Ny hund åt mamma min :)
Hej alla !!
Jag har börjat fått mamma att bli mer och mer intresserad på att tänka sig att skaffa sig en ny hund.
Men detta är kanske något som händer om 1 år -4 år frammåt så det är ju inte brottom :P
Men jag tyckte att islänsk fårhund lät som den perfekta hunden för min mamma !! Frisk ras, medelstor och nästan ingen jakt i sig :)
Efter Schäfern Nappe så tyckte hon själv att hon vill ha en lite mindre hund men inte för liten.
Berätta gärna lite om dem?
Ge gärna lite tips på andra bra hundraser, hon bor själv i hus så det finns mycket plats på gården och mycket plats i huset…
Pälsvård ska inte vara allt för jobbig, då hon har mycket jobb som det redan är(jobbar hemma)
vet inte så mycket om rasen, mer än att dom kräver väldigt mycket. jämförbart med bc:n ;) annars verkar dom som väldigt trevliga hundar, även väldigt lättlärda :) (rätta mig om jag har fel)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur tänker din mamma aktivera hunden och hur mycket motion ska hunden få varje dag?
// Hannah
Hon tänkte aktivera hunden med promenader tillsammans med henne och reklamen och sen släppa ut ibland på gården och träna är väl det hon tänkte sig antar jag.
#3 då är nog islänsk fårhund inte rasen för henne :/ var oxå inne på att skaffa den ett tag, men sen såg jag hur mycket den krävde, och som sagt så är det en vallhund jämförbar med border collien.
men kan du berätta lite mer om vad hon vill ha för hund? :) jag menar det finns ju över 400 raser, och det finns en för alla människor :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 säger samma som #4 den rasen passar dock inte till henne då den kräver mer än det. Fortsätt leta efter den perfekta rasen till din mamma det finns säkert en ras som passar men berätta mer om din mammas önskemål. :)
// Hannah
aa… ja då är det verkligen inte ett val :S
Ja hon älskar ju hundar med öron uppåt så att säga, mysa med henne och är en lugn hund.
Mellan stor frisk, gillar inte hundar med platt ansikte.
Hon gillar det lite mer varg liknade hundarna som schäfer osv.
Duger det?
#6 hmm… låter som:
labbe-men den har inte uppåtöron
schnauzer-behöver dock trimmas
cavalier-för lite?
ett hett tips: kolla pedegree val av hund test :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

welsh corgi cardigan/pembroke!
Men vad ska hon "träna" som du skriver? Hunden måste ju få mental stimulans.. Om hon bara vill ha en promenadhund bör hon kanske leta i rasgrupp 9 (sällskapshundar).
Ja alltså hon tränar ju mera genom att verkligen jobba så att säga :P Hon är en väldigt energi rik person som vill ofta jobba så hon tränar ju inte med något speciellt bara det handlar om jobb XD
#10 Förlåt men jag förstår verkligen inte vad du menar.. Ska hunden jobba med nosen tex. blodspår eller personsök? Eller någon sport, typ rallylydnad, bruks, agility eller liknande?
Ska inte hunden får jobba ordentligt med något riktigt krävande som jag skrivit ovan så borde hon skaffa en sällskapsras, annars lär hon få problem och hunden kommer att vara olycklig.
Ja det är komplicerat hon vill göra mycket olika saker med hunden så som lydnad hennes form av sport XD.
Hon är lite anorlunda så hon vill ha en hund som kan vara med i hennes tempo som kan följa henne överallt typ.
Och som gärna kan dra en form av stälde/kärra.
Ska hon tävla i lydnad?
Jag kan faktiskt tipsa om Lapsk vallhund, det är en otroligt tålig hund som kan följa med precis överallt och är rätt "lagom" i storlek. Men välj en uppfödare utefter era behov och önskemål med hunden eftersom mentaliten är rätt bred och det finns många olika "sorter" att välja mellan. Det finns tex. lapska som är väldigt krävande och det kanske inte skulle passa er, välj då hellre en uppfödare som föder upp lapska som är mer åt sällskapshållet.
Annars låter ju mellanpudel som ett ännu bättre val. Raka den och all pälsvård är obefintlig. Dessutom är dom duktiga på lydnad och tåliga härliga hundar.
Nja promenader tror denna ras kräver betydligt mycket mer än så, det är en vallras du funderar på.
Sheltie? :) eller golden retriever pudle kanske?
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#15 en golden behöver apportera för att må bra och ska hon inte pyssla med det är nog inte en golden är bra val. Många har i dagens läge understimulerade goldens som utagerar och ställer till med jäkelskap eller blir rentav passiva (vilken många tror är bra vilket är helt fel..).
Men ja.. Sheltie skulle kanske funka men en sheltie behöver ganska mycket stimulans. Men jag har inte så jättestor erfarenhet så någon annan kanske skulle vilja förklara?
Sheltien kräver mycket stimulans, mer än man tror och jag tror inte den passar :) den vill även jobba och vara sin ägare till lags hela tiden..
Om inte annat har vi ju Sheltie iFokus, där du kan kika in och kolla ännu mer på rasen. :)
Kolla in finsk lapphund, ganska snarlik den islänska fårhunden i utseende men inte alls med samma aktiveringsbehov.
Eurasier eller keeshond kanske?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Eller svensk lapphund, som är lite mindre än den finska. Pälsvården är inte så jobbig som man kan tro. Herax borstade jag senast inför Hundmässan och börjar fundera på om det inte snart är dags att göra det igen, i förebyggande syfte. Det är ingen trimmning av pälsen eller liknande heller.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
21 gösses vilken goding