Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 12354 ggr
[Surina]
0

mindre ras som liknar schäfer?

Hej!

Tidigare skrev jag att min mamma planerar nu att tänka sig att skaffa en hund igen.

Efter att jag har berättat osv så börjar hon också känna att det är väldigt tomt för henne att bo i ett hus helt för sig själv…

Men hon kan inte låta Schäfer rasen gå och det vet jag vad hon menar, det är ju så fina hundar!

Kunde jag så skulle jag med ha en men det går tyvärr inte i min livsstil.

Men hon vet själv att hon klarar nog inte av en schäfer i sig men då undrar jag lite om det finns någon ras som liknar schäfe men är mellan stor?

Zabbio
0

Vad är det med schäfer hon inte klarar, att hålla dem om det skulle behövas? :) Förstår inte riktigt ditt inlägg.

Tyvärr känner jag inte till någon shäferliknande liten hund. Är det temperament eller utseende hon vill ha schäferlikt?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ixectrona
0

Jag förstår inte heller riktigt.

Och, nu kan jag inte mycket om varesig Schäfer eller den här rasen, men… Västgötaspets?

Loveradio
0

#1 Hon menar nog att hon inte klarar av den eftersom det är en krävande ras. Det är en ju en brukshund.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Surina]
0

Det är ju mest storleken hon känner att hon inte klarar av och att hon är ju lite nervös att ta in en schäfer igen då det är ju väldigt starka.

Min mamma har ju lite problem med lederna så en ''svagare'' hund skulle nog passa henne bättre.

Utseendet och mycket av temramentet som hon gillar så det är väldigt mycket :)

Mischa
1

Kelpie el. cattledog skulle jag säga, men då är ju steget inte så värst långt från schäfer iaf mer än att storleken krympt en aning.

Är det aktivitetsnivån eller bara storleken som personen inte vill ha?

Är det förstnämnda så skull jag nog hänga på #2 förslag om västgöte eller corgiraserna.

≧◔◡◔≦

[Cras]
0

Welsh corgi cardigan! :)

vet flera som haft schäfer men sen bytt till cardigan när de ville ha en mindre krävande hund. lika pigg, lättlärd som en schäfer. men kräver inte lika mycket aktivering eller motion, men kan om man skulle vilja. mindre storlek också.

annars så västgöta spetsen, fast de är ju liiiite mer 'spets' och självständig i tempramentet än vallhundarna är.

[Surina]
0

Det är nog lite aktiverings nivån också som hon inte klarar av, schäfer är ju väldigt krävande sådär med aktivering.

Hon skulle behöva ha nått lite lättare.

Ska kolla upp de raserna!

Anibaz
0

Chodsky pes är ju väldigt lik Schäfern, men även det är en krävande ras. Dem är väl som en bruksschäfer i miniatyr, det är väldigt mycket motor i dem.

Alexandra-S
0

Säger precis som #2, Västgötaspets var den första jag kunde komma och tänka på om hon är ute efter utseendet!

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Surina]
1

Läste precis om  Västgötaspets och mamma tyckte det verkade jätte bra!

Det finns en uppfödare inte långt ifrån oss så vi ska väl förska att åka dit och kollat lite mer :)

Alexandra-S
0

#10 Vad kul, lycka till! Skrattande

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu