Noskvalster?
Hej!
Min hund har från och till något jag först trodde kunde vara någon form av astma. Han får inåtandningar, ibland låter det som snarkljud och det kan hålla på i allt från några sekunder till flera minuter. Ibland mindre märkbart, ibland betydligt mer.
Kan bli riktigt rädd ibland. När jag var borta under en månad, november-december sa min mamma att han inte haft något sånt alls. Nu vet man ju inte det med tanke på att han var ensam några timmar per dag och att det dessutom kan förekomma på nätterna.
Jag läste om det häromdagen och då fick jag reda på att det kan vara noskvalster. Men även att gommen kan vara för lång, vilket gör att det blir trångt i svalget.
Är det någon som vet vad detta kan vara eller som själv har en hund som gör detta?
En veterinärtid kommer bokas så fort jag får reda på om det här är något att oroa sig för.
Jag har haft min Milo sedan i februari detta året (han var då 3-4år) och han har alltid haft detta ljudet för sig. Men då det ibland gått flera veckor utan några direkta "anfall" har jag inte tänkt på det mer än att det är något i nosen som irriterar.

Kan absolut vara noskvalster, är väldigt vanligt och väldigt smittsamt, men som tur är även lätt att behandla så mitt råd är att boka veterinärtid snarast och tills vidare inte låta han hälsa alls på andra hundar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Då bokar jag tid redan imorgon!
Skulle nästan gissa på att han blivit smittad själv då han inte alls hade minsta symptom till det här första månaderna här hemma och sen slog det ner som en blixt från klar himmel.
Jag säger som #1. Går hunden för länge med smittan kan den även få halsproblem.
Ibland kan man se med en ficklampa när hunden ligger och sover. Har själv aldrig sett det, men såg i en tidning. Och då förstår man verkligen varför hunden låter som den gör. Huvaligen
Det som är så märkligt är att det faktiskt är så olika när han väl får de här attackerna. Ibland är det nästan inget alls, ibland är det hemskt. Ibland tar det flera veckor mellan varje och ibland är det flera dagar i rad. Dock aldrig mer än nån gång/dag.
Först har jag trott att det beror på att han kommer från ett sandigt område i Portugal, ett shelter dvs, och jag trodde att det var efter det. Men nu när jag läste om det.. bara ordet ger mig rysningar! Har dock pratat med många hundägare som jag träffar på våra promenader och de har aldrig varit med om att deras hund gjort något liknande ljus.
Så förhoppningsvis har han inte smittat någon av sina lekkamrater!

Min hund gör exakt likadant som din, känner igen det du beskriver på pricken. Ibland flera gånger om dager i flera dagar eller som nu har det går flera veckor sen hon sist lät. Jag trodde på noskvalster också ett tag med eftersom att det kommer å går hela tiden så har jag lagt det åt sidan. Eftersom att hon är född med trång hals så misstänker jag att det kan vara något samband där men vet inte om det är så?
Ett tag var jag riktigt orolig då hon lät som mest, det var i samband med att min faster lämnade in henne för att få tänderna rengjorda så då bad jag henne att fråga veterniären men denna bara påstog att det var vanliga "griffonsnorkningar" och inget konstigt alls.
Skillnaden hade ju som sagt varit om det kommit dagligen och flera gånger om dagen. Men nu är det knappt varje dag och det är olika för varje gång. Ibland kan det nästan bli otäckt då det låter som att han inte får nån luft alls.
Har dessutom precis kikat i snoken på honom med en ficklampa och inte sett något. Nu är det ju inte alltid kvalstrena syns på det sättet visserligen, men han har tod för kloklippning nu på måndag såg jag! Får passa på att kolla då.
Min hund innan Milo hade också de där ljuden för sig, dock betydligt mer sällan. Han var shih tzu-mix och jag kollade då med hans "uppfödare" som födde upp rasen och hon sa att det berodde på luftvägarna och gommen. Väldigt rastypiskt för den sortens hund.
Milo är en portugisisk pointer-mix, så jag gissar på en lång och trång gom ist för kvalster. Hoppas bara det visar sig vara rätt!

