Fyrverkerirädda vädjar!
Alla fyrverkerirädda människor och djur vädjar om att ni tar det lugnt med skjutandet och smällandet nu till nyår!
Allt för många hundar och andra djur skräms, många måste drogas för att ens klara av "firandet". Allt för många människor blir rädda, skadas och till och med förolyckas.
Vad kan du göra?
- Låta bli att smälla smällare/skjuta raketer.
- Gå och se ett anordnat fyrverkeri istället för att skjuta och smälla själv. På så sätt sparar du själv in mycket pengar och du hjälper de som är rädda eftersom det blir lättare att hålla sig undan smällandet om man vet vart det kommer att inträffa.
- Skjut och smäll enbart på nyårsaftonen om ni måste! På så sätt ger du alla rädda djur och människor en chans att hålla sig undan det otäcka. Tyvärr skjuter/smäller många någon vecka innan och någon vecka efter nyår, vilket gör att det blir så omöjligt att ens vistas ute för dessa stackare.
- Ta reda på vad som gäller i din kommun! Varje kommun har särskilda regler för vad som gäller för fyrverkerier och smällare. Det brukar finnas områden i kommunen där det är helt förbjudet att smälla/skjuta. Respektera i sådana fall dessa förbud!
- Kontrollera de ställen i din närhet som säljer smällare/raketer, har de tillstånd att sälja? Har de kontroll så de inte säljer till minderåriga?
Vad kan du som hundägare göra?
- Lämna inte hunden ensam hemma!
- Träna hunden i god tid i förväg, till exempel med hjälp av CD-skiva med fyrverkeriljud
- Ta inte med hunden dit du vet att det kommer skjutas raketer/smällas smällare. Även om din hund aldrig blivit rädd innan så kan den bli skrämd, finns massor med sådana exempel så det är dumt att chansa.
- Ta ner persienner/rullgardiner hemma, sätt på lite musik/tv och viktigast av allt, reagera inte själv på smällandet och börja inte ömka hunden om den verkar rädd.
- Om hunden blir rädd, försök hitta tryggaste rummet/stället i hemmet. Kanske badrummet eller källaren? Sätt som sagt iför fönster så gott det går och sätt på tv, musik eller liknande. Kom ihåg att vara som vanligt själv och inte förstärka hundens rädsla.
- Om du vet att hunden är rädd; DAP kan vara ett alternativ, så även Valeriana, annars kontakta din veterinär för hjälp med lugnande medel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi ska ner till en sjö och släppa upp några sånna här istället. Helt tysta och mycket vackrare än fyverkerier enligt mig =)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Håller med till fullo! Den enklast mellan vägen skulle vara sjukt bara på nyårsafton. De med rädda hundar kan rädda sina hundar så genom att åka iväg/droga/söva/stänga in mm. Samtidgt som de som tycker att de är så otorligt kul att sjukta raker får göra det med :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Min tik var inte det minsta rädd för skott, smällare och raketer sina första år, sedan lämnades hon ensam en kort stund innan min svärmor skulle hämta henne och passa henne medan jag jobbade. Då var det något galej i centrum så de sköt salut…. flera skott avlossades, hög(det hade inte informerats i ex tidningar om att det skulle skjutas)t. Sedan dess har hon bara blivit mer och mer nervös för var gång som hon hört raketer framför allt:( Jag har köpt en skiva med olika ljud för att försöka vänja henne men det är svårt när det sitter rotat. Hade jag vetat om att det skulle smälla hade jag aldrig lännat henne. det jag vill ha sagt är att det vore jättebra om man kunde hålla sig till att skjuta raketer specifika dagar(gärna specifika klockslag oxå) så man kan vara förberedd eller välja att åka iväg! Att droga hunden ser jag som en absolut sista utväg…
Min äldsta hund är ett nervvrak..det räcker med att man stänger en låda för hårt så flyger hon upp..på nyår det är så fruktansvärt hon bara flämtar och är helt ifrån sig..
Snälla..låt bli smällarna dom som #1 tipsar om är mycket fina och snällare mot skotträdda !
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Är det förbjudet med raketer på vissa platser? Idag när jag vart på bio och var påväg till bilen så slängde nån en smällare en meter framför mig. Jag vart livrädd och förbannad men det var så mycket folk så jag kunde inte se vem det var som kastade..
Det ska bli spännande att se hur Gizmo reagerar, men jag ska till hans uppfödare och hälsa på imorgon så då tänkte jag passa på att fråga hur han reagerade förra året, han var då exakt 2 månader på dagen.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#5 Ja, det är det. Kolla upp exakt vad som gäller i din kommun. I vår kommun står det tydligt angivet med gator i centrum och sedan by för by och så vidare. Det kan även finnas särskilda bestämmelser (inte lagar, men regler) för vad som gäller om du bor i lägenhet eller liknande inom en bostadsförening.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi kommer att skjuta på en äng. Inte i närheten av hundarna osv :)
Vi har 3 mil till närmaste stad där dem skjuter så orkar inte åka hela den långa biten kl 12 på natten :)
Sedan bryr sig inte någon av våra djur här av oss eller grannars så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är så emot fyrverkerier man bara kan bli, skulle aldrig betala pengar för sånt trams. Jag tycker det borde förbjudas för privatpersoner och att kommunerna skulle ta hand om detta så man vet exakt vilken tid snällandet börjar och slutar så att man kan fly från stan, nu skjuter folk flera dagar innan nyårsafton vilket gör det svårt för oss med skotträdda hundar :( Detta är en mardröms tid för oss just nu då jag har en livrädd hund som skakar och blir alldeles paralyserad vid minsta lilla smäll. Jag ser inte fram emot nyårsafton alls, jag bara önskar det är över nu. Vi kommer åka ut och åka i bilen när dom skjuter smällare.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Bara att skriva om Sara!
Folk smäller redan som galningar häromkring och jag blir så förbannad! Tänk om fler kunde tänka på andra människor och alla djur.
Tänk om ändå fler även icke-hundägare kunde tänka på alla dessa skotträdda hundar (och även andra djur förstås). Idag är det tredje dagen i rad (och idag har det hänt två gånger) som någon skjutit raketer när jag varit ute och promenerat med min Nelly. Idag kom vi några meter från huset sen var det bara att vända för hon blir så rädd så hon nästan kryper ur sitt eget skinn, hon är fortfarande rädd efter andra incidenten idag. När skadan redan är skedd tar det lång tid innan hon lugnar ner sig :( Hon flåsar så det rinner saliv ur munnen och skakar så mycket att det låter om henne. Hon vågar inte gå ner i källaren eller in i sovrummen, hon vet inte vart hon ska ta vägen och jag vet inte vad man ska göra för att lugna henne. Någon som har något tips?
Förut var Nelly helt oberörd av smällare, trots att de smällde när man var ute kollade hon sig knappt omkring. Men för något år sedan när min mamma och hennes man var ute och gick med Nelly i slutet av december någon gång var det några ungj*vlar som kastade smällare efter dom och sedan dess är det kört. Och det blir bara värre och värre :( Nu blir hon tom livrädd om man går förbi en isbana där de spelar hockey eftersom det smäller när man skjuter pucken… Grymt jobbigt. Men jag är glad att hon fick leva sina första 5-6år utan denna rädsla..