Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2134 ggr
[Surina]
0

Fodervärd avtal?

Hej alla !

Jag är bara lite nyfiken om en sak.

Vad tycker ni är rätt i ett fodervärd avtal?

Att uppfödaren betalar försäkringen eller att fodervärden gör det?

Finns väldigt många olika åsikter :S

Själv tror jag faktiskt att jag tycker att uppfödaren ska betala försäkringen och fodervärden eventuell självrisk osv.

Men vill gärna höra andras åsikter och tankar kring hela fodervärd avtalet :)

[countess]
0

Jag skulle skulle stå för försäkringen om jag var fodervärd! Då vet jag att hunden är försäkrad osv ! och det slipper bli bråk !

[Surina]
0

Ja det är ju det med :S Men vi får se hur det blir för mig iaf, jag ska ju ha ett möte med uppfödaren när valpen är ca 5 veckor och diskutera avtal osv.

Alexandra-S
0

Jag skulle nog komma överens om något med uppfödaren. Men jag skulle nog vilja stå för den då det ju faktiskt är jag som har hunden.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Royalz
0

Är du helfodervärd, altså inte betalar något för hunden ska uppfödaren stå för försäkringen eftersom det är h*n som äger hunden.

[countess]
0

Föresten varför tycker du uppfödaren ska betala ? det är ju du som har hunden ?

[Surina]
0

Nee men det var när jag diskuterade lite med folk i som är erfarna som menade så att då uppfödaren har rätt till olika kennel rabatter och är den som vill ha oftast en stor summa i livsförsäkring.

Sen att fodervärden äger ju inte hunden förens de 2 kullarna eller 5 år frammåt.

Osv.

[Doglovers]
0

TS Kolla upp med skk hur det ska se ut. Jag har för mej att dom har färdigskrivna avtal.

Själv har jag varit fodervärd och där betalade uppfödaren allt. Foder, vaccinatione,r försäkringar, utställningar med mera. Men det var lite utöver det vanliga.

[Surina]
0

Jag har läst egenom avtalet och det är ju lite olika där får uppfödaren och fodervärden fylla i själv vilken som ska stå för vad så det finns inget som säger att den eller den ska betala det och de..

Så det är ju lite olika antar jag.

SaraC
0

Det är ju uppfödaren som äger hunden och denne borde ju därmed betala försäkringen. När jag var fodervärd betalade jag försäkringen, men det var mycket som var skumt med det avtalet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Surina]
0

Vad menar du med skumt ? :S

[countess]
0

#6 det går inte att få högre än vad hunden är värd ! Tex om hunden är värd 12 000 så får du bara ha liv för 12 000 om inte hunden är mediterad osv då kan man höja livbeloppet =) Så det spelar ingen roll om du eller uppfödaren har Försäkringen vad det gäller liv ! Dock så kan dom få billigare försäkring !

Men det jag också tänker att uppfödare har mängdrabatt vilket gör att 7  hundar bara har 40 000 att bli sjuka på . Så där ska man också tänka sig för . Vad händer om uppfödaren använder dom där 40 000 på sin egen hund som brutit ett ben ? Och sen behöver din hund till veterinären och då får du stå för allt och inte har någon försäkring kvar?

SaraC
0

#10 Ja, det var ett avtal som inte följde reglerna helt rent.

[Surina]
0

Ja jag tror att det finns både nackdelar och födedelar på allt så det bror nog helt enkelt på omständigheter :) Vi får se hur det blir för mig iaf^^

[countess]
0

#13 Vadå då ? Om jag som fodervärd betalar försäkringen så vet jag att hunden är försäkrad och att om hunden blir sjuk behöver jag bara betala självrisken! Så det är väl ingen nackdel ? Och försäkringen är väl det billigaste man lägger ner på en hund så .

[Surina]
0

Du tolkade nog mig fel :S Jag menar att det finns väl alltid för och nackdelar med allt så att säga.

Tror inget är bättre än det andra, jag är ju lite anti försäkring då det ofta inte behövs till de flesta hundarna, sen kan ju alltid olycka komma därför väljer jag ju endå att försäkra min hund.

[countess]
0

#15 Oj då har du haft tur med dina hundar !

Chalin3
0

Det hade jag aldrig vågat, att ens fundera på att skippa försäkring. Håller med 16 att du haft tur om du aldrig behövt använda den. Simba var ca halvåret när viförsta gången behövde använda försäkringen. Notan för oss slutade på ca 4'500 istället för ungefär 20'000

[Surina]
0

# 17

Kanske det ? För senaste hunden vi hade i familjen kunde vi dessvärre inte försäkra honom av många olika anledningar men han levde ett gott liv och behövde aldrig åka in till vetrinären.

Förutom när han fick lov att somna in då Gråter

SaraC
0

Tror inget är bättre än det andra, jag är ju lite anti försäkring då det ofta inte behövs till de flesta hundarna, sen kan ju alltid olycka komma därför väljer jag ju endå att försäkra min hund.

Det är nog främsta anledningen till att man försäkrar sin hund Flört För att man aldrig vet vad som kommer hända, olycka som sjukdom.

Min hund var 11 år när vi använde hans försäkring för första gången. Då ramlade han ner från en altan och skadade benet ordentligt. Allt som allt gick vet. kostnaderna på över 30 000 kronor.

[Surina]
0

Jo precis så jag kommer försäkra min hund iaf :) Men behöver inte gilla försäkrings borlag för det ;)

SaraC
0

#20 Nej, visst kan och är säkert försäkringsbolag fula i mycket! Och visst kan man välja att spara ihop en buffert till eventuella veterinärkostnader istället, men då ska man ha gjort det innan man skaffar hund och den bör i så fall ligga på en 50 000 kronor. Om man inte är så rik att man kan betala vad som för sin hund när som, då vill säga Glad

Chalin3
0

#20 Nejdå, man kan ogilla dom hur mycket som helst.

Jag reagerade på att du uttryckte det att försäkringen i sig var onödig. Och visst får man tycka det också, men för mig var försäkringen verkligen nödvändig.

[Surina]
0

Nee tycker inte försäkring i sig är ondöfigt men det har mer med försäkringborlag att göra som gör att jag inte gillar det till 100%

[Doglovers]
0

Har uppfödaren flock försäkring går väl din eventuella foderhund i det. På skk finns personal att rådfråga, så jag ger dej bara ett tips och det är att du kontaktar dom och ställer din fråga där. Så får vi hoppas att du hittar en lösning som passar dej och uppfödaren. Det är klokt av dej att kolla upp såna här saker innan du skriver några papper. Lycka till ;0}