Skaffa alaskan malamute
Hej!
Sitter och kikar lite på vad nästa hund kan tänkas bli. Några år kvar tills dess! Men iallafall, har alltid varit intresserad av alaskan malamute, även min pojkvän är totalt kär (just utseendet för honom då).
Jag vet inte så mycket om rasen än, hur det är att leva med en. Vilka passar inte ihop med en osv osv. Så om någon kan något om rasen kan ni väl skriva lite här?
Jag vet inte alls hur våra liv ser ut om några år så det kanske blir en heeelt annan ras. Men som det ser ut i dagsläget så har vi en liten blandrashund och aktiverar honom med allt från olika hundkurser till vanligt godissök på baksidan/i skogen. Socialträning i stan och mycket bad på sommaren. Skaffar vi en malamute blir det mycket löp då vi båda tycker det är roligt, klövjeväske-bärning och pulkadrag på vintern. Vi tycker även om att cykla!
Malamuten är en krävande ras. Behöver få dra och rasen har inga problem med kyla och behöver ordentliga promenader året om. Kanske inte är den ultimata rasen om man tex bor i lägenhet. Polarhundarna är ju väldigt krävande överlag och väldigt flockkära.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Du kan titta på den här kortfilmen om rasen :)
http://animal.discovery.com/videos/dogs-101-alaskan-malamute.html
#1 Jag tycker drag är något som verkar jätte intressant och när jag läste på malamuteklubbens sida så skrev dom att dom inte behövde köra utan de räckte med en cykel, lina och dragsele. Och de har tydligen faddrar som kan hjälpa till med frågor och de annordnas även dragträffar :D!
#2 Tack! Skall kika på filmen nu!
#3 Jaha, vad roligt! Har aldrig hört talas om det 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
jag googlade och fick fram malmute klubben där stod det rätt bra:
Alaska malamute kräver mycket, och behöver få dra någonting, t.ex dra kärra, stubbar, en på inlince mm :) Finns mycket man kan göra med dem.
Sedan är dem, precis som siberian husky, väldigt självständiga, så kan vara svåra att träna inkallning osv :) Inte omöjligt såklart men kräver en hel del mer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Överlag är väl även malamuten mer dominant/aggressiv än vad t.ex Siberian huskyn är?
#7 Faktiskt ingen aning. Men siberian Husky är ju ingen aggresvis ras alls :)
Sandra, som driver Hundsteg, har vid det här laget en rejäl flock malamutes. Du kan ju gå in på hennes blogg och läsa om vardagen med dem och kanske få en tydligare uppfattning. Två av hennes malamuter är certifierade terapihundar tex. Förutom drag.
//Lina

#8 Nej det var just det jag menade, dvs att Siberian är inte aggressiv alls(undantag finns ju) medans Malamuten är mer dominant och har lättare för aggressioner. Har en bekant vars hund fick ett bett av en malamute oprovocerat i sidan så det blev ett öppet sår på ca 15 cm i omkrets.
#10 Ja jag har med hört något liknande ja. Så kanske stämmer?
10 tycker du kan kolla in den bloggen som 9 visar bla är det godisutdelning med en hel flock där alla är sams, tar upp det du säger som ett skämnt under bilden 

#12 Varför det? Jag talar bara av egen erfarenhet.
Tack för alla svar!
Har kikat runt ett tag på malamuteklubben men vill veta mer :). Skall kolla bloggen också där lär ju stå massor om hur dom är att leva med.
Är det inte lite konstigt att en ras som skall dra hundspann, leva i flock mm skall vara mer aggressiv mot andra hundar? Borde ju vara tvärtom!
Det mesta tror jag isåfall beror på socialträning också.
#14 Min egen hund (en aussie) har träffat ett par av "Hundstegs malamutes" om vi sammanfattar dem så, och det har inte varit några problem, de är mycket språkkloka och "fredliga". Några av dem brukar alltid vara med under bland annan instruktörsutbildningen då det är studieblocket om hundspråk och läsa hund och man har olika hundmöten en hel kurshelg som man sedan analyserar.
Men jag har också varit med om en annan malamute i ett annat sammanhang som bet ihjäl en annan, liten hund. Därmed inte sagt att det egentligen hade något att göra med rasen.
//Lina
Jag har två malamuter. Enligt mig jättemysiga hundar. De kräver som sagt MYCKET aktiviering , vi drar (cykel, sele och expanderlina räcker gott och väl) På vintern drar vi med längdskidor. Vi håller även på med viltspår och personsök och tränar endel lydnad och trix.
Malamuten gör det du ber den om om den tycker att det är värt det, den kan vara mkt envis. Vi kan ha båda våra lösa och tror att man kan lära i princip alla malamuter att vara lösa. Det är jakten som kan vara ngt att jobba på men inte alls omöjligt :)
Vad gäller aggressiviteten som nämndes ovan vill jag faktiskt påstå att den FINNS mer än hos många andra raser. En malamute är i allmänhet inte rädd att bråka. Mycket socialträning och mentalt stabila föräldrar underlättar men många avlar på aggressiva hundar för att de funkar att dra med.Mot människor brukar de vara hur goa som helst, riktiga nallebjörnar när de fått sin aktivering :)
jag bloggar på ayamalamute.weebly.com
Det verkar som om en malamute hade passat oss jätte fint då vi planerar att vara en aktiv familj! Lydnad och trix är något jag och min nuvarande hund(ar, räknar med familjens vovve oxå då jag fortfarande bor hemma) tränar ofta/dagligen. Jag och min hund letar alltid nya kurser och aktiviteter att prova på. Han är endast 2 år gammal nu och vi har redan gått valpkurs, vardagslydnad, agility och rallylydnadskurser. Det jag känner mest är att han kan på ett sätt bli lite.. inte tråkig men för lätt att träna med då han är otroligt "will to please". Det hade varit roligt med en utmaning det är ju det som gör träningen rolig, enligt mig. Så det är bara positivt för mig att ha en hund som jobbar endast då man "gör rätt" eller hur jag skall uttrycka mig.
#16 skall kika in på din blogg också, tack! :D