Åksjuke hjälp
Kikar lite på havsrapporten. Ser att det kommer troligen ligga runt 18 s/m på sjön i morgon. Har jobbat hela julen och ska ta en tripp hem till gotland för att köra mitt jul firande. Sist jag åkte var det 17sm. Både hundarna var lite smått oroliga. Äldre klarar det riktigt bra. Men yngre ettåringen spydde en gång sist.
Tänkte på om hon visar problem att åka nu, eller om man ska köra nått innan i förebyggande syfte. Vad vore att rekommendera?
Ende jag känner till är de lugnande man kan köpa på zoo. Men de bör man ge i ett par dagar för att effekten ska vara som bäst.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Postafen finns på apotek och hjälper mot åk-och bilsjuka. Det är för männniska, men kan ges även till hund. Det hjälper alltså bara mot illamående och ger inte "sövande" effekt (tack och lov).
Dosering är en tablett till 20-25 kg hund en gång per dygn.
Inte helt hundra om jag hinner till apoteket i morgon innan färjan avgår. Idag jobbar jag 14 timmar. Har detta lugnande tabletter från zoo och vanlig postafen för människor. Men jag kan försöka be min syster att köpa något åt mig. Hon ska åka på samma båt.
Kikat lite på dapp i spray format. Det kanske vore något att införskaffa? Kan man använda till både hundarna vid behov. Men hur fort och hur bra verkar det?
#1 postafen har jag själv sedan förre resan. Så det kan alltså fungera på hund?. Krävs det som på människor, att tas 1 tim innan för bäst effekt?
Skönt med doseringen. Både mina ligger mellan 20-25kg :-)
Men det ger inge negativa effekter och helt ofarligt för hundar?
D.A.P ska fungera jättebra och verkar ganska fort. Dock kan ju verkan variera från hund till hund. Finns ju som spray samt som en dosa man kopplar in i vägguttag som doserar hormonet regelbundet i rummet, om man behöver hemma eller i hytt el.dyl.
Annars är åksjuketabletter jättebra med. Min moster hade en hund som vart åksjuk i bil och jag vet att de testade både tabletter och dap och det sistnämda var nästan det som fungerade bäst…!
Lycka till med er båtresa!
Tack :-).. jag fick lite kalla fötter. Bokade en djurkupe :-).
Finns inget värre än att sitta på ett trångt utrymme där folk låter sina hundar komma fram och nosa på mina. Gör att man måste konstant vara vaken för att undvika att mina blir uppspelda och vill leka.
Luften är inte bra och spyr något djur eller människa så är det lätt att man med spyr. Så det blev lite dyr biljett. Men det kommer bli skönt att kunna låta hundarna få en lugn över resa om de kommer må lite kasst.
Har satt ut syrran att köpa en dapp spray om hon kommer ihåg. Så tar jag med postafen också.
Postafen rekommenderas av veterinärer! Jag har gett det till valpar (fast då underdoserat något) och det funkar jättebra. Något jag fått tips om är ingefära (finns som tabletter i hälsokostaffärer) som ska vara jättebra och snällare som det naturmedel det är. Men mina vuxna är inte åksjuka, så jag har inte kunnat testa det själv. Ska funka på människor också!

DAP-sprayen är toppen, du kan spraya på hunden eller utrymmet den ska vara i, eller kanske bättre på en halsduk ed som du hänger runt halsen på hunden sen. Får effekt på en kort stund bara.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Ingefära har fungerat på valp här, men inte på samma hund som vuxen. Henne gav jag Postafen istället som vuxen
Behövde inget :-D. Det var visst en hemsk sjö o folk som spydde. Men djurkupe räckte. Blir nog den lyxen i fortsättningen med. Ingen som släppte fram sin hund till mina eller barn som störde. Jag sov igenom hela resan med en hund under fötter o en mot huvudet. Tror det räckte att det var så avslappnat