Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4385 ggr
Elshira
1

Amstaff - olika "modeller"?

Jag har fallit rätt hårt för just amstaffen, både utseendemässigt och med dess temperament (jag gillar inga lata knähundar;). Jag går absolut inte i hundköpartankar just nu, men någon gång i framtiden kanske!

Men det jag funderar över är att det både finns de väldigt låga och kompakta individerna, sedan finns det dem som är mycket mer högställda, inte alls liga "biffiga", och med ett mer ädelt/sirligare huvud (alltså inte det breda väldigt "maskulina" huvudet).

Vilken av modellerna är den man strävar efter i aveln, eller är båda lika "rätt", bara att det är olika linjer man väljer att avla på? Hävdar sig den lättare modellen alls på utställning t.ex eller är det den mer utpräglade "kamphundsmodellen" man strävar efter?

När jag googlat på amstaff så finner jag väldigt många varianter, antar att man säkert har olika modeller i olika land med, men ibland undrar man nästan om det är samma ras.

Jag letar altså efter den lite mer nätta och högställda varianten med ett lite längre (inte långt men inte den kortaste modellen heller) och smalare huvud och som helt enkelt är lite mer gracila än "muskelbergen" man annars kan se.

Är dessa "skiten" i amstaffaveln, är det kanske rent av en annan ras (eller blandisar?) jag sett eller är det faktiskt en utpräglad variant av amstaffens utseende?

Hunden jag tänker på är kanske inte fullt lika nätt (framför allt inte så smal i ljumsken kanske) so denna hund, men lite mer åt detta håll. http://www.brynhildes.se/hailie.html

Hakuna matata!

Mischa
0

Det förekommer mycket variationer, men jag får nog påstå att dom flesta "nätta och högställda" amstaffar troligtvis är oreggat dvs blandraser eller valpar/unghundar som inte "breddat" sig än.

Det man strävar efter är ju rasstandarden, den är idealet och liksom inom alla andra raser så kan den tolkas olika beroende på domare, generellt sett inom muskulösare raser så är det mer populärt/imponerande med mer "massa" tyvärr.

≧◔◡◔≦

Elshira
0

Efter mycket letade hittade jag en tik som för mig ser tilltalande ut (frmför allt från sidan). Huvudet har inte allt för rak panna, en bra halsansättning och lagom grov. (Korektheter i benställningar är jag inte så kunnig på hos hundar, utan ser vad som tilltalar mig) Hon är 4 år gammal (är dock itne säker på att hon är det på bilderna).

http://www.esotericamstaffs.com/images/boca/IMG_2389.jpg

http://www.esotericamstaffs.com/images/boca/IMG_0117.jpg

Är detta "lagom" för em tik eller bör de vara lite maffigare ändå?

Hanar förstår jag givetvis ska vara lite mer "manliga", men det är just "biffarna" som inte tilltalar.

Det som jag tor jag stör mig mest på är när de blir så grova i bringan att benen blir inåtställda/böjda. Korekta ben för mig är raka ben… Oskyldig

Om jag nu inte ska leta efter "orastypiska" staffar, vad skulle ni då rekomendera för ras som verkar passa in på min beskrivning? :)

Hakuna matata!

Mischa
0

Men spelar det någon större roll om din hund är "orastypisk" till utseendet, för du skall ju knappast ha hunden för att bara titta på? vad söker du för hund?

Då menar jag inte att man skall söka efter någon som strävar efter orastypiska hundar men söker man en sällskapshund så behöver det ju inte vara en hund med korrekt utseende, för det är ju inte så att alla i en kull blir idealiska, oftast sparar uppfödaren dom/den valpen/valpar som har utställningspotential antingen till sig själva eller till nån som har det intresset, resten går som "sällskapshundar".

Är det amstaff som passar dig så är det ju amstaff du skall ha, är det enbart så att du söker en atletisk typ av hund så kanske inte amstaffen är rätt beroende på vad för mentalitete du vill ha, utan en säg….ridgeback kanske hade varit ett alternativ men det är två helt olika raser som sagt så vet jag inte riktigt vad du söker.

Sen ÄR det ett jäkla letande efter en uppfödare som passar ens krav vare sig det handlar om aktivitetsnivå, hälsa eller det exteriöra.

≧◔◡◔≦

Loveradio
0

#2 Sen vet du väl att det är skillnad på Amstaff och Staffe?

För du skriver "Om jag nu inte ska leta efter "orastypiska" staffar, vad skulle ni då rekomendera för ras som verkar passa in på min beskrivning? :)"

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Elshira
0

#4 Sorry jag tänkte mig inte för! Oskyldig Är inte så van att prata om hundar.

Visst är inte utseendet allt, men när det finns så många raser att välja emellan så är det väll klart att man även väljer efter utseende? Jag finner de flesta hundraser trevliga på sitt eget vis, men precis som man kan bestämma sig för en ras så kan man väll bestämma sig för en typ av hund. Att det gör det svårare att hitta en individ med den rätta personligheten för att det klicka är väll klart, men hur liten ram man väljer att ha är ju ändå personligt.

Jag håller på med avel på hästar och ponnyer, och även om det finns andra raser med samma temperament och egenskaper så har jag ju valt en viss typ just för utseendets skull.

Men det jag undrade mest över är egentligen hur en rastypisk amstaff ser ut efter som jag finner champions som både ser ut som det jag söker, och de som för mig ser ut som en förvuxen broiler Tiken i #2 faller mig i smaken och jag undrade helt enkelt om det är en bra individ eller ej (utseendemässigt). Jag tycker det är kul med utställning så att köpa en individ som ändå ser bra ut för rasstandard och i övrig exteriör vorde ju ett trevligt extra pluss i kanten. Jag vill liksom inte stänga in mig i ett hörn heller bara för att få en hund jag gillar, utan då får man väll kompromissa ^^

Men jag undrade som sagt främst om just de olika typerna. Om det avlas både på en lättare och en grövre typ - att smaken på dommare och uppfödare skiljer sig en del, eller om det ena är mer rätt än det andra.

Ibland faller man ju pladask för något man inte ens skulle ha, kanske ens inte i närheten av samma ras, utan man faller ju för individen. Men jag vill som sagt gärna börja leta någon stans, och så får man se vart det bär!

Men den typen av hund som amstaff är (psykiskt) finner jag tilltalande. Och jag gillar lite samma energi på hästarna med. Mycket framåt, fulla av energi. Den typ av individer som med rätt ägare och stimulans blir så mycket mer än de som "sköter sig själva". De vill jobba, de är framåt och possitiva, men det gäller såklart att få dem att ta ut det på rätt sätt.

Som sagt, man får inte snöa in sig på en sak, men visst måste man ju få drömma? ;)

Hakuna matata!

Mischa
0

Jag är inte värst insatt i hästar men min uppfattning av hästraserna är ungefär lite som hos katter visst finns det stora skillnader mellan raser men det är mer typbaserat än dom enskilda raserna i sig (rätta mig gärna om jag har fel),  skillnaden som finns bland hundraser är enorm.

Ibland kan det finnas olika inriktningar inom en och samma ras (oftast arbetande raser) som är så stora att man nästan kan tro att det är två olika raser.

Som sagt så finns enbart en rasstandard att utgå från, domare kan tolka den olika vilket också kan skapa en variation inom rasen, men som du säkert märkt så tenderar det att dra åt det lågställda hållet.

En tanke om du kan kompromissa med storlek så finns det en betydligt tydligare inriktning hos staffen (altså staffordshire bullterrier) när det kommer till det utseendet du söker dvs. mer ursprungligt/terriertypad.

http://staffinfo.se/pretty_angel.htm

http://www.basiclinestaffords.se/

http://www.grainstaff.se/

≧◔◡◔≦

Elshira
0

#6 Bland hästar så finns det vissa raser som också nästan har två uppdelade raser i sig, och just den rasen jag själv håller på med har faktsikt gått så långt att man har 5 undersektioner till själva rasen. Och nordvsenska hästar finns ju t.ex både som brukstyp (köra i skogen) och travtyp (kör på solvalla), numera är de dock uppdelade i två egna föreningar men det blev rätt nyligen :) Finns många liknande exempel.

Men nu när jag kollade lite närmare på staffen (alltså inte amstaffen hehe) så måste jag faktiskt säga hur kunde jag ha missat att titta närmare på dem… De är ju som du säger något mindre, lite mindre än jag egentligen vill ha, men helt klart mer "rätt" i typen! En "för liten hund" kan jag absolut "stå ut med" (blir ju bara behöndigare)Skrattande Värre om man letar efter en mopps och slutar med grand danois t.ex Oskyldig

Hur är en staffe i temperamentet jämfört med amstaffen (som jag ändå har en ganska så bra uppfattning om) och ev. de andra "vanligare" terrierhundarna.

Hakuna matata!

Mischa
0

Staffen är av samma hundtyp, en mycket närbesläktad ras så skillnaden är i princip obefintlig, det handlar mer om aveln bakom och individen i sig hur bra resultatet blir, har skrivit det tidigare i andra trådar, men jag tycker personligen det finns en större variation och mer att välja på när det kommer till staffen.

Båda har ju terrierdrag (mer eller mindre) men är ju inte i närheten av en ren terrier.

≧◔◡◔≦

Luisa
0

orkade tyvärr inte läsa allt men kan säga såhär, på min gård bor det två eng staffar (amstaff) den ena har mkt muskler och smalt huvud och han är också ganska lång medan den andra är kortare med bredare huvud. De behöver ganska mycket motion och den som bor närmast mig kan vara ute hela dagen och då menar jag över 8 timmar på en dag…

Och staffe har jag faktskt funderat på att skaffa inför framtiden så jag kan en hel del…

När det kommer till psyket hos amstaffs så kan de lätt vara revir beskyddande och aggressiva mot samma kön eller hundar överhuvudtaget… Staffe har jag inte träffat så de kan jag lite mindra om än amstaffs men staffordshire terrier är mycket mer människoglada och kallas även nany dogs då de avlades också till husdjur förutom kamp. Amstaffs kan vara lite mer beskyddande och inte direkt släppa in en inbrottstjuv men såklart finns det ju olika personligheter där med men…

Vad för sorts hund letar du efter? vill du ha en utställningshund är nog shetland sheepdog bäst har jag för mig… Du verkar ha fastnat för just deras utseende verkar det som så ta och skriv här vad du leter efter för sorts hund och då blir det mycket lättare för oss att berätta för dig om de raserna verkligen passar dig…

De behöver både mental och fysisk ansträngning och en ouppfostrad amstaff är inte att leka med kan jag säga direkt

Mischa
0

#9 Tror du rör ihop rasnamnen lite.

Amstaff = American staffordshire terrier

Staff eller Eng. staff som folk envisas med = Staffordshire bullterrier.

Båda raser har kampbakgrund i huvudsak, dock har amstaffen som egen ras aldrig varit annat än utställningsinriktad.

≧◔◡◔≦

Elshira
0

#9 Jag vet hur amstaffen är, jag undrade om det var någon märkbar skillnad på amstaff och staffe :)

Men nja, shetland sheepdog är inget för mig, de är vackra men inte min smak helt enkelt ^^ Och varför skulle de vara bäst till utställning…? Jag trodde alla hundrar som är bra representanter för sin ras plattsade på utställning…?

Jag är medveten om att det inte är någon hund som man kan ta en 10 min bajspromenad med bara. Men då jag bor på gård så finns det goda möjligheter till utevistelse även när man inte är på "promenad", utan bara när jag är ute över huvud taget.

Hakuna matata!

Luisa
0

#10 Såg lite skriv fel, ska stå mindre och inte mindra och nanny dogs och inte nany dogs

kan ha skrivit lite rörigt och ber isf om ursäkt för det men jag vet skillnaden mellan amstaff och staffe

Amstaff = american staffordshire bullterrier

staffe= staffordshire bullterrier

Staffe kallas också nannydogs och det kan ni söka på om ni vill, går också att hitta varför de kallas så…

har läst min text minst 5 gånger nu men fattar fortfarande inte vart du trodde att jag rört ihop namnen så du får gärna förklara…

Att båda har kampbakgrund visste jag redan och det är en av anledningen till varför det är det viktigt att välja en rätt hundras och uppfödare…

Mischa
0

bla.

"på min gård bor det två eng staffar (amstaff)"

"staffordshire terrier"

Därför trodde jag du rört ihop det.

≧◔◡◔≦

Luisa
0

#13 haha oj där ser man tack för att du märkte det självklart ska det stå american staffordshire (brukar nästan aldrig lägga tilll bullterrier) men jag bor på en gård med 2 amstaffs. Har bott granne med en i 6-7 år och har rastat 2, (grannens och en annan)

Loveradio
0

#12 Fel igen Tungan ute

Du skriver: "Amstaff = american staffordshire bullterrier", vilket är fel. Amstaffen heter American Staffordshire Terrier, inte bullterrier.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Luisa
0

#15 vad klantigt Skäms skulle skriva staffe först och amstaff sen, tänkte väl att det var något knas jag skrivit där men kunde inte fatta :P aja så går det när jag skriver något när jag är trött, ska läsa imorgon och rätta det jag skrivit :)