Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 3384 ggr
MissManic79
0

Hur ofta går ni ut med hundarna?

Jag försöker gå var 4:e timme med våran dalmatin/border collie plus mental träning inomhus

Promenaderna blurkar oftast innehålla träning med i form av lydnad, sök och lite slalom mellan mina ben.

Hur ser era promenader ut?

[Nalle-]
0

Vi går ungefär 4 promenader per dag, mellan 20 och 30 minuter långa oftast. Då tränar vi på att gå fot, han får hoppa upp på olika saker och lite kontakt. Ibland trampar jag upp en ruta under promenaden där jag lägger ett par godisar som han får leta rätt på. Rolig tråd, ser fram emot att få mer tips på vad man kan göra Glad

russin
2

3 gånger per dag i snitt. En långis på morgonen på ca 1,5 timma - en kortis mitt på dagen där vi tränar lite eller så och så en långis igen på kvällen.

Blir det kissnödigt i mellantid har jag trädgård.

Långisarna varierar mellan koppelpromenader och skogsröj - allt beroende på väder och vind samt lustGlad är det jäkla trist väder så tränar vi inomhus - det är fördelen jag upptäckt med små hundarSkrattande

MissManic79
0

Just ja, kontaktsök och inkallning är ju det vi tränar mest på, hur kunde jag glömma Tungan ute

Maja2
0

En vanlig dag börjar dagen med en 40 minuters promenad med hundarna, där de får springa lösa ca 30 av de 40 minuterna.  Mitt på dagen, beroende på temperatur, blir det en längre promenad, oftast i skogen. Nu är skoterlederna pistade, helt underbart att gå på :)  1.5-2 timmar. Eftermiddagsrundan brukar bli lite kortare, kanske 20 minuter, och kvällsrundan ofta samma runda som på morgonen.

Träning: Med en av hundarna tränar jag tävlingslydnad, ska börja tävla i vår. Tränar i princip  varje dag, både lydnad och trix

De andra hundarna, lättare lydnad, agility, och en av dem har jag börjat dra med. Han har inte helt fattat än vad det går ut på, men några rundor till med sparken så :)   Med honom har jag även gått viltspårskurs, och lägger rätt ofta spår på sommar/höst.

[Nalle-]
0

#1, Kan tillägga att vi går en längre kvällspromenad någon gång i veckan med någon av mina vänner som också har hund. Annars uppskattar inte Hugo långa promenader, så jag brukar lägga spår på bakgården eller träna inomhus i stället eftersom han gillar det mer.

JessieS
0

Jag rastar mest min och min mammas hund. De får gå ut på morgonen, vid lunchtid, middagstid, innan läggdags och någon gång under dagen så åker vi ut i skogen på en långpromenad. :) Om min hund blir rastlös så klickertränar jag med henne så att hon får något att göra.

thilda-
0

3-4ggr och vissa dagar kan vi vara ute hela dagen så det varierar kraftigt från dag till dag

Fridaaaa
0

Vi går ca 2-3 promenader med lillan, 2 små och en längre.
Och så springer hon på tomten mycket däremellan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loveradio
0

Jag går en längre promenad om dagen. Resten består 3-4 kortare kissrundor. Då han bara är 8 månader och inte färdigvuxen. Så brukar han få busa av sig i långlina på kvällarna.

Mentalt tränar jag varje dag med honom. Och det kan vara att jag lägger nåt godisspår utomhus, tränar lite tricks med klickern, tränar lite lydnad, ögonkontakt, bakdelskontroll eller problemlösning.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cassii
0

Cirka 4 ggr/dag brukar sammanlagt bli cirka 2-3 h promenad på en dag, sen massa träning , hjärngympa osv..

SmileyMalin
0

Hemmadagarna brukar jag bara gå på promenad en gång…

Antingen en rejäl cykeltur i varierande tempo eller en långpromenad i kuperad terräng där hundarna får runda träd, hoppa på stenar, klättra i backar osv eller ett träningspass på agilitybanan med såklart ordentlig promenad innan och efter.

Ska jag vara hemifrån blir det oftast två promenader. Ett av ovanstående alternativ plus en liten kortare runda :-)

Sedan har hundarna en egen rejäl trädgård som dom får gå ut i hur ofta dom vill och röja loss ;-) Också kör vi mycket kurragömma, trick, lydnad osv på hemmaplan :-)

För mig är "promenader" mest till för att bygga upp en god kondition och muskelstyrka. All annan form av träning kör jag hellre inomhus eller i trädgården så behöver jag inte ha två gnälliga småbarn i släptåg ;-)

Royalz
0

Jag brukar gå en kort prommenad på ca 15min på dagen och sen går vi ca 60min på eftermiddan/kvällen. Ibland åker vi till brukshundsklubben på dagen eller tar en sväng på stan.

Utöver det brukar vi leka på tomten och köra lite flirtpole eller träna lite trix oxh lydnad på skoj.

Vi har inhägnad tomt som han är ute ganska mycket.

[countess]
1

Just nu ? varje halvtimma ;) Har en valp här hemma på 14 veckor ! Sen går jag alltid en långpromenad med den äldre hunden med valpen inanför jackan!

Loveradio
0

#12 Flirtpole? :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Becca-
0

Jag har ju ingen egen hund ännu, men kan redovisa lite vad jag och Buster (hunden jag brukar rasta) brukar göra under våra promenader, som varierar emellan 2 timmar och 20 minuter beroende på vad hans matte och husse ber om.

Han fullkomligt älskar sök och att bära saker. Han får ofta bära "bajspåsarna" och godisväskan. Vi springer i skogen, går fint och busar i parken. Lite småtrix på vägen. Rulla runt i lera och sand är också riktigt kul.. tyvärr.

mandyelisabeth
0

Jag har en valp på 12 veckor och då går ja ut på morgonen direkt, sedan äter han och vilar två timmar, och sen ut igen, och sen bus och lek, och ut igen, mat igen, ut igen…

Ja ni förstår? ;) Många promenader, men han är nästan rumsren och vi har bara haft han i två veckor!! :D

[MinRonja]
0

Samma här #5, min hund uppskattar inte promenader utan hon föredrar hellre träning med hennes boll men jag tvingar ut henne på promenader iallafall. Var 4:e timme går vi ut och kastar boll eller promenerar. Olika långt/länge varje gång men försöker gå så mycket som möjligt, på en dag så går vi sammanlagt ca 2 timmar, ibland mer ibland mindre :) På promenaderna går vi i stort sätt bara, tränar kontakt då hon tar kontakt med mig och ibland kan vi köra lite balans övningar vilket inte intresserar henne överhuvudtaget. :)

Mixxie
0

Mille får gå ut 4-5 gånger per dag. Beror på hur dagen ser ut helt enkelt.

Morgonrundarn ca 15 minuter

Jag kommer hem vi är ute 30min- 2 timmar

Ca kl 5 så går vi ut cirka 1 timme

kvällskiss ca ca 15 min

Sedan tränar vi olika saker nästan varje dag som tricks, agility och lydnad.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Noa-Nisse
0

3 gånger per dag =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

nu blir det oftare pga undhund/valp men annars blir det var 4e tim kortare promenader eller trädgård. på morgonen tas en 40 min promenad med lösa hundar bitvis. på kvällen tas ofta långpromenaden om jag inte börjar eftermiddag för då tas den givetvis innan 1-1.30 promenad lillan får bäras bitvis för vila.

fidojunior
0

Jag brukar gå ut 3-4 gånger om dagen; en på morgonen, två efter skolan och en på kvällen. Alla brukar vara runt 20-40 min, ibland tar vi en längre tur på kvällen. Vi går mest bara. De får lite godis och beröm om de har gjort något bra. Ibland slänger jag ut lite godis som de får leta efter, gömmer godis i träden, låter dem hoppa upp på stenar, stockar eller fallna träd. Den ena är så van med att hoppa upp på stenar att han gör det självmant. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Anibaz
0

När jag är ledig;

En runda när jag vaknar, då med lite lösspring så dem får busa och rejsa av sig. Sen en kortare sväng senare under dagen så dem får kissa, på eftermiddagen/kvällen en långpromenad på 1-2 h, och så kvällsrunda på 10-30 min.

Sen tränar vi, allt ifrån lydnad till trickträning.

När jag går i skola;

Kort morgonsväng på ca 10 minuter, sen en promenad mitt på dagen av den som är hemma. När jag kommer hem blir det en kort sväng, träning, och så långpromenad efter middagen. Sen kvällsrunda på 10-30 min.

Vi åker ofta iväg på träffar, både träningsträffar och lekträffar. Vi promenerar med andra hundar en del och så åker vi iväg och kan vara ute hela dagar.

Vi är även ute i skogen en del och går då i 1-3 timmar, så det varierar mycket.

[134643]
0

Lite olika men oftas 4ggr/ dag.

Morgon och kväll - kort kisspromenad.

Förmiddag och eftermiddag är det längre, runt en timma, men det blir ofta typ 3 istället :p Både promenad, lösspring och godissök :)

Vovven är en Whippet, och det är bara min helghund :)

jollycox
0

Oftast ser det ut något som detta:

Kort morgonpromenad strax efter 9.
Längre promenad strax efter 11.
Kort kissrunda kring 3-4.(ibland blir det två kissrundor mellan dom två längre promenaderna)
Längre promenad vid halv 7-7.
Kort kvällsrastning vid 22.

Plus lite trixträning några gånger i veckan.
8årig wheaten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zvintos
0

På ett ungefär blir det var 3:e eller 4:e timme. Hur kort eller lång tid det tar, beror helt på vädret. Är det väder vovvarna inte trivs med, så tar det bara ca 15 minuter. Är det bra väder kan det bli uppåt 1 timme per gång. Och så allt där emellan.

Rafflan
0

4-6 gånger/dag

Då går dem, springer lite löst, leker och gör sina behov.

Qepta
0

3 gånger går vi. Ca 2 timmar på morgon, 2 timmar på förmiddagen och 3 timmar på kvällen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

tjiivans
0

På vardagarna när vi jobbar brukar det se ut såhär:

Går upp och ut och kissa bajsa i 10-15 min
En kiss innan husse går
Jag cyklar hem på lunchen och går i 15-20 min
Husse går en 10-15 min promenad när han kommer hem vid tre
Jag går en 20-40 min promenad när jag kommer hem vid fem
Vi går en 20min-1,5 timmes promenad vid sju
Vid nio tiden blir det en till promenad på 15-30 min och sedan sovs det.

Om det regnar blir det runt sex kortare behovsrundor då hon hatar regn.

På helgen vaknar vi lite senare och går ut vid nio tiden en kortis.
Sedan brukar hon sova till runt tolv tiden för hon är så morgonseg.
Annars blir det samma promeader som på vardagarna men brukar väl bli en till sen promenad då vi går och lägger oss senare.

Hon är snart 10 månader och på promenaderna brukar vi klickerträna, köra lite sök och kontaktövningar.

På helgerna brukar vi träffa hennes bästis, mopsen Mimmi och då får de stöka runt på ett fält i 30 min till en timme.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Spotifys
0

Har en aussie. Han får en promenad på ca. 40-80 min på morgonen. Sedan två 30-minuterspromenader på dagen och en längre promenad på ca 60 min på kvällen, men självklart varierar det från dag till dag  Glad Under promenaderna tränar vi en del lydnad och kör lite tricks.  Sedan tränar vi en del hemmaFlört