämnen när de växer.
#17 Nej jag tror på det att det har med valpfoder att göra. Håller fast vid det.
Jag kan starkt rekommendera Standardt, eftersom du redan tänker prova det, som det verkar, tänker jag inte dra upp alla fördelar jag har med det men om du är osäker på något så ring hon som tillverkar Standardt. Hon är jättebra och helt ärlig om sitt foder :)
Snacket här om att man inte ska ge valpfoder till en valp är ju helt fel. Man ska ge valpfoder till valpar/unghundar. När min kille var liten så hade han en period då jag tyckte han växte för fort, rådfrågade flera veterinärer och alla sa att jag INTE skulle byta till vuxenfoder eftersom att valpfoder innehåller det växande hundar MÅSTE ha. Idag är han helt frisk och friröntgad, så tror inte att något gick snett direkt.
#20 Precis. Tills de är helt färdigväxta växer de ju oavsett vuxenstorlek. Och växande hundar har ett annat näringsbehov än vuxna hundar.
#20 Och annan veterinär jag har pratat med sa motsatsen
#22, Okej, alla har olika åsikter. Dock tror jag 100% att det är fodermängden som avgör hur hunden växer, och en duktig hundägare ska kunna läsa av sin hunds hull, även sin valps för valpar ska aldrig vara tjocka.
#23 Nej det vet jag, jag kan se hur bra hull hunden har, men det är så inom hund över huvudtaget, många säger olika och har olika åsikter:)
En valp av storvuxen ras bör inte äta ett foder med hög halt av kalcium pga risk för felväxt skelett. Standarts foder ligger högt och Extran ligger över det rek säkra max-värdet. Jag skulle välja ett valpfoder med de rek värdena på 1,2 % kalcium (eller lägre, vilket finns i foder för storvuxna raser.) Det är också viktigt att balansen kalcium/fosfor ligger rätt och den bör ligga på 1,2 eller väldigt nära det värdet. Man dividerar kalcium med fosfor för att få fram värdet.
Valpfoder är säkrast att ge till valp. Valpar av storvuxen ras kan äta valpfoder längre. Bra foder är tex Olivers valpfoder och de har ett för storvuxna raser som väger över 15 kg som vuxna. Olivers Puppy Large Breed. Kalcium 1,1 % och fosfor 1 %.
Acanas valpfoder, Magnussons Meat & Biscuit Junior är andra bra valpfoder som har bra värden av kalcium/fosfor. Alla finns hos foderbilen.se
Magnussons finns även på Ica :)
MVH
Sofie
#26 Inte all Ica. Våran ica-butik har inte det. Men däremot har ICA MAXI det :D