Agressiv schäfertik?
Hej, min tik på fyra år har börjat få träffa en riktigt stressad rottweiler/gordonsetter mix och hon tycker inte om honom för fem öre. Kommer han i närheten av mig ger hon sig på honom, alltså skriker, hoppar fram och naffsar lite på han (som tikar gör mot valpar). Rottweiler/gordonsetter mixen är en omplacerings hund som ALDRIG fått motionera och ALDRIG fått arbeta, ett och ett halvt år är han. Hemma hos honom så lämnar hon inte blicken om mig och hon sitter som klistrad vid min vänstra sida när jag går iväg, hon är inte rädd.
Idag så fick han en puss av henne och senare ute började hon bråka med honom men han gjorde ingenting tillbaka, hennes mun fladdrade och hackade som om hon vore jätterädd men hon pep ingenting.
Så… Är det min tik som är agressiv eller är det så att den hunden helt enkelt är för på? Grejen är den att jag alltid trott detta är ett naturligt beteende med tanke på att han är riiktigt valpig av sig. Min tik har haft valpar förut som hon är riktigt sträng mot. Är verkligen tacksam för svar! :)
Jag tycker inte att det låter som om din tik är aggresiv utan protesterar mer mot den andre hundens sinnesstämmning. Kanske blir din tik själv lite osäker då hon inte riktig "vet" hur hon ska "hantera" den andre hunden…
Okej… Det var idag jag fick mig den tankeställaren då ägaren sa att hon är "galen" och att det är hon som är "problemet". Min familj tror att eftersom rottisen är så uppspelt 24/7 (jag skämtar inte) så har Ronja blivit osäker bland den hunden. Själv måste jag säga att han verkligen är föör mycket, riktigt jobbig hund.. Hur menar du med att hon inte vet hur hon ska hantera honom, förstod inte riktigt :) hehe
Vanligtvis är hon väldigt sträng med ALLA hanhundar eftersom alla jag mött är så på henne men det släpper mer och mer eftersom.. Bland vissa tikar är hon nyfiken och vill gärna hälsa men går det snett blir det ett utfall men har aldrig behövt vara med om ett slagsmål.
Hur är hon med "främmande" vuxna hundar överlag inomhus?
Jag tror ju att hon inte riktigt kan lita på den här blandisen, hon tycker han är jobbig.
≧◔◡◔≦
#3 Då är hon ganska osäker och gör utfall om jag inte hunnit klicka eller hunnit sätta henne ned men detta är något vi jobbar på dagligen. Vi skvallrar och det börjar bli bättre.
Men om hon träffar en hund utomhus så måste hon först ha fått titta på den ett tag tills hon vickar på svansen och då får hon gå fram och hälsa och då går det bra om dom är "mogna" då. Har varit med om en gång det inte gick med en tik då den tiken visade tänderna och då började Ronja skälla men innan tiken visade tänderna gick det hur bra som helst då Ronja är en riktig fjäskis och slickar mycket på munnen och öronen bakåt m.m så jag hoppas bara hon inte blir såhär mot alla hundar nu.. Rörig text men hoppas du förstår :)
Vill tillägga att är hunden för PÅ henne så blir hon "sträng" och typ "tuktar".
min hund gör presis lika dant mot stessade hundar han tycker inte alls om dom. oeftersom din til är äldre och har erfarenheter så är de självklart att hon vill fostra honnom säga åt han o lugna ner sig. funkar de då när hon säger till han blir han lugnare. om han ruskar på sig efter att hon sagt till han så betyder d att han har tagit åt sig d hon sagt. så fort hundar tycker de blir obehaglig o sedan inte så ruskar dom på sin.
Min ruskar alltid på sig när ja har skällt på han, alltså att han fatta vinken på min skällning så sluta han med d.
#6 Jo att hon vill uppfostra han är jag väl medveten av men rottisen tar henne inte seriöst utan börjar morra, skälla och hoppa runt och busa så tror det var det som orsakade "bråket" idag, att han inte tar henne seriöst… Jag försöker säga åt Ronja så lite så möjligt eftersom detta är ett naturligt beteende, säger åt henne att lägga av när det är sent på kvällen och vi är inomhus och när denne ägare skriker på Ronja så brukar jag ta bort henne…
Nyss så flög hon på honom igen när han var påväg upp i mitt knä. Hon var nästan omöjlig att få bort. Hon har även blivit en helt annorlunda hund, hon har aldrig t.ex sovit bredvid mig, nu ligger hon tätt intill mig, har aldrig kunnat ha henne lös pga att hon yssnar dåligt, nu släpper hon inte blicken om mig, hon är knappt glad längre heller… Börjar bli orolig..
#8 Då föreslår jag en veterinär koll.
Och kanske bör ni inte träffa den andra hunden då det tydligen inte går bra.
Håller med Hera, om det inte är positivt att träffa denna hund, om det påverkar din hund negativt…. varför då träffas?
Hon har bara blivit mysigare, helt enkelt då hon idag är vanlig igen. Hon var väl bara så uppmärksam för stunden, hehe. Men idag så gick vi ut med honom igen och hon blev ÖVERLYCKLIG och fjäska som satan, men allt går på hennes vilkor så… Men tack för alla svar! :)
#11 ok? ja… då är väl allt frid och fröjd då?
Varför träffas hundarna? Mest nyfiken, jag får intrycket av att din tik inte gillar honom pga han e för stressig. Ägaren till blandisen gillar inte heller din tik?
MVH
Sofie
Vad menar du med inte hunnit klicka??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Om det inte är något fel på hunden ur veterinärens synpunkt så tycker jag det låter som att hon är lite agressiv. Att flyga på andra hundar låter inte sunt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#12 Ja jag antar det eftersom hon inte alls är så som jag beskrivit henne längre, bara när han är på henne föör mycket då säger hon ifrån..
#13 jo för att hon är min bästa vän och hon är den enda av mina vänner som har hund så klart man vill att det ska funka? Jo han älskar henne men han är för på henne hela tiden och när hon säger ifrån så jävlas han med henne och det är då hon "flyger på" honom. Vill bara påpeka att hon inte flyger på andra hundar bara helt utan anledning eftersom att när hon träffar hanar annars som är lugna så fjäskar hon och typ "kramar" om hanarna medan hon pussar och blir överlycklig såfort hon ser den igen. Har hänt så med en tik som hon mött sen hon var liten valp.
Anledningen till att jag frågar är för att hon sa att min hund är agressiv eftersom hon håller på så som hon gör men jag tror att hennes hund är "problemet".
Då tycker jag att den andra hunden, blandisen, ska lugna sig massoooor innan ni träffas igen med hundarna. Möjligtvis efter ett riktigt träningspass. Gillar inte din schäfer stressiga hundar så utsätt henne inte för det.
MVH
Sofie
#17 Jo det tycker jag med, promenader funkar suveränt då hon går vänligt vid min sida och ignorerar honom men att träffas så som vi har låtit dom göra ska jag inte göra fören han har lugnat ner sig helt. Hon tränar inte sin hund med någonting.
#18 du skojar väl när du säger att hunden inte får någon mental träning alls? Det låter som att den har en hel del energi till övers… Hoppas han lugnar ner sig så de kan träffas mer :-)
MVH
Sofie
#19 nej jag skojar inte. Jo han har en heeeel del energi att behöva göra av med och jag har tipsat om en massor så får hoppas hon tar till sig det och gör det.
Måste säga att Ronja har blivit riktigt duktig nu! Det började med att vi tog en liten promenad med hundarna och sedan sov jag över hos henne med hunden och Ronja sov vid mitt huvud eller under sängen och det gick super. Hon blir överlycklig när hon ser honom och pussas, inomhus är hon likadan, såfort hon ser han får han en puss och hon visar inte tänder eller liknade längre heller. Men vad jag har märkt är att när hon går fram till honom för att hälsa så åker hans svans högt upp i luften, och han sträcker på sig så huvudet är högt och stirrar ner på henne. Varför gör han så? Kan det vara så att han visar ett dominant beteende?
#20 Vad roligt att Ronja är så mycket bättre nu! :)
Hög svans och högt buret huvud är tecken på god självsäkerhet och att han är av en dominant typ! Så precis som du säger så visar han att han är självsäker och dominant :)
#21 Jo det är jätte skönt faktiskt då hon är med mig överallt och kan nu följa med till henne igen =)
Okej men är det inte ett dåligt beteende? Har tittat mycket på Cesar och han säger att det inte är ett bra beteende. Ronja går bara därifrån när han gör så. :)
Vissa hundar är mer dominanta än andra… det kan bara både bra och dåligt! De kan försätta sig själva i ganska onödiga bråk samtidigt som de brukar fungera ganska bra mot undergiva hundar som tycker om att ha en ledare..
Men Ronja gör helt rätt som ignorerar, då blir det nog inte några bråk så länge hon gör det :)
#23 Aha okej.. Nej jag tror faktiskt inte Ronja skulle våga ge sig på honom när han visar sig så då hon bara gav sig på honom när han var busigt på henne :)
Jo jag tycker det är riktigt skönt att hon ignorerar då jag inte vill att hon ska bete sig dominant :P
#20 Hoppas ägaren tar till sig dina tips å råd då. Mina hundar blir galna om de inte får göra något menatlt varje dag. Även tibben blir helt crazy..
Skönt att Ronja funkar bättre i alla fall och struntar i honom :)
MVH
Sofie
#25 Jo hon borde nog göra det annars blir det inte kul för henne :P
Ja det är jätte skönt :)
#26 De tror ja inte heller de blir..
Jag har med min schäfertik till min kusin som har två tikar, en på 2 år och en är valp på kanske 5 månader. Min vill inte leka, utan morrar så fort de bjuder in till lek, tråkig som hon är. Imorgon blir det långpromenad (hanns inte med idag, men hon fick åka tåg i nästan 3 timmar och träffa hundar och folk så det vart mycket ändå) och då hoppas jag det släpper lite. Dom har vart ute, så klart men det är ju inte riktigt samma sak. :)
MVH
Sofie
Veterinär koll kommer du inte få ut något av kostar bara en massa pengar. hon tycker förmodligen att denna valp är skit dryg och inte kan fatta vinken. och eftersom du inte kan få valpen lung så måste hon ta saken i egna händer vilket gör henne till flockledare därav att hon börjat vakta dig nu.
oj va arg ja lät mena inte så.
nästa gån dom träffas tycker ja att du ska försöka få henne att sitta bakom dig och du gör allt vad du kan för att få valpen att lugna ner sig så din tik ser att du har kontroll på situationen igen o därav vinner du massor med pespect från hunden. hon har försökt och de gick inte så nu får du sätt ner storfoten och visa valpen vilket beteende som är okej
Anledningen till varför de fungerar så bra på promenader är för att han inte riktar all sin energi på henne. innomhus finns de ingen annan att rikta den emot och de är super tråkigt att sova och därför blir han super lycklig på din tik och vägrar lyssna när hon säger ifrån.
Gå alltid på minst 1 timmes promenad om dagen pluss lite hjärngympa på valpen så blir de lättare för dig att säga åt han att ta de lungt efter som han har så mkt energi,
Egentligen så är juh detta ägarnas jobb men om du inte kan få han lugn utan d ja nyss sa så och du inte vill göra de så bör dom nog inte träffas nå mer för din tiks skull :D
Titta på Cesar Millan the dog whisperer.
Han har en massa fall då hundarna tar ut sin engergi på varandra och börjar sloss tillslut de e samma sak mellan din hund och valpen :D
Lycka till :D
#27 Ronja bjuder till lek då och då men han ser jätte jobbig ut faktiskt haha. Hon blir tjurig om det inte "går som hon vill" och morrar när det räcker =p
#28 Jag är mycket väl medveten om att hon "tog över" ledar rollen det tillfället, men jag gjorde som du skrev (att hon sitter bakom mig och jag blockar honom) för ett tag sedan och nu är hon precis bakom mig hela tiden hos min kompis och jag tar hand om det.
Det funkar jätte bra nu så det är lugnt.
Cesar Millan är min idol när det gäller hundar, ser verkligen upp till honom och kollar ganska ofta på hans program! Hans program har hjälpt mig vid många fall. :)
Tack för hjälpen!
Okej va fint att d har löst sig :D
Skönt :D
Han är min idol oxå har alla hanns säsonger :D
Har gått på hans konsärer :D
Spara pengar nu för att gå hundpsykolog utbildning.
Ska gifta mig med den människan förr eller senare :D
Ja jobbar privat hemma hos mig med problem hundar :D
Gratis bara för min egna vinning plus att man lär sig massor med nya saker för alla hundar beter sig inte lika dant :D och d är alltid roligt med ägarnas tacksamhet efteråt :D
#30 Riktigt skönt är det:)
Haha låter bra det! :D
Då kan du komma till mig och hjälpa mig vid hundmöten ;) Närå, håller på och får ordning på det så det är skönt! Jag kan förstå att du tycker det är kul! :)
#29 Jag har en riktig tjurtant, då valpen vill leka och hon inte vill (eller vågar). Men min och kusinens äldsta har inte riktigt kommit överens än då båda vill bestämma. Min är ju äldst, men den andra bor ju här. Nu är i alla fall kusinen ute på skogspromenad då alla tre kan vara lösa och jag är inte med så min har ingen att vakta. Jag hoppas att det kan lätta upp stämningen lite och att det funkar bättre inne efteråt. Vi ska även in till stan, 3 hundar 2 vuxna och 2 barn :)
Dom har inte bråkat utan lyssnar på varann. Morrar min så flyttar valpen på sig t.ex. Men nu har min dam gått upp på övervåningen och där får hon vara själv. Eller så ligger hon i trappan, hehe.
För övrigt så funkar det bra med barnen och även katterna (kattmarodör som hon är jagar hon alltid grannarnas katter, men dessa bryr sig inte så hon bara kollar på dom och igår gömde hon sig bakom min när båda katterna var i närheten). Blir det för mycket så går hon upp å lägger sig eller så lägger honnsig på övervåningen/i trappan.
Blir lite OT men ändå. Hoppas de inte gäör något :)
MVH
Sofie
#32 Skönt att valpen lyssnar på din tik, det gör ju inte den här unghunden ;)
Haha det är samma här med våran valp här hemma. Kommer denna rottismixen in här så tror valpen att han bestämmer bara för han bor här så… Det är ju som det är 
Aww.. så söt hon låter ^.^ Min tik äälskar katter, så hon jagar också katter utomhus men inomhus så är hon lugn men svansen den går fort =) Det gör inget med OT, det är kul att läsa!
#33 Ja, det är skönt att det funkar bättre mellan hundarna. Men jag lämnar dom ju inte själva utan uppsikt. Det kommer en till hund idag eller imon hit, en schäfertik. Hoppas det funkar lika bra med den hunden…
I bilen var min tik + valpen i bagagen och den tredje mellan ina fötter framme vid passagerarsätet. Funkade bra, förutom att min dam vart avundsjuk och gnällde. Men hon var ju lite tyst i mellanåt när barnen sagt till henne för dom fick ont i öronen ;) Det gick även bra under promenaden i skogen. Jag va ju inte med så min dam fick inte vara lös då hon hade sprungit tillbaka i så fall (hon va på väg, kollade efter matte hela tiden). Men det var inget mellan hundarna i alla fall :)
Hehehe katterna är intressanta, men kaninen - det är en mumsbit. Hon får inte gå in i rummet där kaninen är för att hon sitter och kraffsar på buren. Hon kan ju lyckas få upp luckan (det är ju ingen dum hund direkt och kaninen gillar å retas…). Det gör väl också att det är mer intressant, men de får la va så då. Hennes blick när kaninen va i soffan och att hon slickade hon runt munnen å bara väntade på rätt tillfälle visade tillräckligt…
Vem av hundarna som bestämmer här i huset får väl dom göra upp, men dom behöver ju inte gå på varan å sen morra för att dom tycker de e trångt.
MVH
Sofie