hjälp!
Jag har åkt på o passa kompisarnas valp när dom jobbar, vilket jag egentligen inte har något emot. Vår egen valp och hon är lekkompisar men deras valp går alltid FÖR långt. Kommer hit till oss och snor vår valps alla leksaker. Myser man med sin egen kommer hon direkt och skäller ut en, lite svartsjuk sådär. Dessutom är hon väldigt högljudd.
Våran är i själva verket en ursnäll individ som kommer när man ropar, gör vad man säger osv. Men när den andra valpen är i närheten så är det som bortblåst.
Vad ska jag säga till dom? Det är ju alltid känsligt med vänner och deras djur. :S
Jo man ska föröska att alrig blanda vänskap med affärer:) Men säg bara som det är, att det helt enkelt inte passar. De förstår nog. Finns nog någon annan dagmatte som kan passa deras hund.
Va är de för hundar:)?

det är vår blandras (collie,flatcoat,dobermann och hovawart) och deras schäfer.
ja d e lite svårt när det är ens kompis, men jag tycker som helena, att säg till att det inte funkar eftersom din hund beter sig som deras när dom är tillsamans, o d kan ju leda till att din hund blir likadan även när dom inte träffar varandra..
Man kan säga det på ett fint sätt så din kompis inte tar illa vid sig…det är bättre att vara ärlig, och kan hon inte ta det så är hon ingen kompis heller. Har man skaffat hund så har man själv ansvar för den =)))

Att de tar ens vovves leksaker får man nog räkna med. I hundarnas ärld finns det inget dina saker och mina saker. Alla saker som de hittar är deras saker. ;-)
Då det gäller det andra så kan du faktiskt på ett fint sätt säga att det inte fungerar så bra med två stycken som du trodde. Att du inte klarar av att fixa så de inte blir svartsjuka på varandra och eftersom du vill att de ska fortsätta vara lekkompisar så vill du inte äventyra det.
Eftersom det skulle göra det så mycket svårare för er som är kompisar att umgås i framtiden.
Eller ja något sådant. I princip man kan säga det snällt utan att såra någon. :-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars