Fulltandad... Vad menas?
Satt igårkväll och surfade runt på Jack russell kennlar, och märkte att ganska många beskriver sina hundar som "fulltandade"
Varför då? Brukar inte jack russell ha alla tänder? 
Nej jrt och många andra små raser har en förmåga att inte ha alla tänder.
Detta syns bäst på riktigt små hundraser som Chihuahua eller prazsky kryasrik.
Jag vet inte om det finns en enda pk i sverige med full tandstatus. JRT är en lite större ras, både populationsmässigt och storleksmässigt så jag antar att det är lättare att hitta fulltandade individer inom den rasen.
Oftast är det bara ett fåtal tänder som fattas, inget som individen lider utav mao.
Många som avlar vidare på såna individer utan att kolla upp tandstatusen eller utan att bry sig fast man vet att det fattas tänder, just för att hunden märker inte utav om det fattas 4-5 tänder.
En seriös uppfödare försöker dock avla bort alla defekter inom rasen MEN tänderna är nästan den minst viktiga saken att kolla på i avelssammanhang så ett visst bortfall av tänder kommer det nog alltid finnas.
Vill du se tandlösa hundar, kolla de olika nakenraserna (inte AHT(
De nakna hundarna har väldigt dåligt med tänder, men det beror på nakengenen och kan inte avlas bort
minavitas.wix.com/kennel
Aha! Tack för ditt svar.
Har man ett veterinärintyg på att hunden är fulltandad?
Eller räcker det som uppfödare att själv räkna hundens tänder?
nej det behövs en tandundersökning och ett intyg.
Det räcker inte att vet öppnar munnen räknar tänderna snabbt och säger att alla tänder är där, behövs röntgen och ett ordentligt intyg.
När jag kollade patella på min pk bad jag vetten kolla tänderna också vilket han gjorde. "Japp alla tänder sitter där dom ska" vilket jag tog som att han var fulltandad.
Pratade sedan med en annan uppfödare som berättade hur ovanligt det är med fulltandade pks och att när en vanlig vet kollar så som han gjorde på min hund så kollar dom bara om de nödvändigaste tänderna sitter där dom ska.
Men med tanke på hur imponerad vetten blev över att det fanns så många tänder i munnen på hunden så tror jag att han kan vara fulltandad, jag har bara inget bevis för det
minavitas.wix.com/kennel
Men varför måste det röntgas? Har man ev hund med 42 tänder. så finns väl alla?!
Svårt att räkna rätt untan röntgen antar jag. Om man inte har en hund som sitter väälidgt stilla
minavitas.wix.com/kennel
Jag tycker absolut inte att tandförluster är ett litet problem. Det är ett varningstecken som man ska ta väldigt seriöst enligt mig! Skulle aldrig köpa valp där båda föräldrarna inte är fulltandade.
Det finns större hälsopromlem hos de flesta raser än om det skulle fattas en tand eller två
Jag har mycket svårt att tro att en hund med 40 tänder mår sämre på något sätt än en hund med 42. En god tandhygien är viktigare än att alla tänder sitter på plats.
Att hunden är patella fri, ögonlyst UA och fri från eventuella andra sjukdommar är för många mycket viktigare än att alla 42 tänder måste sitta på plats.
I avel måste man prioritera, finns ingen perfekt och felfri hund, i mina raser så ser jag hellre att det fattas en tand eller två hos aveldjuren än att ögonen rinner, hunden haltar, har eksem eller är mentalt opassande.
minavitas.wix.com/kennel
Har inte haft en aning om att detta problem fanns hos småhundar. Har bara tagit för givet att hundar i avel självklart har all tänder.
Ska till veterinären imorgon för att ögonlysa och kolla patella. Ska passa på att fråga om intyg för tänderna då.
#8 Självklart måste man prioritera. Säger bara vad Jag skulle gjort. Avsaknad av tänder är en defekt och enligt mig borde man inte avla på det. För mig är det klart som f*n att en hund ska ha alla tänder, resten är bara sjukt.
Två tänder är ingenting, nej visst. Men tänker man så om allt dröjer det inte länge innan man börjar tänja på alla gränser. "Lite vinklar" ska ju schäfern ha, se vad som hände där.
Därför tänker jag inte stödja den typ av avel, precis som andra defekter.
Det gynnar inte aveln att vara för petig heller, då blir avelsbasen för liten och inavelsgraden för hög. Men att låta det gå så långt som det gjort hos tex schäfern eller bulldogen är bara grymt.
Ska man tänja på gränser så måste man vara medveten om hur mycket man kan tänja
minavitas.wix.com/kennel
#11 och vem bestämmer vad som är okej och inte? Två tänder är okej, då är väl fyra tänder också okej. Hunden lider ju inte. Men det är ju samma med bulldoggen, lite intryckt nos är okej. Men vad är lite? Det är därför Jag är emot det. Men visst, skulle en hund vara tipptopp på resten så spelar ju två tänder ingen roll. Men då ska man veta vad man håller på med, och de är få som gör. Men precis som du säger ska vi inte begränsa oss för mycket. Däremot, att säga att tandlöshet är okej tycker jag är helt fel.
Är det alltid samma tänder som fattas eller kan det vara vilka som helst? Om det är väldigt trångt i munnen på hunden, är det inte bättre att det fattas ett par tänder då?
Jag har även hört att på Pudel,doberman och riesen snauzher kan det fattas vissa tänder. Jag har Pudel o vet inte exakt hur våran 6 månaders valp ser ut, men våran Enja är fulltandad o har fint bett. Tror inte jag hinner räkna tänderna men visst är det 42 tänder en hund har (om alla finns med ;) )?.
#11 Det beror ju på vad man har för avelsbas. Är det en "stor" ras som till exempel schäfer som du nämner, spelar det ingen roll om du plockar bort en individ på grund av dålig tandstatus, då det fortfarande finns många andra bra individer att använda. Handlar det däremot om en ras som inte är så stor i antal så kanske man får rangordna lite när man väljer individer till avel, dålig tandstatus kommer då såklart före rena sjukdomar till exempel. Men alla bör väl sträva efter att ha så perfekta och friska hundar som möjligt i sin avel? Varför rynka på näsan åt en valpköpare som är kräsen?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

men men,, är det inte så att små raser ofta får tandlossning och har problem med sina tänder? är det verkligen så att inte alla tänder kommer alls?
//Linda
17 nja det gäller väl inte alla raser, man får se till att sköta sin hundständer med ;) FD grannens dvärgpudel hade alla utan två tänder kvar när han var 15 år 2 fick drasbort då de var för fula men det är väl inte bara för att han var liten utan lite oxå att han var gammal.

#18 hehe jaaa såklart.. man måste ju ta tandsten etc ofta osv,, men jag har läst det att småhundar har större problem med tandlossning än vad stora raser har..
Svarade nyss dig med ett jätte långt inlägg om varför jag svarade som jag gjort men datorn ville inte vara med o allt försvann…
Men kortfattat, jag svarde utifrån min ras prazsky krysarik där det nästan inte finns några fulltandade indivder.
Mitt avelsarbete går ut på att få fram patella fria, fullt behårde, fulltandade, ögon sjukdomsfria, rastypiska indvider så jag förstår en kräsen valp köpare helt.
Jag är själv en kräsen valp köpare, vilket gör att mitt avelsarbete integår så fort som jag själv önskar
minavitas.wix.com/kennel
19 där svarar jag någ nej, men just nakenhund CCD är väl en ras som ofta drabbas av tandlossning.
#20 Asch, vad surt det är när det händer!
Varför finns det så få fulltandade indivder inom din ras? Vet man vad det beror på?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#21 oki,,, kanske jag missförstått nåt.. :-)
Nakenraser överlag är drabbade av tandlossning, förutom AHT som inte har samma nakengen som de övriga nakenraserna.
De nakna individrna har helt enkelt inte full tanduppstättning.
Min nakenhund tex saknar jätte mycket tänder, hade hon varit pälsad så hade hon förmodligen haft alla tänder.
Tandförlusten följer nämligen nakengenen.
minavitas.wix.com/kennel
Men vänta lite nu. Nu känns det som om vi har börjat diskutera tandlossning. Men tror att inläggets början handlade om huruvida hundens alla tänder kommer fram eller inte. Vet flera hundar som tappar valptänderna och efter det är det inget som kommer fram. Bara undrar så vi vet var vi har varandra ;)