min tik börjat bita i tapeter
Hej har 2pudlar en dvärj hanne och en toj hona
inga problem med hannen men med lucy som er ca 1 år gammal för för sig att dra i sönder tapeter vet inte vad jag skall göra har försökr spraya och har försökt sätta henne på plats hon vet att hon gör fel men ändå så gör hon det behöver hjälp
Hur mycket aktiverar du dom? Det låter så enkelt som hon har tråkigt!
det kanske er så enkelt för hannen kanske vill bara liga och hon leka
vi går ut med dom ca 6ggr om dan 1 gång en hel timme promenad i en park.
hon bitter bara när vi er borta och dom er ensamma hemma
#2 Då skulle jag rekommendera mer aktivitet för hjärnan, dvs problemlösning, spår, sök osv.
Hunden vet inte alls att den gör fel. Endera är hon uttråkad, stressad eller understimulerad.
Sen om det nu är så att hon tuggar när ni är borta, så kan du gömma godis innan ni går.. I leksaker/toarullar o.s.v..
Så får hon förhoppningsvis lite annat att tänka på 
Tycker ovanstående har bra tips ! Min fd sambos collie började bita och yla inomhus ! Sambon fick 2 regler . Regel 1 mer promenader och mer aktiviteter! regel 2 sluta små busa inomhus då han bara vart stressad som han inte fick göra sig av med ! Han slutade efter 2 dagar och nu när sambon är noga med dessa 2 saker så funkar han som vanligt igen =)
vilka leksaker er bra för hundens stimulation till hennes hjärna ? Pudel toy
#6 Det är nog inte leksaker i sig du ska fokusera på, utan att hon ska få jobba. Lägg spår, låt henne söka saker, både ute och inne, balansera, hinderbanor, lösa problem osv.
Alltså, alla leksaker du kan på något sätt gömma godis i är ju bra bl.a.
Det blir en utmaning för henne så att säga.
Sen finns det lite mer avancerade t.ex Nina Ottosson spel som är väldigt nyttigt för hunden, då får den verkligen använda hjärnan.
Sen gav #7 väldigt bra tips.
Tack för all info jag skall försöka följa era råd återkommer hur det har gått
#10 Vad bra! Gör så 
Jag tycker sällan att leksaker är bra… visst, har man redan en bra relation med hunden, så kan det vara ett alternativ, men annars tycker jag att man vinner mer genom att själv vara delaktig i hundens aktiviteter, för att skapa en bättre relation.
Om man hela tiden ser till att hunden Själv ska leka, Själv ska sysselsätta sig… så gör man sig själv ganska betydelselös…. vilket kan vara ett otroligt felsteg man gör. Ju mer man aktiverar sig TILSAMMANS med sin hund, desto bättre relation får man, man lär känna sin hund, och man lär sig läsa av Varför hunden beter sig som den gör.
#12 Jo men jag håller med…
Självklart ska man göra saker tsm med hunden också.
Jag fokuserade mer på när hon lämnar hundarna ensamma, att dom kanske uppskattar något att sysselsätta sig med medans hon är borta.
Jag håller med om att det är viktigt att bygga upp en relation och att själv sysselsätta hunden. Men man får inte gå för mycket åt det hållet heller, då kan det hända att man får en hund som inte har en aning om vad den ska göra när husse/matte är borta och börjar med ofog som att riva inredning eller prylar. Bygga upp en bra realtion är prio 1, att sedan varje dag själv vara aktiv med hunden är viktigt men det är också viktigt att erbjuda saker den kan aktivera sig med på egen hand om inte husse/matte är tillgänglig.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#14 Jag har väldigt svårt att se att man pga att man umgås mycket med sin hund, skulle gå för långt åt det hållet, så att hunden pga det inte kan vara ensam. En hund, som är trygg, ligger och vilar när den är ensam, och har inget behov av att aktivera sig själv.
#15 Nej, jag tycker inte heller att man kan umgås för mycket med sin hund. Men många hundar är inte nöjda och bara ligger fint och snällt och väntar medan matte/husse är borta trots att de är trygga. Då kan det vara bra att man har en rolig leksak eller ett gott ben att erbjuda hunden när den ska lämnas ensam.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
TS jag har en aktiv dvärgpudel o en som inte är så jätte aktiv (de är olika) Den som är aktiv måste jag verkligen se till att arbeta med varannan dag o då är det olika ibland kör jag agilit o ibland spår. Det gäller att du ger henne något typ av aktervering. Sen detta med promenader är eran långpromenad bara 30 minuter i en park? Utöver det är bara snabbare rastningar? Om det är så öka så de korta turerna är 20 minuter o sen en långpromenad på 1 tim vill jag någ säga. Underpromenader kan man oxå aktervera sin hund, jag brukar köra kontaktträning,lite stadsagility,vardagslyndad eller söka leksak var påhittig :)