#6 Precis, som sagt min tik är på samma sätt, ibland ofta och ibland sällan och olika varje gång. Några gånger har det låtit hemskt då hon fått ordentligt anfall och som du säger så låter det som att de inte får ngn luft.
Berätta gärna om du får ngt bättre svar när du är på kloklippningen än vad jag fick!
Det ska jag!
Hon som ordnar med kloklippningen är veterinär, visste inte detta då jag ordnar med det i den lokala djuraffären där hon är var 5e vecka ungedär. Men jag hoppas iaf på att hon vet vad det kan vara!
Om det skulle vara Noskvalster så är det inget att oroa sej för. Det är lätt att behandla och var och varannan hund har det. Om man går mycket på utställningar är det väldigt vanligt att smittas. Noskvalster påverkar hundens lukt sinne till det sämre. Men kolla upp med veterinären så du kan känna dej lugn. Är det en import skulle jag vara extra försiktig så den inte bär annan smitta. Jag har själv märkt på någon hund att den börjar dra in luft när vi är ute och går. Det tror jag är på grund av att denna hund gärna vill hänga i kopplet och då påverkas ju strupen. Annars låter det aldrig om henne.
Han är undersökt och vaccinerad mot det han ska vara och friskförklarad i Portugal, samt att jag gjorde en medicinsk undersökning av honom när han kom till Sverige. Så förhoppningsvis är detta precis vad Nicolina berättade om, "griffonsnorkningar", för det kollade vi inte upp då.
Luften är ju dessutom annorlundare här än i söder. Torrare, vilket kanske irriterar nos eller luftstrupe.
Har försökt kolla om det är vid några speciella tillfällen han gör det här. Igår fick han ett lättuggat ben som är slut på bara minuter, efter ett tag började han med ljuden. Så det kan ju ha med gommen och svalget att göra.
Okey. Skönt när man kan utesluta vissa saker och till slut lösa problemet. Är han vaccinerad mot nos kvalster? Jag vet att det går att behandla, men redan inom några veckor kan man på nytt bli smittad. Men vaccinering har jag aldrig hört talas om. Men du kanske svarade på något annat.
När jag läste om noskvalster så stog det att det anses som ett större problem här i Sverige, samt i Norge. Så skulle gissa på att mycket har med klimatet att göra.
I Portugal nämnde som det aldrig, så antar att det inte alls är vanligt där. Har dock endast hört om medicinering och inte vaccinering mot det.
Dock verkar det ju inte vara något kvalster i Milos fall! Men undersökningen är på måndag, så då får vi se :)
13, Hade en hund som haft noskvalster en längre tid enligt vetrinären (omplaceringshund) hennes luftrör var fula och inflammflamerade så hon fick både pencellin och dropp i nacken för att få bukt på problemet. Hon kunde inte ha halsband en bra tid utan bara sele. Så du gör helt rätt i kolla upp detta med vetrinären.
Grejen är ju att det här inte håller på hela tiden. Inte ens varje dag.
Sen är det oftast på kvällen, vilket jag misstänker kan vara för att han är mer avslappnad då och gör att luftrören/strupen påverkas. Dessutom har det inte blivit värre. I somras åt han mycket gräs och då var det lite tätare mellan de här "attackerna".
Men jag tar det säkra före det osäkra. Idag ringer jag smådjurskliniken och förcheckar, på måndag får jag fråga den kloklippande veterinären på plats!

En bra artikel om noskvalster
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag läste den länken!
Och nog för att han är snorig etc. men det är inte något som är överdrivet. Gissar och hoppas fortfarande på att det beror på gom och struphals!
Jag undersökte hans nos med en ficklampa igår, men hittade varken parasit eller något som tyddde på att de skulle finnas där någonstans.
Skriv gärna och berätta hur det går, för oss alla som sitter och kliar oss i huvudet och funderar
18 fast snorig var inte våran hund som var hade dragit på noskvalser en "längre tid" , vid nysning kom det någon ren droppe från nosen men inte att hon gick o droppa hela dagarna. Inåtdragningarna kom ibland o som du säger vissa dagar inget. När vi hade haft henne hemma i 1 vecka så var vi hos vetrinären för kolla in noskvalser.
Är hunden import från Portugal så kan det vara aktuellt att tala om för din veterinär. Det finns sjukdomar i medelhavet som våra vet är dåliga på att diagnostisera eftersom vi sällan ser dom. Hunden har ingen hosta? Finns mängder av parasiter som kan sätta sig på allehanda ställen. Strupe, lungor mm. Kolla upp det!
Med sunt förnuft kommer man långt!
Hittills har han alla symptom på "griffonsnorkningar" eller noskvalster.
Veterinären som vi har vet att han är importerad och kollade allt någon månad efter att han kommit hit.
Min gissning är på att han har fått det efter att han kommit till Sverige då det började efter att han kommit hit. Om inte annat är det som de sagt ovanför, att det här är något som inte anses vara ett problem annat än i Sverige och Norge.
Min kontaktperson i Portugal sa att öronkvalster är väldigt vanligt, men att alla hundar som har det blir behandlade och friskförklarade från dem så fort de kommer till sheltret.
Hon kände inte igen symptomen från någon annan sjukdom som finns i Portugal!
okej. Har inte läst alla inlägg men har du behandlat mot noskvalster?
Jag har tid hos veterinär för kloklippning på måndag. Har inte börjat bli orolig förrän nu då jag krockade med ett inlägg om just noskvalster.
Jag hade en shih tzu-mix som gjorde dessa ljud, men han hade det vanliga "griffon-syndromet", typiskt för småhundar.
Kanske ska du ringa och tala om att du vill ha en tid hos veterinär, eller är det veterinären som klipper klorna? Brukar ju vara sköterskorna. Vet att man uppskattar sådan information i förväg. Ofta bokar man helt olika till sköterska och veterinär. Så att du inte riskerar att få komma på ett nytt besök för det menar jag, Okej, lycka till.
Det är en veterinär som var 5e vecka är i "källaren" hos en kvinna med en hund/katt butik och klipper klor. Så förhoppningsvis borde hon ju iaf veta om symptomen! Dessutom har vi en smådjursveterinär i stan som ofta har många luckor för personer som kommer in obokade. Så håller tummarna och är det så att hon kan se på direkten att det är noskvalster åker jag dit på direkten!
Update!
Milo har en irriterad hals, som högst troligen beror på förkylning! Ett knäckebröd lite då och då var ett av tipsen jag fick :)
Dessutom fick jag lite intressant fakta om noskvalter. Man kan vara LUGN. Ingen sanering av hemmet behövs! Och det är inte alls lika smittsamt som alla säger. Det krävs extrem närhet av hundarna emellan, i princip att de bor ihop eller delar lägenhet under en dag eller mer. Så där hade vi problemet, Milo är förkyld!
27 skönt o höra. Hoppas att han snart är frisk :)
Jag tänker börja blanda ner knäckebröd i hans mat, sen får vi se hur det går :)
Anledningen till att han har haft det här så ofta är antagligen pga klimatändringen som blivit jämfört med Portugal. Han är mer mottaglig när det gäller förkylningar etc.