Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3008 ggr
EternalWinter
0

Valp + Skidor ?

Jag och min familj ska åka till Sälen nu på söndag och jag har ju min lilla valp. Han kan inte vara ensam än utan vi tränar men är bara uppe i ca 15 min, vill inte stressa fram det.

Jag hade en tanke som slog mig jag skulle ev vilja åka långfärdsskidor (alltså inte åka störtlopp!) och funderar på om man kanske kan ha honom i en väska/ryggsäck eller på nått sätt bära med honom (han kan inte springa brevid då han bara är 18v)

Bara undrar om någon har någon lösning på hur man kan göra?
Tror att han skulle tycka det var kul att följa för när jag går längre promenader med min andra hund brukar jag bära med honom och han sitter helt lugnt i min famn och kollar sig nyfiket omkring.

Naturligtvis ska han inte vara ensam utan funkar det inte att ta med honom ska jag och min mamma byta av att vara hemma med honom.

Men någon som har någon idé?Glad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Maja2
0

Om du tränar honom att ligga i en ryggsäck så är det ett kanonbra sätt att ta med valpen på skidturer. Jag åkte mycket skidor när jag hade valp, och han sov i ryggan oftast, ibland stack han upp skallen och kikade runt, och det gick Precis hur bra som helst. När man stannade och fikade så fick han springa runt med den andra hunden och busa, sen var han nöjd att få krypa ner i sin filt i ryggan igen :) Men du måste ju vänja honom vid ryggan, så att han känner sig trygg och avslappnad där först.

EternalWinter
0

#1 Han har en ryggsäck som han sitter ibland när jag är ute på längre turer med andra hunden tänkte ta den i så fall eftersom han redan känner till den.

En fråga hade du ryggsäcken på magen eller på ryggen? Känns som man har mer koll om man har den på magen men det kanske är osmidigt?Obestämd

Maja2
0

Jag hade den på ryggen. Hade aldrig några som helst bekymmer, men är du osäker kan du ju be någon åka bakom dig och hålla koll :)

EternalWinter
0

#3 Ja det kan man ju förstås göra. Det är okej att åka med honom om det kommer någon backe i spåret och så? Jag kör väldigt försiktigt såklart.

Cazzos
0

Sätt honom i en ryggsäck (anpassad för hundar och katter då) och om det är en brant backe så kan du åka ner långsamt.

Sätt på vinterkläder på hunden också så att han inte fryser Skrattande

Maja2
0

#4 Min valp var ju van att sitta i ryggan, så han brydde sig inte om det var tvärt utför eller på slätten, han låg där och hade det mysigt :) 

Jag hade en vanlig ryggsäck, styv botten.

Cazzos
0

OT #6 Det är väl bättre med en styv botten än en mjuk som gropar sig när hunden står i? Glad

Maja2
0

#7 … ehh… ja… det var precis vad jag sa.

Cazzos
0

#8 Ville bara tydliggöra det.

Maja2
0

JAg skulle däremot akta mig från att klä på hunden för mycket. Det räcker med en filt i botten… det blir rätt varmt i en ryggsäck faktiskt.

Cazzos
0

Jag syftade på tassar och leder om du riktar dig åt det jag skrev tidigare Glad

Maja2
0

#11 Även tassar och leder håller sig väldigt varma i en ryggsäck av stadig modell, om man har en filt i botten :)

EternalWinter
0

Jag har en Pomeranian så han har redigt mycket päls, tänkte lägga i hans filt i ryggan så det blir lite mer bekvämt.

Men det skulle typ bara bli -5 sa dom på vädretGlad

Maja2
0

#13 Det räcker gott och väl.  Börja däremot vänja honom vid att ligga i en rygga nu på stört, så att han känner sig trygg i den.

Cazzos
0

#12 Jaha. Men dåså Skrattande

EternalWinter
1

#14 Jadå han har redan suttit lite i den, inga problem vi ska ut sen och promenera lite också och då ska han få va i den. Glad