Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2783 ggr
[Surina]
4

Längtar!

Gud måste få skriva av mig!

Vecka 2 i jan kommer kulle som jag håller tummarna för att det blir en t ik iaf !!!

Så nervös och dagarna går helt plösligt så långsamt! Jag blir helt varm innombords när jag tänker på att jag snart ska få bli med valp!

Tror jag har besämt mig för att döpa henne till Destiny då jag tycker det är så vacker plus att det är ju ödet ^^

Tänk att min dröm nu ska bli san! Mohahah! Alla sa att jag var galen som trodde jag skulle kunna få en pom men de hade fel! Skrattande

Förhoppningsviss så kommer hon att få vara med mig i skolan när hon blir äldre också ! Så ska träna henne inför det med :) Kommer vara ett fullspäckat år!

Hund är verkligen det för mig! Det finns inget så vacker som en hund! Det är underbara och det är trogna och de dömmer aldrig något :)

Loveradio
2

Det är mycket jobb med en valp, men än man tror. Men det är väldigt härligt också Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

hoppas det blir en tik :) 1 nja jag tyckte inte det var ett dugg jobbigt kanske för man hade förväntat sig ett litet monster till valp, men fick en snäll frogig energisk liten pälsboll Flört

Loveradio
0

#2 Då hade du tur ;)

Det jobbiga är ju att valpen inte kan vara själv, att det händer olyckor inne, att man måste springa ut 50 gånger om dan, vassa valptänder, söndertuggade saker osv.

sofiek90
0

Tuggben och inhängnad stor tomt :) Promenaderna försvinner inte, men man slipper gå promenad 50ggr/dygn om det finns en tomt valpar kan vara på.

MVH

Sofie

[countess]
4

Valp huvva vad äkligt . En sån där sak som bara skäller och skäller biter och biter och kissar och kissar , och en bajs här och där ! Som håller en vaken om nätter och retar gallfeber på varenda hund och endast visar sin fina sida när folk hälsar på och dom undrar varför är det så jobbigt med valp ? Hon är ju såååå söt och fin !Det är då man sliter av sig håret kryper in i ett hörn och säger varför varför varöf tog jag hem en valp …..

Men sen kommer det lilla monstret upp i famnen pussar en på näsan och ser så där bedårande söt ut så man bara smälter ,Då på något konstigt vis vet man att man gjorde absolut rätt att ta hem detta monster och man ser en litet ljus i tunneln tills parveln har vaknat och h-vetet är igen igen ;)

mvh /Valp ägare till en sheltie på 14 veckor ;)

Loveradio
0

#5 Haha underbar beskrivning Flört

Alexandra-S
0

#3&5 Oj, då måste jag ha haft en underbar valp!! Han skällde aldrig, första gången han gjorde det var han 7 månader, han bet aldrig på någonting, han höll sig hela nätterna redan första natten och han var väldigt lättlärd. När han sedan skulle börja vara ensam gick även det på rullande band, när folk pratar om att ensamhetsträningen är skit fattar jag inte var dom pratar om, Gizmo gick och la sig på en gång. 
Därimot är jag lite nervös för nästa hund, då kanske jag får en mardrömm istället för att 'jämna ut det lite'..

Men visst har du (TS) hund sedan innan eller har jag fattat fel? Då vet du väl vad valptiden innebär, om du inte har en omplacering vill säga Glad

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Surina]
0

Hehe tack för allt roligt som ni skriver Skrattande! Det kommer bli några jobbiga månader men det är det värt ;)

[countess]
0

#7 haha jo en gång när jag och min fd skaffade valp så var han underbar tills trotsen ;) Min nuvarande är ganska jobbig dock har jag tur och får sova hela nätter =) Annars hade jag inte bara slitit av mig hår utan även huvudet haha Men tänkte spä på det hela haha :) Men annars så stämmer allt :P

Men det är endå underbart med en valp =)

Loveradio
0

#7 När Valle var valp skällde han inte heller (det gör han fortfarande inte) och han har sovit hela natten sen dag 1. Det jobbiga har varit det eviga bajsandet och kissandet inne, bitandet och ensamhetsträningen.

Bajsandet och kissandet inne har varit otroligt psykiskt påfrestande. Han blev inte rumsren förrän 6-7 månader. Trots att jag sprang ut flera gånger om dan.

Nästa hund blir inte en valp kan jag säga :P det blir nog en vuxen omplacering. Visst är valpar mysiga och härliga och så men det är mycket jobb! Har velat sätta honom på Blocket flera gånger haha. Och har fått många gråa hår. Och än är inte kämpandet över för nu den härliga unghundstiden här.

sofiek90
0

#10 Min schäfer blev inte rumsrn tidigt hon heller, men det går efter ett tag. Nu säger hon till när hon vill ut, vilket underlättar väldigt mycket. hon har dessutom lärt lillfian att säga till :)

Visst är det jobbigt att ha hund ibland men det är helt klart värt det. Det är synd att folk omplacerar sin hund så fort det går emot lite utan att ha testat olika vägar för att få det att fungera. Vet en som köpt hund, fast hon inte borde och nu ska hon lämna tillbaka/omplacera den lille för att hon inte orkar ha hund. Det är endast för att hon är lat och bortskämd. VIlket är jätte synd för det hade ju kunnat funka om hon tagit tag i det.

MVH

Sofie

Loveradio
0

#11 Vad fuskigt att dina säger till! Valle gör det fortfarande inte och jag tvekar på om han nånsin kommer göra det. Vissa hundar gör ju inte det. Skulle vara skönt med en som sa till, istället för att hålla koll på tiden.

Jo men precis. Bara att kolla på Blocket hur många hundar mellan 6 mån - 1 år som ligger ute. Unghundstiden är den jobbigaste tiden, men det gäller att vara envis och som du säger inte ge upp för tidigt.

sofiek90
0

#12 Det kommer. :) Nackdelen är att mina föräldrar (som är lite senila och har typ alzimers eller nått) har glömmt av schäfrern ute så hon har även lärt sig öppna dörrar… :/ Nu skäller dom när dom vill in, och lillan skäler när hon trsslat in sig (hon kan inte vara lös utan är fast i en lång lina på ca 10 meter).

Hunden som ska omplaceras är fortf. bebis. Jag tror inte hunden är mer än 5 månader. Men det skulle komma en familj med gård ute på landet å kolla på valpen, dom har en border collie (eller har haft eller nått) och vet ju hur mkt en hund behöver :)

MVH

Sofie

[countess]
0

#13 inte lämnar ni väl en hund utan tillsyn i lina? det är dessutom olaligt och väldigt dumt!

sofiek90
0

#14 Hon är på tomten. Har aldrig hört att de e olagligt att hon är ute 10 minuter i lina på tomten tillsammans med den andra hunden. Hon kan inte vara lös för katterna som e roliga å jaga. Helt utan tillsyn e dom ju inte eftersom någon e hemma å de e bara å kolla ut genom fönstret för å se vart dom e. Oftast på trappan. Vart står de att de e olagligt att ha en hund fast i lina? Koppel är också lina.

MVH

Sofie

[Skutta]
0

#14 Det är väl inte olagligt att binda fast hunden vid snabbköpet, och jag kan inte förstå hur det då kan vara olagligt i lina. Kan du länka till var det står, eller är det bara något du har hört?

Nej, säger inte att gå i lina utan uppsyn är bra- har faktiskt inte ngn åsikt om det just nu-, men har aldrig hört talas om någon sådan lag…

[countess]
0

Om någon duktig själ kan leta upp reglerna på jordbruks verket ? Och länka dom hit?

sofiek90
0

#16 eftersom det alltid är någon hemma när hundarna är ute så är dom ju inte helt utan tillsyn, det brukar låta från hundarna efter ca 10 minuter och då kommer domm in.

Det har inte skadat hunden att vara i linan, det är bättre än att få arga grannar efter sig. Schäfer kan ju vara lös (är det också olagligt? Att ha hunden lös på sin egna tomt?).

Så många som vet att det göra så, ingen har reagerat. Det skadar inte hunden.

#17 Du kan väl lea upp det? Du tog ju upp det..

MVH

Sofie

EternalWinter
0

Håller tummarna för att det blir en tik då!! Vet du vad det kan komma för färger på valparna? Glad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[countess]
0

#18 pga av min dysselexi har jag jätte svårt att leta upp texter i en text om du förstår hur jag menar . Därför bad jag om hjälp med det !

Varför bara inte vara ute med hundarna i stället ?

[Forest]
0

20 samma här blir helt grötigt, sorry lite ot Flört

[Surina]
0

Det tror det kommer bli något åt de Orange sobel hållet :)

jollycox
1

Såhär står det på jordbruksverket:

Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

sofiek90
0

#23 och jag bryter inte mot det så då e de lugnt.

MVH

Sofie

[Forest]
0

24 ne det gör du inte, två timmar får hon vara bunden.

[countess]
0

Men har dom ändrat reglerna då ? 2006 gick jag djurvård och vi läste om regler då var det att man fick binda hunden upp till en timme men inte regelbundet = jag får inte binda min hund 10 minuter varje dag därimot vid nödfall får jag binda min hund 1 timme vid enstaka tillfällen!

[countess]
0

Sen kollade jag upp det och hunden ska inte vara bunden så att den kan bli skadad vilket jag anser att den kan bli ! om den traslar in sig tex för att sedan jaga en katt ?

Du får göra som du vill men vi hade en Tax som fick nackskador pga lina när han stack efter en katt och voltade när linan tog slut! och det tog väl 1 sek ! så 10 min kan det hända mycket!

[Surina]
0

Man måste ju också tänka på det när man sätter upp en lina att det ska vara säkert.

Vi hade en lina till våran hund som han fick vara lite då och då pga grannarna ville inte att han skulle vara lös på våran tomt….

Men vi fixade ju speciela band och kabel plus ett speciellt halsband.

Så han fick inga problem alls det gick så mjukt och fint, sånt spelar ju också roll inte bara faktumet att hunden är på en lina.

monstermash
0

#26 - Ja, dem har ändrat reglerna. :)

[countess]
0

#29 okej då är jag med och inte helt bakom flötet =)

Aja jag skulle då aldrig binda hunden i en lång lina och absolut inte utan tillsyn ! Och som sakt olyckan kan vara framme fort ! Taxen som vi hade ,satt i en långlina . Han låg och sov helt lugnt när det plötsligt kom en katt och han jagade i väg den i full fart tills linan tog slut rumpan åkte förbi huvudet och han voltade rätt rejält ! Fick nackskador och 7 månader senare fick vi ta bort honom pga ett diskbråk ! Vilket även kunde varit orsak till volten men det vet vi ju inte ! Man är lätt efterklok och man lär sig av sina misstag ! Hade önskat då att någon varnat om vad som kan hända med en hund som sitter i lina med eller utan tillsyn!

sofiek90
0

#30 Hundarna är ju FORTFARANDE INTE HELT UTAN TILLSYN!!!! Har du läst det nu och förstått det? Eller ska jag skriva det igen?

Hon jagar bara då hon är lös, och trasslar in sig gör hon i stenen som hon går runt eller utemöblerna när de är framme, alltså inget som gör att hon skadar sig. Linan blir kortare och då kommer hon inte längre. Värre än så är det inte.

Har jag sagt att hon har halsband på sig? Det är något som du tagit för givet. Sele funkar också, eller att göra så som #28 har gjort.

Det bryter inte mot några regler.

Jag hoppas TS får den hund som hon längtat efter :)

MVH

Sofie

[countess]
0

#31 Då menar du att någon står i fönstret hela tiden och tittar på hundarna ? Varför inte vara ute med hundarna då istället? Varför grov text och stora bokstäver?  Och min Tax hade också sele på sig men linan snurade in sig i halsen ! Taxen jagade inte heller hade aldrig brytt sig innan om katter ! Kan förövrigt säga att taxen var en omplacering av en jägare för hunden var helt ointresserad av vilt!

sofiek90
1

#32 För att du inte verkar läsa vad jag skriver? Du skriver hela tiden att det är så och så, medans jag skriver motsattsen? Därav stora bokstäver!

Nej, när jag skriver tenta står jag inte i fönstret å kollar på dom. Inte heller när jag är på toaletten å släpper ut hundarna snabbt för att de inte ska göra sina behov inne medans jag är på toaletten. Eller när jag lagar mat. Än en gång har du inte läst allt. Jag är ju ute med hundarna också, men inte alltid.

Hur lyckas linan snurra in sig i halsen på hunden? Min trasslar bara in sig i möblerna (den tid på året de är ute) och i stenen som är på tomten.

Vill du fortsätta så skicka ett pm. Jag tycker det räcker med trådkap. Jag har förklarat och förklarat. Läs så förstår du.

MVH

Sofie

[countess]
0

#33 Då är ju hundarna utan tillsyn medans du tex är på toan ! I inlägget #30 skrev jag mina åsikter och vad jag har varit med om ! Sen om du tar åt det av dig eller inte är ditt problem ! Jag har inte heller sakt att du aldrig är ute med dina hundar vars står det? Att du har förklarat och förklarat ja jag har läst tycker endå att det är jäkligt dumt att sätta en hund i lina utan tillsyn vare sig det handlar om minuterna mendans du sitter på toa eller skriver tenta ! Jag tycker även det är dumt att ens sätta hunden i lina pga skade riskerna även om du vore ute!

Hur linan trasslade sig på taxen ? Hur ska jag förklara det hmm om du tänker dig att jag står bakom taxen då löper linan från selen längs ryggen till mig ! om jag då går ett varv runt taxen så stannar ju hacken kvar på ryggen men linan löper runt halsen ! när taxen la sig så snurrade han väl in sig och det blev samma sak som jag beskrev linan snurrade runt halsen !

Jag upplever dig som sur och undrar då varför du blir sur för att jag tycker det är dumt? Alla får ha sina åsikter ! Men som sakt vi hade kankse fått ha kvar taxen som förövrigt henne nappe ett bra tag till om det inte vore för att man var så förbaskat jäkla dum att sätta honom i en lina !

sofiek90
0

#34 Beklagar att det gick illa med din Tax.

Så när hundarna sitter på trappan så kan de trassla in sig å strypas? Hur då?

Jag kommer iaf ha kvar henne i linan. Hon trasslar inte in sig så som din  tax gjort och jag ser dom ju från fönstren. Som jag skrivit tidigare (och som du säger att du läst)  så sitter dom oftast på trappan, även om lillan springer runt å gör saker som gör att hon trasslar in sig. Det är inte ofta hon trasslar in sig.

Så är det med det. Det är inget som bryter mot det som står på Jordbruksverket.

MVH

Sofie

Alexandra-S
2

Tycker att ni, som #33 skriver, kanske kan fortsätta diskussionen i pm?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[countess]
0

#35 det räker ju bara med att hunden vänder sig ett varv så är den insnurrad! Dit val och jag tycker det är är lustit att du kan förutspå och vara så säker på att ingenting kommer hända ! Hm kankse också ska göra det  från och med nu ska mina hundar vara friska och leva minst tills dom är 20 år !  great :)

Ts sorry för trådkapning ! Hoppas din tik kommer :)

[Nalle-]
1

Håller tummarna för att allt går bra, och att det kommer en liten tik till dig! Glad

sofiek90
1

Ska du skriva sånt så skicka pm. som jag skrev innan. Jag är trött på att folks om inte känner mig eller vet hur det är med mina hundar och hur dom gör ska veta allt bättre än jag som faktiskt lever med dom.

MVH

Sofie