Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1248 ggr
Misarn
0

Grundträning

Vi har en Leonbergervalp på 4 månader som är väldigt utåtriktad, vi går på valpkurs med henne men känner att jag skulle behöva mera tips hur jag tränar henne att bli mer fokuserad på mig och tycka att jag är rolig. Tränaren sa att vi kanske inte ska använda så mycket lek då hon hetsar upp sig för mycket utan mest ska ge henne "mys & kel" som belöning och godis. Jag vill att hon ska hålla koll på mig och vilja vara med mig, men hur gör jag för att hon ska tycka det är givande och roligt!?

Maja2
0

Om du umgås mycket med henne, startar aktiviteter, tar ut henne i skogen om du kan, upptäcker världen tillsammans med henne, låt henne utforska… så är du rolig i hennes ögon, och mycket värd. Att vara rolig och viktig för sin hund, innebär ju att göra saker som hunden tycker är roligt- upptäcka, utforska, träna sina sinnen.

Changrila
0

Att hunden hetsar upp sig vid lek är ju inget konstigt eller ens dåligt. Det kan tvärt om vara bra och hjälpa till massor vid inlärning. MEN har man en hund som blir helt hysterisk av tex en boll, så får man vara noga med att kanske inte använda boll som belöning, annat än vid kanske inkallning som man vill att ska fungera helt galet perfekt (ju roligare belöning man har då, desto lättare blir det ju att få fungerande inkallning). Att sedan själv kunna välja när leken börjar eller slutar, blir tokigt viktigt.

Själv leker jag gärna igång min unga hund, så att hon blir helt sprattelgalen. Då tränar vi lite lydnad och när hon gör något perfekt och med bra fart så åker leksaken fram igen. Sedan när själva träningspasset ska avslutas så kör vi några riktigt lätta trick som belönas med vanligt godis, för att varva ner lite.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm