speciell blandras valp sökes
Jag söker en valp som är blandras, mellan en rhodesian ridgeback och en mindre hundras med lugn karaktär.
Skulle någon av er veta om en tjuvparning vore jag hemst glad att få veta om det.
Varför inte ridgeback? För att jag kanske inte längre orkar hålla en unghund som växer så snabbt och är så muskulös, och jag behöver tänka på mina axlar och armar för mitt arbete.
Varför inte en annan mindre ras? Därför att ridgeback har precis de egenskaper som jag önskar, skäller inte, lugn och harmonisk, trygg med bara lite vakt, med kort lättskött päls och är väldigt tålmodig och trogen. Och förhoppningsvis får någon av valparna ärva hela eller delar av dessa egenskaper samtidigt blir mindre i växten.
Jag vet att det är ingen garanti, men det som kommer tar man, och den valp man väljer blir älskad hund hursomhelst.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag skulle säga att det finns bra många renrasiga hundar med de egenskaperna, där du mer säkert kan förutspå just de egenskaper du är ute efter.

Vi är ett medelålders par och är ointresserade av utställningar, agility eller en hund som kräver mycket uppmärksamhet. Våran ridgeback vi hade (du ser honom bland änglahundar, dagens inlägg) han var glad för tre promenader om dagligen, var en "knähund" trots storleken och hade världens tålamod som underlättade för mig med mitt arbete, jag arbetar hemifrån och behöver koncentration, så en hund som t.ex. jämt vill leka eller arbeta är inget att tänka på för vår del. Men jag lyssnar gärna vilka raser du hade tänkt på.
Har du kollat rasgrupp 9, dvs sällskapshundar? En omplacering av någon sådan, så att det inte handlar om valp?
Vem i jösse namn vill ha en ridgebackkorsning ???
Valpen kan bli precis lika stor och ännu mer vild än vad en ridgebackvalp är och få mentala egenskaper som är långt värrre jobbiga!!!
Leta istället efter en renrasig hund som har de egenskaper ni söker istället. Det finns ett flertal mindre hundar med lättskött päls som är mindre än ridgebacken.
Annars skulle jag tipsa om att leta efter en vuxen omplacering, för då kan ni söka på egenskapet lättare. Att försöka hitta en valp som är en ridgebackkorsning låter som att skaffa sig precis dom bekymmer maninte vill ha….
Tror detta inlägg skulle ligga bättre i blandraser i fokus istället

Jag har räknat med ett sådant inlägg som Lo-katt skrev, och jag inser själv att det kan bli så, men en dröm kan man ändå ha. OM det fanns en sådan kull och OM jag kunde gå och titta och välja, då skulle jag veta om en av dem är en valp just för mig.
Att den skulle bli storväxt, då får jag klara det.
Vi kollar regelbundet omplaceringshundarna. Och tack för tipset om blandras.ifokus, visste inte att det fanns.
Och nej tack, inget av rasgrupp 9 sällskapshundar faller oss passande, hellre urhundstyp i så fall, en podengo eller liknande.
Jag ska kolla på blandras-sidan också lite, och fortsätter kolla omplaceringshundar också. Sen får vi se, Alltet kanske föser den perfekta hunden i vår väg.
#7 Jag har en podengoblandras och en podencoblandras :) Häftigt :) :)

är de jättelivliga? Gräver de i trädgården och springer de bort ifrån en för att jaga en kanin?
hahaha, nää… podengoblandisen jagar inte, men podencon kan dra iväg på ett spår om man inte är alert :) Jag har adoperat mina genom hundrondellen och ADA. Helt underbara hundar :)

Oh tack, har du någon hemsida eller blogg med bilder på dem? Vore kul att se.
Tänk på att valpen ärver 50/50 så det är inte bara ridgen du får
Tycker du skall satsa på en mindre ras med dom egenskaperna istället för att köpa "grisen i säcken" när du verkar veta ungefär vad du vill ha.
Varför inte en basenji?
≧◔◡◔≦
Jakt instinkt har många hundar och man får träna - även ridgebacken är ju en jakthund. Gräver kan även många hundar göra då det är naturligt.
Basenjin som någon förelog är värd att kika på. Dock är det inte många som kan ha sina basenji lösa då det är mycket jakt i dom och egenvilja.
#11 om du kollar runt på min blogg så har jag rätt många kort på dem :)
15 vilken härlig blogg du har, otroligt söta bilder. Väldigt avis att de ligger o sover så nära varandra o myser

#16 Tack :) Ja, de är mysproppar allihopa :)

det syns att de trivs hos dig som mysproppar ;-) Gillar mest den brödfärgade.

TS, på din beskrivning av din egen hund verkar du ha haft väldig tur. En Ridgeback som inte kräver mer än 3 promenader om dagen? Dom hundar av rasen jag träffar regelbundet är arbetande hundar som river huset och äter upp soffor om dom inte får mer aktivering än så! Drar på vilt och är svåra att ha lösa, gräver i trädgården och hittar på en massa annat bus som inte alltid är så uppskattat. Ska du då ha en blandras är det ju ännu större risk att du blir sittandes med en hund som du inte "klarar av". En hund som du kommer bli tvungen att lägga dubbel energi på än din förra hund.
Det känns lite som att du tror att en blandras kommer att bli som din förra hund i mindre format. Så lär det aldrig bli och jag tror du vet det. Varför inte köpa något som har dessa egenskaper men av annan renrasig ras? Med efterforskning kommer man långt och det kan vara väl värt att läsa på ett tag för att det ska bli rätt.
#18, brödfärgade? Vilket bröd tänker du på då? :)