att jobbamed eller plugga djur
Jag vill jobba med djur är just nu sjukskriven efter sjukdom och ska börja arbetsträna via fenix utåtriktad.
har letat efter någonstans att var sen i sommras men ennu inte hittat någon som vill ta emot mig.
Sitter och sökervidare och planerar min framtid.
JAg vill jobba med djur, tex som djurskötare på veterinärsbod eller på hundagis/ hundhem. Har ni några tipps på utbildningar jag kanske kan gå som kan hjälpa mig i mitt jobbsökande?
Vill aldra hällst gå en rejäl 3 årig/5årig utbildnign men kan inte det just nu. måste få komma ut och jobba lite för att få känna på det.
Jag mejlar, ringer och besöker, men ingen kan just nu eller så tar det flera veckor att få frma ett svar.
Någon som har några tipps?
JAg bor i Åkers Styckebruk, och kan ta mig med buss till Mariefred, Strägnes, Nykvarn och Södertälje.
Skall du jobba som djursjukvårdare så skall man numera vara legitimerad.
≧◔◡◔≦

#1 Stämmer nästan, 2014 börjar det gälla att man måste vara legitemerad för att jobba som djursjukvårdare. Pga. av detta så anställs det numera i princip bara personer som redan är legitemerade, så ex. jag som hade tankar på att gå den "långa vägen" för att bli djursjukvårdare och få min erfarenhet och utbildning genom att jobba på en veternärparktik fick lägga de planerna åt sidan, var på ett par intervjuer precis när regeln hade gått igenom för nått år sen men det blev aldrig ngt eftersom att jag inte kommer hinna bli leg. innan regeln börjar gälla.
Okej, jag är faktiskt förvirrad när det gällar vilka jobb det finns med djur och vad som krävs.
Funderar på hundagis, uppfödare och likande.
Jag vill gärna ha hund, men sambon vill inte just nu, så det blir att jobba/ praktisera med djur i stället.
Måste fråga om någon här vet fler ställen/ utbildnignar i sama mstil förutom Skara?
Jag HAr faktiskt tänkt att jag ska plugga upp min matte och biologi fysik osm jag inte haft och sen gå den utbildnignen om jag inte hittar he anna passande.
JAg har alldrig jobbat då jag vart sjukskrivne diräckt efter gymnasiet så ajg behöver få jobba lite innan jag börjar plugga är det tänkt.
Uppfödare är inget yrke, uppfödning är nånting man gör på fritiden. Det är inget som man kan försörja sig på.
Själv funderar jag på att bli hundförare i tullen. Först utblildar man sig till vanlig tulltjänsteman och den utbildningen är gratis och man för lön under utbildningen. Sen får man jobba nåt/några år utan hund. Sen kan man gå utbildning till hundförare, också den utbildningen är gratis. läs mer här
Eller så funderar jag på att starta hunddagis/hundpensionat. läs mer här
Andra yrken är ju hundförare inom polisen, hundinstruktör, assistashundtränare, hundförare - väktare, hålla på med rehab och friskvård, service- och signalhundstränare, hundtrim t.ex.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har svårt att komma på vad ag vill göra.
(vet att uppfödare inte är ett jobb i dne formen men man kna jobba hemmifrån och var uppfödare samtidigt)
Har faktiskt inte tänkt på detta med att var hundförare… Måste jag kolla vidare på, kanske inte mitt förstahandsval men det kan bli kul.
Hundagis/ hundpensinat är väldigt intresant, Friskvård och servis känns väldigt inresant! Någon som håller på med det?
Kan man verkligen försörja sig på såna jobb? tror det är tufft. Därimot kanske om man startar efter o utöver det kanske har kurser eller annat?
Hunddagis kan man också försörja sig på. Och hundförare i tullen.
Assistanshundtränare måste man utbilda många hundar för att kunna försörja sig på det. Så det kan vara lite svårt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
jag menar som hunddagis där krävs det då 2 löner om man ska vara anställd. djursjukhus-vårdare visst men krävs flera års pluggande eller har jag fel? Många kräver en del utbildning bra förvisso då vet man att de kan sin sak :)
14 ja där ser jag arbete o säkert jätte roligt givande jobb med :)
JA jag måste bara våga sattsa. Ska kolla att allt funakr och se vad som krävs för att komam in och jag hoppas kunan ansöka och komma in i höst! Vore super kul.
Problemet är bara att jag endast hittat en utbildnign och det är dne osm finsn i länke novna Skara. Finns den på anan ort?

#16 Här i Sverige finns bara en utbildning till djursjukvårdare, och det är nere i Skara. Om du har hittat någon annan utbildning så är det något konstigt med den för det är bara i Skara du kan bli legitimerad djursjukvårdare.
Likaväl finns det bara en utbildning till veterinär och den finns på SLU i Uppsala.
För att komma in på utbildningen i Skara krävs det bra betyg, jag tror att de endast tittar på gymnasiebetyget och högskolepoängen. Och jag har hört att det är samma intagningspoäng som till veterinär/läkare… men detta är ju något som man kan kolla upp närmare.
Jag har något för lågt för att komma in på mina gymnasiebetyg vad jag förstått, men ska göra högskoleprvet oh hoppas jag kan komma in på det.
Det är poängmässigt samma krav som vetrinär men något lägra i ämmneskraven. Alltså Kemik fysik biologi matte.
Satt och gjorde provtestet på högskoleprovets hemsida och hadde en dyster stund här. Förstod inget och fik superlåga betyg när ag kollade igneom det.
Men sitter nu och pluggar igneom mina mattekunskaper har 2 månader på mig att plugga upp allt så att jag klarar att få minst 17 i högskolepoäng.
Någon som vet om man kan sätta ihopp sitt eget program och endå bli legitimerad?